gorse Postad 2 juni 2008 Postad 2 juni 2008 en rätt sjust bild, eller? http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/948193.htm 0 Citera
Christian van Caine Postad 2 juni 2008 Postad 2 juni 2008 Hohoho, fete-respekt! :-D Haha, när man sett den där bilden kommer man aldrig tycka det är kallt på location igen! Slogs just av en tanke appropå det där...har planerat ett inköp ev en recorder som ska klara sånt lätt & ledigt, men är mer osäker på hur övrig utrustning som mickar & kablar mår under sånna förhållanden, vilket rakst leder till frågan; Hur mår filmen i kamerorna i sån kyla, blåst, väta & efter det, frost?? Även vad gäller kameran, hur bövelen klarade dom sig undan rimfrost på speglarna & linserna i kamerorna?? Attans intressant, det här :-) 0 Citera
jmalmsten Postad 2 juni 2008 Postad 2 juni 2008 Hohoho, fete-respekt! :-D Haha, när man sett den där bilden kommer man aldrig tycka det är kallt på location igen! Slogs just av en tanke appropå det där...har planerat ett inköp ev en recorder som ska klara sånt lätt & ledigt, men är mer osäker på hur övrig utrustning som mickar & kablar mår under sånna förhållanden, vilket rakst leder till frågan; Hur mår filmen i kamerorna i sån kyla, blåst, väta & efter det, frost?? Även vad gäller kameran, hur bövelen klarade dom sig undan rimfrost på speglarna & linserna i kamerorna?? Attans intressant, det här :-) När det blir riktigt kallt så blir det riktigt torrt... nord och sydpolen räknas som världens torraste platser... Så fukt lär ju inte vara problem om du inte står och flåsar på den stackaren... eller rycker in och ut den ur kamineldade tältet stup i kvarten... Emulsionerna och smörjningen kan ju dock reagera lite värre... När tyskarna skulle ta stalingrad så frös oljan i deras tanks och dom blev stillasittande där i sina sommaruniformer i rysska tundran... kallt verkar det ju vara... men som vi sa på I19... Hellre 20 grader torr kyla än nollgradig slaskregn...;) 0 Citera
Markus Dykfilm Postad 3 juni 2008 Postad 3 juni 2008 Jag har filmat en hel del i 0 gradigt vatten och en del i minusgrader på land. Min XL2 funkar fint.. har aldrig krånglat, för utom en gång när en kille absolut ville titta på materialet direkt efter att jag filmat klart, trots min inrådan på att vänta tills kameran har värmts upp... då blev det kondens i kamerna och på bandet... det slutade med att just den delen på bandet är förstört men resten funkar att använda.... Det finns kameraskydd man kan sätta på kameran som ser ut som en täckjacka och har värmepåsar i sig för att hålla kameran varm. När det kommer till mick och kabel så funkade det fins senast... NTG-2 fungerade under hela veckan och inga problem med kabeln heller... fast då var det ju bara någon minusgrad... inte som på bilden. 0 Citera
jmalmsten Postad 3 juni 2008 Postad 3 juni 2008 AH! nu kom jag ju på det som mest brukar krångla vid kallgrader... Batterier... dom dör fort som attan när det blir kallt... håll dom varm så länge som möjligt... ha extrabaterier längst mot kroppen så dom hålls varma av kroppsvärmen... iallafall här i norrland där det inte är ovanligt med 20-30 minusgrader på vinterhalvåret så märks detta problem tydligt... 0 Citera
Christian van Caine Postad 3 juni 2008 Postad 3 juni 2008 Jodå, luften är torr men snön är det inte, & frost blir det endå med tiden. Gissar att det är ispartiklar som frigjort sig tillfälligt. Men vad jag tänker på är framför allt som kameran såg ut på fotot. Fullständigt täckt av snö & frost. Sånt måste väl normalt sett vara förbannat jobbigt att få fason på? Det kallaste jag filmat i var -31c, men vi hade åtminstonde turen att det var både vindstilla & fritt från oväder under hela inspelningen så för oss var det inga sånna problem alls. Vad som däremot VAR stora problem var att kabeln frös hela tiden & att jag var tvungen att vara löjligt försiktig med 416:micken jag hade så det inte skulle bildas frostkondens mellan membranen. Sånt är illa med vanlig fukt men går fortfarande mer eller mindre jobba med, katastrof med frost eftersom micken riskerar bli fullständigt värdelös i typ ett dygn efteråt. Dock verkar de flesta location-mickar i högre nivå jag använt mindre känsliga för sånt :-) Alla kablar jag känner till just nu fryser när det börjar närma sig dom graderna, men jag verkar ha hittat kablar från både Supra & Mogami som verkar tåla sånt. Tänkt köpa tillräckligt med centimeter av båda för att räcka till åtminstonde varsin patchkabel att testa i en trimmad frys, men Mogami-kabeln var svindyr & Supran kostade runt 2-300 spänn metern vad jag minns, så mycket mer blir det inte förrns jag vet att dom verkligen funkar. En frostskadad kabel ger sig inte direkt, den blir bara väldigt opålitlig & kan börja få exter för sig när man minst önskar det. Men vad som fascinerar mig mest med den där bilden är att filmen klarar det! Nån som vet vad den understa gränsen är innan vanlig fotokemisk film packar ihop & blir kass? 0 Citera
Kimster Postad 3 juni 2008 Postad 3 juni 2008 Man kan ha mycket elektronik i kallt väder. Det som dock tar skada är som nämnt när temperaturen växlar snabbt, alltså man är ute och sedan går in i ett varmt hus t.ex. Då bildas nämligen fukt. Detta gäller även metall som börjar "svettas" som i sin tur kan skapa rost. Elektronik ska värmas upp sakta för att inte skapa kondens eller fukt. För det är fukten som tar sönder. Har man vart ute där det är mycket kallt och ska gå in, så lägg utrustningen i farstun eller i något slags mellanläge, så den sakta får "tina" Tar vi extremt varmt väder istället så brukar det vara blandat med hög fuktighet. Alltså det är mycket svårare att jobba där det är varmt (elektroniskt talat), men det är inte värmen i sig som är problemet utan fukten som hänger med. ...för att inte tala om imman på linsen som hoppar på en som ett surt tuggummi under fotsulan om man växlar temperatur fort. 0 Citera
Christian van Caine Postad 3 juni 2008 Postad 3 juni 2008 Nån jag snackade med, minns inte vem, som rekomenderade att hålla batteripack externa & liggande i elektriska strumpor! Inte testat själv, men låter inte dumt alls :-) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.