Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej, jag har nu skaffat Final Cut Studio till min mac då Premiere inte kunde hantera de mpg-filmer som skapas av min hårddiskkamera. Ok, so far so good.

MEN, som den amatör jag är så har jag nu istället problem med ljudet. Det skapas inga ljudkanaler när jag lägger in ett klipp i sekvensen. Inte heller hörs det nåt ljud när jag förhandstittar på klippen i "viewen".

Testade på kul lite andra klipp som jag hade på datorn och samma problem där.

Testade sedan att lägga in en mp3-låt i sekvensen och den hör man.

VAD GÖR JAG FÖR FEL? Blir snart tokig på allt hassle som den här nya kameran har skapat.

Otroligt tacksam för minsta lilla tips.

Mvh

Postad

Du kan läsa i manualen om hur du ställer in sekvensens audio- och videokanaler. Jag tror till och med det ingår i programmets tutorials som följer med när du köper boxen.

Postad

nja, hittar inget där. känns som att det är nåt som är felinställt, för ljudspåren som hör till videoklippen ska väl hamna på en audio-kanal automatiskt när man lägger till det i sekvensen eller?

det som är oroväckande är ju att det inte ens hörs nåt när jag förhandstittar på klippen i "viewen".

Postad

testade nu med ett .mov-klipp och ljudet fungerar. kan det bero på att kameran spelar in ljudet separat, som jag har hört att många hårddiskkameror gör? och att man måste på nåt sätt lägga in det också i final cut?

ingen aning. börjar tröttna på det här nu, thats for sure....:(

Postad

Vet att när man lägger in till exempel mp3-filer så måste man rendera dem för att det ska funka. Testa markera klippet och ta äpple+r. Fast om det inte ens kommer upp ett ljudspår är det nog inte det som är problemet.

Postad

ett litet tips är att undersöka ifall dina klipp har ljud när du importerad dem till final cut.

är lite osäker hur det ser ut i studio men i alla fall; i binnen står det filnamnet på filen; till höger om den bör det stå 1V 2A, står det dock bara 1V så är problemet att fc inte fått med ljudspåren när du importerade filen. (kan givetvis stå 1V 1A om ljudet är enkelkanaligt)

Postad

tack olle. det verkar inte som att klippen har ljud när jag importerar dem in i programmet. vilket gör mig väldigt förvirrad... de har ju ljud när jag kikar i andra spelare. hur faaan importerar man ljudet????? ringde just sony support och de förstod ingenting och hävdade att de aldrig nånsin fått andra samtal angående detta och deras hårddiskkameror...(bs?) de hänvisade istället till supporten till resp programvaror....tack för hjälpen..

Postad

Gjorde en snabb-googling och det verkade tyvärr inte vara helt ovanligt med FCP6. Problemet varierade dessutom beroende på kameratillverkare och givetvis beroende på om du har en MPEG2 (DVD) eller en AVCHD kamera.

/Max

Postad

Enklast är nog att googla på kameraformat och FCP/Final Cut och se hur andra löst problemet. Men gissningen är att du måste koda om filerna till ett annat format innan du kan använda dom. Är det en Panasonic AVCHD har dom ex en gratis mjukvara som kodar till DVC Pro istället.

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...