Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

Lite klpp från en morgonpromenad hemma i Mohed. Gjorde även lite time-laps på en dimma som sakta glider ner från ett berg. Blev lite slarvigt ihopklippt, vissa scener drar ut på tiden :) men det fick bli så.

http://www.vimeo.com/1247788

Filmat med en Canon HV30 kamera renderat till 1280x720.

Enjoy!

Postad

Hej!

Mycket stämningsfulla scener med passande musik! Däremot är scenerna på tok för långa! korta ner scenerna och du har ett litet mästerverk!!!

Mvh KDA

Postad
Hej!

Däremot är scenerna på tok för långa! korta ner scenerna och du har ett litet mästerverk!!!

Mvh KDA

Tack!

Precis vad jag kom på i efterhand, är man efterklok så är man ;D orkade inte rendera om det, så det får bli till nästa gång helt enkelt :)

Postad

Morgonfilmer är oftas roliga att göra och man har goda chanser för att få stämningsfulla bilder och det har du fått här.

Time-laps bilden i början går lite för långsamt tycker jag, det är svårt att uppfatta att det är en timelaps och att dimman rör sig, snabba upp den så får du dels ett kortare klipp och även mer händelse i bilden. i övrigt så håller jag med KDA om att klippen är lite långa, "tomma" bilder (tycker jag) bör fyllas av rörelse på något vis. det är ju film vi "jobbar" med inte stillbilder. Sen så kan man självklart ha med några helt blixtstill bilder men då är de med för att de symboliserar något eller något man vill säga med dem.

nu ska jag sluta svamla...

Kul att någon mer på forumet intersserar sig för naturfilm, det är spännande att jobba med tycker jag. Nu så är denna månadstävlig över men i Augusti så drarnästa omgång igång på http://www.uwolchallenge.com. häng med där, du kommer att lära dig en hel del om naturfilm och få mycket bra konstruktiv kritik.

Postad
M

Time-laps bilden i början går lite för långsamt tycker jag, det är svårt att uppfatta att det är en timelaps och att dimman rör sig, snabba upp den så får du dels ett kortare klipp och även mer händelse i bilden.

Timelapsen vela jag också få gå snabbare. Programmet jag renderade i hade en begränsning så det gick inte göra något fortare :( Funderar till nästa gång att ta stillbilder med ett hopp på 1-3 minuter åt gången, så det blir lite mer fart. Eller du kanske har något program du rekomenderar för time-lapse? Jag använder mig av Sony Vegas 8 Pro, då går det bara öka till 300% fortare.

M

i övrigt så håller jag med KDA om att klippen är lite långa, "tomma" bilder (tycker jag) bör fyllas av rörelse på något vis.

Jag fick den kännslan jag med att det blir utdraget och tråkigt. Blev ingen storsatsning från min sida direkt. batteriet höll på ta slut så det blev ganska lite material att klippa med därmed anledning till längre klipp för att få en längre film.. "En dålig ursäkt" tänker ni, men det blev så :P hehe. Får se hur det blir till nästa gång, kanske man ska ha fulladdat batteri och planera genom lite mer vad som intressant och filma där jag bor.

Men tack så hemskt för din kritik Magnus, den ska jag deffintift bära med mig till nästa gång.

Postad
Timelapsen vela jag också få gå snabbare. Programmet jag renderade i hade en begränsning så det gick inte göra något fortare :( Funderar till nästa gång att ta stillbilder med ett hopp på 1-3 minuter åt gången, så det blir lite mer fart. Eller du kanske har något program du rekomenderar för time-lapse? Jag använder mig av Sony Vegas 8 Pro, då går det bara öka till 300% fortare.

Jag vet inte om din HV30 har intervallfilmning då är det ett alternativ. Jag brukar göra som du (om jag har utrymmet och tiden) att filma det jag ska göra en timelaps på¨och sedan speeda upp det, dock så klara mitt program att öka hastiheten långt mer än 300%. Att använda en stilbildkamera som du skriver så ett annat alternativ, men jag tror att du behöver ta bilder med en kortare intervall än 1bild/1-3 min, snarare 1 bild/sek eller så. om du skulle ta en bild/minut så skulle det ta 25 min för att få ihop en sekund och då skulle det nog gå aldeles för fort, det händer en hel del på 25 min (om det nu inte är en blomma som du filmar/fotar). Jag har aldrig provat time-laps med stillbildskamera utan bara med video och då har jag dels använt intervall (fast tycker att det blir lite hackigt, men på vissa kameror så finns det många olika inställningar som gör den "smidigare"), men också bara låtit kamerna gå och speedat upp det i redigeringen till 1000-2000%.

Jag fick den kännslan jag med att det blir utdraget och tråkigt. Blev ingen storsatsning från min sida direkt. batteriet höll på ta slut så det blev ganska lite material att klippa med därmed anledning till längre klipp för att få en längre film.. "En dålig ursäkt" tänker ni, men det blev så :P hehe. Får se hur det blir till nästa gång, kanske man ska ha fulladdat batteri och planera genom lite mer vad som intressant och filma där jag bor.

Men tack så hemskt för din kritik Magnus, den ska jag deffintift bära med mig till nästa gång.

Du behöver inte göra någon storsatsning utan bara ha det som ett "hemmapul", men det är roligare att göranågot med ett mål, många på http://www.uwolchallenge.com är inte proffs, snarare de flästa gör det bara för skojs skulle och faktum är att det oftas är de som inte är proffs som har vunnit, då tävligen bedöms av olika personer med olika smak och takar. Kolla in på sidan och sedan på forumet så får du se vad jag menar. Vi har presic avslutat förra månadens tävlig och kritiserar nu varndra och det är väldigt lärorikt. ett tips kan vara att bara kolla på filmerna och läsa olika inlägg, då kan du får idéer och tankar som du inte tänkt osv. Hur som hälst så har vi väldigt roligt och det har blivigt ett stor gäng kompisar som hjälper varandra på våran väg till filmskapare.

Postad

Jag gillar denna! Intressanta miljöer, bra musik som samspelar och en genuin känsla.

Jag håller dock samtidigt med föregående inlägg. Vad jag personligen vill tilläga är i sådana fall att du eventuellt bör pröva mjuka övertoningar mellan klippen och inte uteslutande använda dig av raka klipp. Detta borde bidra till den harominska känslan som infinner sig. Använd gärna också tätare bildutsnitt när du hittar något intressant i miljön, exempelvis fågeln eller i detta fall bladen med vatten på.

Fint jobbat!

• 2 veckor senare...
Postad

Hej r0lfi.

Jag tycker du gjort en fin och stämningsfull sekvens. Lite imponerad av hur kort tid du använde för att få ihop materialet. Ska jag vara konstruktiv tycker jag att olika klipp har olika stämningsvärde, det talar inte riktigt samma språk. För att få ihop en mer helgjuten sekvens behöver du kanske filma under samma ljusförhållanden i en halvtimme till :)

När man ser naturfilm överhuvudtaget så spelar ljus och inte minst väder en mycket stor roll (det är väl därför det heter naturfilm och inte djurfilm) men för mig var det en aha-upplevelse när jag insåg att en film om t.ex. rävar inte bara består av fina bilder på rävar, det är fina bilder på rävar i ofta suggestivt ljus, speciella väderförhållanden och dessutom i vackra miljöer...

Jag ser gärna mer från dig!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...