Gå till innehåll

vad ska vår dokumentärfilm handla om?


Robilibob

Recommended Posts

Snälla, hjälp mig spåna på ett ämne! Jag och en annan i min klass (vi går tredje året på mediegymnasiet) ska göra en dokumentärfilm som projektarbete. Vi är båda oerhört intresserade av video och film men vi kan verkligen inte komma på ett bra ämne, hjälp oss snälla!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ni kan göra en dokumentärfilm om två klasskompisar som inte kan komma på ett tema till sitt projektarbete själva, men trots det är de fast beslutna om att de ska göra en dokumentärfilm. De verkar inte riktigt ha förstått grejen med dokumentärfilm. Först ställer man en fråga som man finner intressant, sedan kommer man på att man vill göra en dokumentärfilm om det. Inte tvärtom.

 

Allvarligt talat, om ni ska göra en dokumentärfilm ska det vara något ni brinner för, det är de filmerna som blir bra. Att vara beslutsam om att göra en dokumentärfilm men utan att ha ett ämne, är för mig dödsdömt.

Länk till kommentar
Share on other sites

nån av oss missförstod opus... men snubben går mdiegymnasium... om han har rörlig bild vilket han verkar ha så har läkaren en planering över året å kanske ger en 6-7 veckor till kortfilmsproduktion, 4-5 till dokumentär etc... vilket innebär att dom är tvugna att göra en kortfilm, men har inga idér... mycket möjligt att ja missuppfattade hela grejjen... no hard feelings!

 

//Palle

Länk till kommentar
Share on other sites

man har ett par veckor till sina projekt arbeten men iblan e det olika från skola till skola några tjejer i min gamla klass gjorde en dokumentär om hemlösa som projekt arbete och den blev riktigt bra och då hade vi kortatst tid på oss till skillnad från dom andra skolorna :S

Länk till kommentar
Share on other sites

Phonix, pratar du om Frida och Elins dokumentärfilm? Skriv lite mer om dig själv i profilen så man vet vem fan du är. :P

 

Det spelar ingen roll vilken tid det är, det är inte vad det jag försökte säga, vad jag försökte säga var att; ska man göra en dokumentärfilm ska man göra något som är en hjärtefråga eller något väl genomtänkt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Opus

 

Du har rätt. Men så här ligger det till:

 

Jag och en kompis skulle gjort en dokumentärfilm om en pyroman som härjade här i trakterna för ca 20 år sedan. Historien är väldigt speciell och unik men jag avböjde ideén efter att ha läst igenom massa papper om det. Det var omöjligt att hitta ett bra syfte med filmen! Samt att det hände för 20 år sedan och att hela grejen är fruktanvärt tabu så det skulle vara omöjligt att hitta folk att intervjua. Pyromanen sitter förövrigt på psyket.

 

Så nu satt vi och diskuterade och vi kunde verkligen inte komma på något bra så jag tänkte att någon/några på detta forum kunde hjälpa oss att spåna lite.

 

Nu har vi splittrat gruppen så och nu ska jag göra en spelfilm med två andra.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Det är väl inte tabu att göra en dokumentär om en pyroman? Ta reda på varför han anlade bränder och vad som gått snett i hans liv. Om han sitter på psyket kanske det blir svårt att "hänga" med honom i spännande/relevanta miljöer så då är det ju viktigt med folk som kan återge händelserna på ett intressant sätt framför kameran eller genom rekonstruktioner. Var det någon som skadades i någon brand? Ta reda på vem isf och prata med den personen. Prata med folk som har någon koppling till storyn, ni får agera detektiver och forska lite i pyromanens liv. Och eftersom det kanske inte är så spännande att hela tiden titta på en man som sitter i en soffa på psyket eller sitter vid ett bord och dricker kaffe medan han berättar kan ni ju göra visuella rekonstruktioner och lägga dem över pyromanens berättande om ni tycker att sånt är ok och hoppa mellan intervju objekt och rekonstruktioner. Det är viktigt att inte ha fördommar i sitt filmskapande och att inte vara rädd, försök att förstå ert objekt.

 

Nu ser jag att det inte längre är aktuellt men ifall ni någon gång skulle befinna er i samma situation så tänk på att det inte finns mycket som är tabu i dokumentärfilm. Det finns många dokumentärer som handlar om personer som begått de mest hemska brott som finns. Vad är tabu för nåt? =)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...