Gå till innehåll

Manus av novell


gorse

Recommended Posts

Hm, att hitta på manus och göra film var lite svårare än jag trodde så jag har evetuellt gett mig på ett litet mindre projekt att öva på. Min fru som håller på att lära sig svenska fick i hemläxa att läsa några noveller och en av novellerna fastnade jag starkt för. Den är ca tre sidor, fyra aktörer, och på en och samma plats hela tiden. Eventuellt är det en enda scen också. Novellen skulle säkert passa som en kort teaterföretällning med. Det borde inte ta lång stund att konvertera till filmmanus. Kruxet är att novellen naturligtvis är upphovsskyddat som allt annat. Men, idag skrev jag ett brev till en rätt gammal men högst vital författare och frågade om man kan få filma novellen. Håll tummarna, och när jag får (positivt) svar skall jag berätta vad novellen heter och vem författaren är.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan ju faktiskt redan nu göra ett manus av novellen även fast du inte har författarens tillstånd, åtminstone så länge du inte har några planer på att filmatisera det, det kan vara bra som en slags öving på att skriva manus, så börja skriv, och ifall du sedan får ett positivt svar ifrån författaren så är ju det bara bra eftersom mansuet då förhoppningsvis redan är färdigskrivet.

Länk till kommentar
Share on other sites

I dag när jag kom hem från jobbet fanns det ett litet kuvert i brevlådan, med en erfaren mans handstil med mitt namn och address.

 

Brevet är från Stig Claesson och inuti fanns mitt brev returnerad med det handskrivna tillägget;

 

Göran,

Tack för brev. Spela in det du vill och hoppas det blir bra. Sätt i gång.

Hälsningar och lycka till.

 

Novellen heter "Stämma möte" och manuset är nästan klart.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...