landen Postad 9 maj 2008 Postad 9 maj 2008 Har nyss bytt från PC till Mac och har en hel del klipp som är inlagda med Vegas och kommer nu använda mig av Premiere istället. Är det något jag ska tänka på när jag använder mig av mina avi-filer och finns det några fördelar med att lägga in allt på nytt så det blir mov-filer av det. Detta skulle innebära mycket jobb då alla klipp är sorterade med olika namn osv. Eller är det bara att köra på som vanligt? 0 Citera
beta75 Postad 9 maj 2008 Postad 9 maj 2008 Hej Här hittar du codec till quicktime för att köra de flesta filer: http://www.perian.org/ För att konvertera filerna om du behöver det finns Mpeg Streamclip som är gratis och fungerar grymt bra: http://www.squared5.com/ /KN 0 Citera
landen Postad 9 maj 2008 Författare Postad 9 maj 2008 Verkar inte vara några problem att använda avi-filerna, funderade mest på om det kunde blir problem längre fram om jag blandar mov och avi. En sak jag stör mig på är även att premiere inte fångar filerna som klipp och sparar varje klipp som en enskild fil. Finns ju funktionen scene detectiom, men då är det väl bara premiere som håller reda på det i programmet. 0 Citera
beta75 Postad 9 maj 2008 Postad 9 maj 2008 Byt till Final Cut så fungerar det perfekt. Du har ju redan gått halva vägen... ;) /KN 0 Citera
landen Postad 9 maj 2008 Författare Postad 9 maj 2008 Saken är den att jag har tillgång till Final Cut med, men problemet är att det inte bara är jag som kommer arbeta med detta projektet, så därför tänkte jag att Premiere kunde vara en bra idé då det finns till både Mac och PC. 0 Citera
Calaf Postad 9 maj 2008 Postad 9 maj 2008 Nu blev jag lite förvirrad. Loggar man filerna korrekt under/före överföringen skall Premiere lagra dem som separata filer. Har inte testat den automatiske scene detection feature, men vad jag hört sägas är att den inte fungerar så bra. Vilket fall som helst vill jag alltid kommentera klippen när jag fångar dem, så funktionen har aldrig lockat mig. Cheerio! Calaf 0 Citera
Max_H Postad 9 maj 2008 Postad 9 maj 2008 På PC: Separata filer på disken och i PPro. På Mac: Ett klipp på disken med separata subclips i PPro. Funkar tyvärr bara med DV, ej HDV. /Max 0 Citera
Calaf Postad 10 maj 2008 Postad 10 maj 2008 Wow, det var som huggan! Dåligt av Adobe, tycker jag. Tack för den informationen, den kan vara bra att lägga på minnet. Cheerio! Calaf 0 Citera
landen Postad 13 maj 2008 Författare Postad 13 maj 2008 Får inte Final Cut Express att fånga klipp heller tyvärr, allt blir en och samma fil? Någon som har lust att förlara så vore jag grymt tacksam. 0 Citera
landen Postad 13 maj 2008 Författare Postad 13 maj 2008 Får inte Final Cut Express att fånga klipp heller tyvärr, allt blir en och samma fil? Någon som har lust att förlara så vore jag grymt tacksam. Jag hittade nu en funktion som hette DV start/stop detect, men den gör bara samma sak som Premiere att programmet håller reda på vart i klippet det är pausat. Själva filen ligger ju fortfarande kvar som ett långt klipp. Ser inte fördelen med detta då jag är i behov av att ha klippen till olika program både mac/pc osv. Några tips på hur jag kan lösa detta? Kan FCE capture så att det bli clip001, clip002, clip003 osv? 0 Citera
Max_H Postad 14 maj 2008 Postad 14 maj 2008 Kan du inte logga manuellt då? Som "alla" gjort i 15 år innan scenedetection kom? Iofs en workaround, men i alla fall... /Max 0 Citera
landen Postad 14 maj 2008 Författare Postad 14 maj 2008 Kan du inte logga manuellt då? Som "alla" gjort i 15 år innan scenedetection kom? Iofs en workaround, men i alla fall... /Max Saken är den att det är skateboard som är filmat, med fulla DV-band och oftast så korta klipp som 10 sekunder. Ser att jag skulle spara otroligt mycket tid på att inte logga manuellt. 0 Citera
Max_H Postad 14 maj 2008 Postad 14 maj 2008 Förklarar saken... (har manuellt loggat säkert över 200-300 skate/bmx/freestyle MX band genom åren). Du får göra capture i FCP eller PPro på PC... /Max 0 Citera
landen Postad 14 maj 2008 Författare Postad 14 maj 2008 Förklarar saken... (har manuellt loggat säkert över 200-300 skate/bmx/freestyle MX genom åren). Du får göra capture i FCP eller PPro på PC... /Max Skulle det funka att capture i Imovie eller förlorar jag något på det? Är du säker på att FCP klarar av det? 0 Citera
Max_H Postad 14 maj 2008 Postad 14 maj 2008 FCP kan så vitt jag kommer ihåg göra capture till separata dv-klipp och dessa borde funka på både PC/Mac. Däremot fungerar inte FCP:s HDV-klipp i en PC, åtminstone inte i PPro. /Max 0 Citera
Danell Postad 26 maj 2008 Postad 26 maj 2008 FCP kan så vitt jag kommer ihåg göra capture till separata dv-klipp och dessa borde funka på både PC/Mac. Däremot fungerar inte FCP:s HDV-klipp i en PC, åtminstone inte i PPro. /Max Varför det inte det? Fick lite småpanik för ett tag sedan då jag skulle ha ett HDV-klipp som va inlagt på en Mac. sen kom jag på att man kunde konvertera om det till cineform. men vad är problemet? 0 Citera
Max_H Postad 26 maj 2008 Postad 26 maj 2008 Apple bakar in saker och ting (rätt ordentligt) i en QT wrapper, vilket iofs är bra om man bara sitter på en mac, eftersom alla program kan importera filen då Quicktime "sköter" decodingen. Vill man använda filen på en PC så finns inte den codecen installerad via vanliga QT-spelaren och det finns ingen SDK som gör det möjligt att enkelt skriva en decoder för ex After Effects på en PC (SDK=Software Development Kit som krävs för att man ska kunna utveckla ex en plugin för Quicktime eller ngn annan applikation). Jag tror, om jag minns rätt, tom att Final Cut måste vara installerad på macen i fråga som ska köra formatet. Edit: Vilket iofs Adobe också gör för sina uncompressed format, men dom finns iaf för bägge plattformarna - men tänk om alla kunde ena sig om ETT format... /Max 0 Citera
Danell Postad 26 maj 2008 Postad 26 maj 2008 Okej. Då vet jag. tack så mycket! ja ett format vore ju inte allt för dumt... ;) 0 Citera
landen Postad 27 maj 2008 Författare Postad 27 maj 2008 Jag använde till slut iMovie för capture. Formatet blir då *.dv är detta någon nackdel jämfört med *.mov Hur gör ni själva? Läste på något forum att det fanns en inställning iMovie för vilken kvalité/komprimering man ville ha på klippen, men hittar ej denna inställning. Finns den? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.