Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tänkte börja filma mer seriöst och funderar på att köpa en Sony DSR-PD170. Vad tycker ni och vad har ni för erfarenheter av den kameran? Hur långt ifrån kommer den ''Riktiga'' filmkänslan att vara? Har kollat på Vimeo, youtube etc men hittar inga footages som visar mig kvaliten direkt, har någon någon länk att dela med sig av kanske?

Anledningen till att jag väljer just Sony DSR-PD170 är att jag fått ett bra pris. Så jag är inte intresserad av att välja att köpa en annan kamera i den ordinarie prisklassen (ca 35 000).

Tacksam för givande svar!

Merry Midsummer ;)

Postad

PD-150 ar ju en trotjanare for indie-dokumentarfilmare.

Jag antar det inte ar nagon storre skillnad pa PD-150 o 170 forutom att 170 ar lite battre i morker.

PD-150 har fejk progressive scan, men allt sadant ska man halla sig borta ifran, mycket battre att filma 29.97 o sedan konvertera i datorn.

Jag tycker PD-150 ar grymt bra for dokumentar, men den har for mycket brus aven i bra ljusforhallanden jamfort med "filmkameror" som DVX-100A o B.

Postad

Kan du få den till hyfsat pris, ska du köpa den. En robust kamera som skulle överleva ett 3:e världskrig. Sony tänkte inte på det, vid tillverkningen. Att den skulle hålla!

Har en PD-150, ungefär samma tror ja, eller som föregående talare, lite bättre. Min höll påfrestningar ombordkamera havspappseglingar.

Om den ska gå sönder på t.e.x ett bröllop krävs nog en regäl efterfest.

/nils

Postad

Känns skönt att veta att där är kvalité på kameran iaf ;) Hur tror ni den skulle vara att spela in film med? Skulle det se ut som Mr. Amatör hade varit framme eller kommer det att bli ett någorlunda proffesionellt resultat? Kollade på ''Bakom filmen'' till Jalla Jalla igår, och vissa scener såg ut att vara filmade med liknande kameror, så ja, vad tror ni? Kommer kvaliten gå att jämföra med någon såld film som inte är från 1950? :)

Postad
PD-150 ar ju en trotjanare for indie-dokumentarfilmare.

PD-150 har fejk progressive scan, men allt sadant ska man halla sig borta ifran, mycket battre att filma 29.97 o sedan konvertera i datorn.

29.97 torde bli 29,97 i Sverige, men det är en NTSC-version du då rekommenderar. PD170 är väl inte omkopplingsbar? Varför inte 25 (50i) då och slippa konvertera?

Postad

Okej, jag är inte speciellt teknisk om man säger så, haha, men jag vet vad som ser bra ut och vilket som ser dåligt ut. Vilket egentligen har störst betydelse när det gäller t.e.x film, enligt mig iallafall.. Så, helt konkret, duger en PD-170 till att göra en film med?!

Postad
Känns skönt att veta att där är kvalité på kameran iaf ;) Hur tror ni den skulle vara att spela in film med? Skulle det se ut som Mr. Amatör hade varit framme eller kommer det att bli ett någorlunda proffesionellt resultat?

Det finns kvalité och sen finns där kvalité.

Allt handlar inte bara om utrustningen som används, övervägande ligger på personen / personerna bakom kameran.

Att ha "bättre" utrustning tillåter mestadels fler möjligheter för produktionen men gör inte rent teoretiskt fotografen "duktigare".

Ang. PD-150, helt klart en bra kamera, hade dock inte satsat på den i dagens läge för pro-bruk då HD i olika videoformat kraftigt växer i marknaden.

Postad
29.97 torde bli 29,97 i Sverige, men det är en NTSC-version du då rekommenderar. PD170 är väl inte omkopplingsbar? Varför inte 25 (50i) då och slippa konvertera?

Just fan, glomde det :D

Men den har val fortfarande de dar "progressive" mode?

Postad

En annan sak är ljuddelen på PD-150 som är som en mindre stekpanna vad gäller egenbrus, dock lite osäker på om de fixade det till 170-modellen. Dessutom har ju inte 170:an 16:9 chip vad jag känner till vilket gör kameran lite oldie-goldie i dessa dagar.

Du borde kunna hitta en Z1:a för en bra peng så får du mycket kamera för dessa.

Den har ju det mesta man kan önska i Prosumer-segmentet iaf.

Kolla http://www.tvbay.com eller http://www.globalmediapro.com om du hittar något där.

/Lasse

Postad

170 blev ljudmässigt klart bättre, men inte perfekt. Men som sagt, den är inte 16:9 vilket gör FX1/Z1 till ett smartare val (FX1 har inga XLR-ingångar men det kan du lösa med en Beachtek-adapter).

/Max

Postad

Kanske ska se mig om för en FX1a istället då, 35 papp är rätt så saftigt ändå, så kommer bli besviken om kvaliten på det inspelade inte uppfyller mina förväntingar ;P Hur långt ifrån kommer kvaliten att vara om vi t.ex jämför med Jalla Jalla ? Är det riktigt stor skillnad eller blir det ungefär detsamma? Hade kvaliten dugit för en film som skulle säljas år 2008? Rent teoretiskt då, inte med skådespeleri och liknande utan för just kvaliten ? .. :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...