Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Jag arbetar med HDV och har premiere cs3.

Problemet är att på vissa klipp försvinner ljudet.

Ibland finns dom bara i början men om man spolar fram finns dom inte. Men om jag öppnar videoklippet med tex VLC finns det ljud i hela klippet.

Vad är felet?

En annan fråga: När jag "capturar" filmer från kameran så blir dom väldigt långa.

Hur ska man göra för att göra olika korta subclips så att dom är i project binen?

Tack

Postad

När du importerar ett HDV-klipp gör PPro en sk audio conform (den separerar ljudet från bilden för en snabbare dekodning) och du kan se en liten "mätare" nere till höger. Är PPro färdig med detta på de klipp där ljudet försvinner? (Se till att du har PPro CS3.2 installerat och att du efter installationen tar bort alla filer som tillhör ditt projekt i Media Cache mappen.)

Du kan separera klippen på två sätt: Göra manuell capture till olika klipp eller dra ett klipp till source fönstret, markera in/ut och sen dra klippet till projektfönstret. Då får du ett subclip (som är en "referens" till originalklippet).

PPro klarar inte scene detection för HDV, men det finns gratisprogram som klarar detta.

/Max

Postad

Max du verkar ha koll på det här.

Nu har jag uppdaterat till den senaste versionen. Men jag har ett annat problem nu. Också ljud. I ett klipp så funkar ljudet i början men mot slutet så händer det nåt.

Den loopar bara samma ljud hela tiden. Samma sak här, klippet funkar helt perfekt när jag tittar på den i VLC.

Jag får en varningstriangel nere till höger efter att den gör "index nånting" på filerna.

Det står Timecode Inconsistency. Är det problemet?

Om så är fallet, kan man göra något åt det?

Tack

Postad

(Borde ha åtminstone halvkoll - jobbar på Adobe... ;) )

Kör du PPro CS3.2? Om inte se kommentaren ovan.

Om du kör 3.2 är det troligen ett tidkodsbrott, bandskada, dropout eller en kombination av dom allihop. Försök hitta stället där felet är och gör en ny capture fram tills felet. Därefter en ny capture efter felet.

/Max

Postad

Max en till fråga. Har inget med PPro att göra.

Har alltid undrat om det är svårare att programmera ett program som tex Photoshop, After effects eller ett spel som tex Quake, far cry osv

Tack

Postad

Beats me... jag är troligen den sämsta programmeraren i världshistorien :) (Adobe utvecklare sitter i främst USA, Canada och Indien - i Europa/Norden jobbar det främst Marknadsföring/Sälj/Support).

Jag nöjer mig med lite Expressions i After Effects.

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...