Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

hejsan. jad har sökt till kursen projektplanering, som drar igång till hösten 2008: http://www.draminst.se/kurser/aktuellakurser/aktuellakurser/produktionsledning/

jag har lite funderingar över hur jag på bästa sätt kan förbereda mig, om mitt mål är att kunna bli en producent/inspelningsledare i framtiden.

har ni tips på litteratur etc. som tar upp producentyrket och vad jobbet innebär. kanske någon här har varit producent på någon produktion och kan delge sina erfarenheter? vad gick fel? vad blev bra? vad ska man tänka på?

Postad

men hur fungerar det exempelvis om en producent blur knuten till ett independent-projekt. vad har en producent för day-to-day-uppgifter?

Postad
men hur fungerar det exempelvis om en producent blur knuten till ett independent-projekt. vad har en producent för day-to-day-uppgifter?

En producent (etablerad långfilmsproducent) har inga day-to-day uppgifter. Producenter är nödvändigtvis inte ens på plats under inspelning. i stället har man en lineproducer/produktionsledare som är chef över själva produktionen. producens huvudsakliga arbete ligger före inspelningen och efter. produktionen sköter teamet.

(producenten är oftast ägare/delägare av produktionsbolaget alla andra är projektanställda till den aktuella filmen).

inspelningsledaren (FAD) styr och ställer på inspelningsplatsen. den är han/hon som ser till att arbetstider hålls och att man håller rätt tempo.

Regissören är den konstnärliga ledare och har väldigt lite med det organisatoriska att göra. denne (ihop med a-foto) påverkar dock arbetet för inspelningsledaren genom hur många tagningar man gör och hur snabbt man bestämmer sig för kameraviklar.

(att bli producent/inspelningsledare käns inte som någon vanlig kombination, tror inte ens den existerar)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...