Gå till innehåll

Vettiga mikronförstärkare till talstudio


plf66

Recommended Posts

Jag behöver förbättra tekniken för mitt speakerbås lite mera.

 

Hittills har vi mest läst speaker till videoproduktioner, och eftersom det alltid finns bakgrundsljud i filmerna har jag inte jagad bruset så mycket som jag behöver nu.

Men jag har haft lite väl hög brusnivå i mikrofonförstärkaren som jag använt.

 

Nu ska vi läsa in några talböcker, så signal/brus måste bli så stort det bara kan bli, utan att investeringen inte hamnar på 5-siffrigt belopp.

 

Vad finns för bra förslag och erfarenhet på mikrofonförstärkare, helst max 5000 kr, men i nödfall max 10000 kr. Inte jättestor budget, men går det?

 

2 kanaler för att kunna ha intervjuinspelning också.

 

Idag använder vi MD421, men jag kanske vill byta till kondensatormikrofoner så fantommatning måste finnas.

 

Datorn har ESI Julia-ljudkort, ger bra kvalitet på XLR line. (klarar ju även digitalt in/ut)

 

Jag vill gärna att mikrofonförstärkarna även enkelt ska klara obalanserade utgångar i de lägen jag direkt vill ansluta till minidisc eller fristående cd-recordern för att göra inspelning utan dator.

 

Jag antar att det är någon typ av separata mikrofonförstärkare som är bäst? Eller finns bättre lösning och jag är inne på fel spår?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är personligen VÄLDIGT förtjust i Neve´s mick-ampar, men dom kostar en mindre bruttonationalprodukt. Ett för de flesta mer realistiskt & förbannat bra alternativ i övrigt är Studio Projects VTB-1.

En grym amp med steglöst val mellan solid state & rör, samt med valbar ingångsimpedans & ett högpassfilter på 75Hz, som går loss på 1500 + eventuellt 500 för rack-monteringen om man vill ha det :-)

Vill du ha två kanaler behöver du två stycken för samanlagt 3 lapp, men båda får plats på samma rack-montage om du köper ett sånt.

Har en själv i studion, den bästa jag testat för en human peng!

 

Till sånt här behövs inte nödvändigtvis det fetaste på marknaden precis. Med en VTB1, ett bra ljudkort & en hygglig mick kommer man långt. Stormembranmickar är väldigt bra för sånt här. Dom är för det mesta asdåliga till filmdialog för att dom låter för varmt & onaturligt, men fantastiska till musik & talböcker för att dom generellt låter snyggt & har ett runt fint ljud man kan lyssna länge på utan att bli lyssningstrött redan innan EQ.

....mmmm...Neumann...*dräggel*

Länk till kommentar
Share on other sites

Det vore även intressant om du senare kunde prova att spela in via något annat ljudkort, Julia är ju bättre än de flesta inbyggda historierna men jag har för mig att jag hört att s/n förhållandet inte är det bästa på just det kortet. Tror dock att du klarar dig med det men du kanske borde kolla upp och se hur mycket ljudkortet egentligen gör.

Länk till kommentar
Share on other sites

Testa om du har tid och möjlighet 64studio (Linux operativsystem). Jag blev väldig förvånad hur "mjukvaran" förbättrade ljudkvaliten. Samma dator ger kass ljud med Microsoft baserade OS. Vad som gör skillnaden har jag inte haft tid till att utforska. Huvudsaken är resultatet. Du slipper kanske att betala stora summor till nåt som du kan fixa med mjukvara.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ljudet är bättre. Jag har provat olika vanliga Windows baserade ljudprogram. Skillnaden ligger i programkoden. 64studio beskrivs internationellt som ett OS för professionella ljudtekniker. Sådant rykte uppstår inte ur nonsens. S/N ration kan påverkas via mjukvaran precis som videoredigeringsprogram ändra informationen sitt material. Konstruktioner är något som inte avslöjas gärna av andra heller.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ookey...

Du har iof rätt i att skillnaden ligger i programkoden. LJUDprogramkoden, inte OS:et. Och du har rätt i att det är avsett för professionell ljudteknik. Det betyder inte automatiskt att det verkligen ÄR professionellt though..

Resten är pure bull.

Du är bevisligen inte ljudtekniker själv, för vad du just sagt stämmer inte alls. Sånt här ställde till en jävla massa skit för mig när jag började i runt 15 års-ålder, & gör mig enbart förbannad.

Noise-ratio kan INTE påverkas av programvara. Man ökar iof utan tvekan brusnivån när man lägger Dither, men den är så låg så det ska inte spela nån direkt roll endå, speciellt inte med schysst noiseshaping. Struntar man i det för en seriös produktion är man inte riktigt klok.

Brusnivån påverkas av A/D-omvandlarna. Ju bättre omvandlare, generellt desto bättre brusratio. Inte alltid när det gäller billigare saker, men för det mesta.

 

Det har funnits flera OS för ljudteknik genom åren. Min personliga favorit var BeOS, men allihop försvann dom av flera orsaker.

Först av allt, vi som jobbar med sånt här tenderar bli ganska konservativa med sina DAWs när man väl hittat en man trivs med. Det beror inte nödvändigtvis på att det man sitter med är klart överlägset alla andra, för ett sånt program finns inte, utan för att man trivs med det man har & så länge det fortfarande utvecklas kan göra vad man vill med det.

Man byter antingen för att man måste, för att utvecklas, eller för att man verkligen vill.

Man kan vara tvungen för att programmet man har inte är lämpligt för exempelvis film eller surround, att utvecklas kan vara att man vill ha bättre automatiseringsfunktioner exempelvis, & att man verkligen vill brukar vara att ett nytt program underlättar nåt sjukt jämfört med det gamla.

Jag bytte från SAW Studio till Cubase för att jag var tvungen, men bytta från Cubase till Nuendo för att det var bättre till film.

Att byta till nåt helt nytt är tidskrävande & tid är något man inte har gott om när man jobbar på professionell nivå. Att ljudtekniken som sån inte åldras på samma sätt som exempelvis film & video gör att man kan sitta med samma saker i praktiken hur länge som helst.

Folk som jobbar med Nuendo, Pro Tools eller Pyramix exempelvis brukar sällan ha nån större lust att byta mer än vad nöden kräver. Vi behöver inte.

 

Nästa problem är utvecklarna av programvara.

Att utveckla programvara är dyrt & krävande. För att exempelvis Steinberg eller Digidesign ska satsa på något nytt så måste dom vara säkra på att deras produkt verkligen går med vinst, men eftersom OS:et är helt nytt & enbart används av amatörer & entusiaster, så verkar dom inte direkt bry sig.

Hade dom fått med sig några bra tillverkare så hade det stått med stora bokstäver över hela sidan, men jag hittade inte så mycket som en notis om det nånstans.

Eftersom dom erfarna tillverkarna inte satsar på operativet, så finns det inga arbetsdugliga program till det att jobba på, så dom professionella användarna stannar med MacOS & Windows, & eftersom det inte finns några professionella användare så vill inte dom erfarna företagen utveckla professionell programvara.

Lite moment 22 där, don´t you think?

 

Sista bekymret jag kan komma på just nu är drivrutiner.

Jag fick varesig mina Yamaha eller Lynx-kort att fungera i 64 Studio. Utveckling av drivrutiner har jag mycket sämre koll på för jag dom enda jag känner som jobbar med sånt gör fullständiga BIOS för industrimaskiner, men kan tänka mig att samma sak gäller där.

Det är enda förklaringen jag kan se varför inget jag vill ha funkar i Linux eller Unix-miljö...

 

Att ljudkvalitéen skulle påverkas nåt direkt av själva systemet, & då SPECIELLT brusnivån, är skitsnack.

Däremot är dom här operativen fantastiska för att dom är befriade från all ****** skit dom större operativen är nerlusade med!

Det är mycket färre flaskhalsar, onödiga funktioner finns inte påtvingade, & hela systemet är avvägt för att vara så smidigt som möjligt för sin uppgift!

 

Personligen gillar jag idén med 64 Studio. Jag formligen HATAR Microsoft, så om det här får fotfäste lär jag byta fort som attan. Men så länge jag inte kan garantera mina kunder fullständig kvalitet & arbetshastighet i det nya OS:et, så kommer jag inte ha det som mer än leksak.

Jack kändes som det kan få potensial för framtiden, men som det ser ut nu var det inge bra för riktiga arbeten. Kände exakt samma sak för den som för Audicity, ett trevligt program som tyvärr inte käkar körsbär med dom stora grabbarna.

 

Iron, jag respekterar dig som person & är glad att du tagit till dig något jag har stora förhoppningar på ska växa till sig till en arbetsduglig efterträdare till vad som finns nu, men jag blir förbannad när folk bara hittar på. Det förstör för andra, låt bli det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad du än vill tro eller inte så sitter jag här hemma och njuter av att lyssna till musik med min installation av 64studio som fungerar alldeles perfekt utan krångel med drivrutiner. Ljudet är bättre. Sedan flera år har jag sökt efter program som kan påverka S/N eller förbättra svaga signaler. Jag är mycket väl medveten om S/N problematiken men det är en kunskapsfråga. Jag har bevisligen ett system som fungerar och som jag är mycket nöjd med. Det är ditt eget problem vad du själv har eller kan. Jag har svårt att se vad det är som jag skulle förstöra för andra. Utomlands finns en hängiven professionell grupp av 64studio användare. Har de fel? Du säger att du inte kan få något som du vill ha att funkar i Linux eller Unix-miljö... Det är väl då ditt eget problem. Varför ska jag rätta med efter det? Är inte du som förstör för andra genom att diktera möljigheter?

Länk till kommentar
Share on other sites

Luzer har till stor del rätt i att när signalen väl är inne i burken kan den inte förbättras med avseende på S/N-kvoten. Därför är det av stor vikt att använda sig av god kvalitet i de tre första leden i signalkedjan.

 

Det första ledet är mikrofonen och ur väl den passar till rösten och rummet. Med rösten menar jag var i spektrat dess styrka ligger. Med rummet menar jag hur mycket av rösten som studsar runt och ger upphov till interferens som släcker ut respektive förstärker klanger. Det har skrivits mycket om val av mikrofon till rätt röst i rätt rum för avsedd klangbild. Men för att kunna separera bort brus vid hög dynamik krävs en mikrofon som har krestar som klarar detta. Både rördrivna, FET samt transistordrivna mikrofoner ger brus. Kretsen i mikrofonen avgör skillnaden mellan signal (S) och Noice (N) även kallat brus. För val at mikrofon kolla FAQ eller googla samt pröva på plats. Det kan bli hysteriskt svårt att tillfredsställa en auiofil.

 

Nästa, ofta förbisedda, led är val av mikrofonkabel samt kabeln plcering på väg från mikrofon till förförstärkare. Genom att använda billigast möjliga kabel att skicka den svagaste signalen bredvid växelströmskällor och magnetism av slaget uppsjö kan mikrofonsignalen fördärvas.

 

Tredje steget är förförstärkaren. Själva konstruktionen av en förförstärkare för serieproduktion bör med sig kompromissser i signalens väg. Placering och val av transformator för strömförsörjning inne preamp är en knäckefråga; och mågna väljer att lösa detta genom en extern trafo med någon meters sladd. Sedan påverkas signalen inne preamp av val av kondensatorer och förstärkare samt isolering av signalväg.

 

Det är inte helt enkelt att få fram en "äkta" signal frön röstkälla till linjeingång på redigeringsprogram.

 

Nästa led är digitaliseringen av signalen. Den digitala upplösningen är maximal vid högsta tillåtna volym och faller sedan ner i det dynamiska omfånget. Fram till digitalisering av signal vill du ha en kedja som undviker överstyrning samt brus.

 

Överstyrning kan du minska med hjälp av en så kallad limiter. Limitern komprimerar signalen så att den inte blir för stark. Limiter är beroende av tidsinställningar och dess kompressors prestande.

 

Brus som stiger upp ur rummets botten kan du minska med en så kallad gate. Gaten vägrar att släppa igenom signaler som är för svaga föratt kunna skiljas från bruset. Gaten är beroende av tidsinställningar och går att meka med.

 

En preamp som använts av rappare och talare är Studio Projects dbx281A. Om du inte applicerar dess gate eller kompressor går signalen igenom med en upplösning på cirka 1:200MHz. Om du applicerar gate och kompressor går snart fyrkantsvågen i testsignalen inte att känna igen, men det kan låta precis som du önskar. dbx286 är en ganska billig preamp som räcker ganska långt för en kanal. Behöver du två kanaler köper du två. Men om inledningsvis bara kör en röst i taget kan du avvakta med inköpet av den andra enheten tills du verkligen behöver en signalkedja till; mik, sladd, preamp och linje sladd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för alla tips och svar.

 

För min del kan vi väl sammafatta det så här:

 

Studio Projects VTB-1, kostar så lite så den är inte svår att motivera inköp av. Bra tips, låter som ett logiskt förstasteg att förbättre ljudkvalitetet.

 

Mikrofoner, det ska nog bli inköp av någon ny med tiden också. Om inte annat för att mera lära sig vad olika mikrofoner ger för olika typ av återgivning av ljudet. Inga inköpt för 10000+, men någon mikrofon för 2-3000 kr kan jag mycket väl tänka mig.

 

Ljudkort, Julia stannar så länge jag har den stationära datorn. Men det ska nog inhandlas en ny bärbar nästa år som ersätter den stationära.

 

OS, inget byte planerat, bytte från Amiga 1987, och Mac 1997, så nu stannar jag med Windows även om jag kanske skulle bytt till nått annat 2007. :-)

 

Studiohögtalare, funderingar på inköp.

 

Sen funderar jag lite på att köpa en Fostex FR2, kanske inte ska spela in ljudet på datorn alls, utan på en CF-inspelare. :-) 595 pund i UK exkl VAT är inte så farligt (köper ju utan momsutlägg inom EU till företaget). Kanske en lösning att slippa OS-debatten i sammanhanget! :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Jag köpte en VTB1 först för några veckor sedan.

En fin liten sak, saknar mest strömbrytare på den, men det har ju snart inga moderna apparater.

 

Jag sänkte bruset en del, vilket var en av mina största önskemål. Det återstår en del intrimning av inställningar etc.

Ljudet blev varmt och bra, och jag har spelat in lite nu på Tube=4 som jag tyckte gav bra karaktär på rösterna.

 

Nu återstår lite att fundera ut på hur jag ska koppla på sikt, eller om jag ska köpa mig monitorhögtalare med XLR-anslutning.

 

Ska jag välja balanserat in på ljudkortet måste jag ha balanserat ut nämligen... mmmmh.

 

Som sagt, jag är nöjd över tipset och det känns som en god början att bygga vidare från. Det blir nog en VTB1 ytterligare relativt snart så jag kan köra lite stereoinspelning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...