Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Hej!

Är de stor skillnad på Final Cut Express och Final Cut pro?

Vilket är bättre mellan Adobe Ppro CS3 o Final Cut?

Ha de!

Kort och gott - mycket små skillnader om du ställer frågan.

Eftersom du sannolikt blir sur nu ber jag att få förtydliga mig; det är specifika skillnader, men de är just det - specifika till innehåll - varför jag antar att du inte filmar våldsamt mycket eller till yrket. Annars hade frågan blivit annorlunda formulerad.

FCExpress (HD) innehåller de väsentligaste delarna av FCPro. Saknas gör, framför allt, efterberabetningsmöjligheter i form av digitala effekter. Alltså sådant som lyfter ditt fängslande epos ytterligare ett snäpp men inte bidrar till en bättre film om den är klippt som en påse nötter...

Adobe eller Final Cut är hugget som stucket även det.

Postad

Final Cut Express saknar bland annat, 3 vägs CC, stöd för Motion filter och media managern.

Sedan saknas en del program så som t.ex DvD Studio Pro, Motion, Compressor, Cinema Tools och Color. Med andra ord inte så lite.

Postad

Den delen som jag saknar mest i Final Cut Express är möjligheten att logga band för senare capture.

Annars måste jag säga att det är ruskigt mycket för pengarna.

/KN

Postad

Om man behöver fråga så kommer du mest troligt inte märka skillnad. Detta säger jag inte för att vara dryg eller något. FCE täcker skulle jag säga 90% av alla konsumenters behov, du kan jämföra det med ex PPro som är likvärdig FCE.

FCP har utökat stöd för codecs, hårdvara och lite annat som mest troligt inte rör dig i dagsläget, dock finns det en hel del mer Plug-ins som är värdefulla till Pro versionen som inte fungerar till FCE. Sen får du inte glömma att FCP inte går att köpa för sig utan du köper hela Final Cut Studio 2 paketet där det ingår en hel del underbart godis =)

Slutligen måste jag säga att FCE är en sjukt bra programvara och du får en väldigt komplett redigeringsmaskin med den programvaran. Har du fler frågor så är det bara messa för FC och världen kring den är mitt dagliga jobb (men vill inte göra reklam för firman då det säkert väcker känslor)

Postad
FCE täcker skulle jag säga 90% av alla konsumenters behov, du kan jämföra det med ex PPro som är likvärdig FCE.

Jag brukar inte kommentera såna här trådar... men i detta fall lägger jag in en protest ;) !

/Max

Postad

TAck för alla svar!

Jag har ingen ingående djup teknisk erfarenhet (som de märks som ni påpekat) av film o redigering mer än semesterfilmer, projektarbete (som jag fick pris för) o kortiflmer. Varav samtliga har jag redigerat vanlig DV.

Min fråga kan verka otydlig men jag har faktiskt noll erfarenhet av HD. Vill bara redigera film o typ kanske kunna göra Blue Screen, Blue-Ray (skaffa brännare) få in filmen i högsta kvalite i datorn och UT i högsta... sen kanske lägga på nån form av plug-in eller göra om färgerna så att det kan se ut som natt när det egentligen är dag.

Det är typ allt.

FCE är ju så extremt mkt billigare än 12 000:-. O jag har ju inget företag eller nåt sånt... samt vill jag inte göra något väldigt extremt tekniskt- animerat.

Tack för svar... verkar va ett väldigt bra progg ändå!

Postad
Jag brukar inte kommentera såna här trådar... men i detta fall lägger jag in en protest ;) !

/Max

Haha Max nu ska vi inte vara sådär ;) Vi har ju båda en lite "färgad" åsikt om programvarorna

Postad
TAck för alla svar!

Jag har ingen ingående djup teknisk erfarenhet (som de märks som ni påpekat) av film o redigering mer än semesterfilmer, projektarbete (som jag fick pris för) o kortiflmer. Varav samtliga har jag redigerat vanlig DV.

Min fråga kan verka otydlig men jag har faktiskt noll erfarenhet av HD. Vill bara redigera film o typ kanske kunna göra Blue Screen, Blue-Ray (skaffa brännare) få in filmen i högsta kvalite i datorn och UT i högsta... sen kanske lägga på nån form av plug-in eller göra om färgerna så att det kan se ut som natt när det egentligen är dag.

Det är typ allt.

FCE är ju så extremt mkt billigare än 12 000:-. O jag har ju inget företag eller nåt sånt... samt vill jag inte göra något väldigt extremt tekniskt- animerat.

Tack för svar... verkar va ett väldigt bra progg ändå!

Det klarar garanterat allt det du eftersöker, eventuellt kan det vara värt kolla in blue-ray delen, för den är lite mysko i redigeringssamanhang, speciellt när det kommer till att bränna. Vad jag vet finns det några brännare men inga till vettigt pris med tanke på vad du får för det, då skulle jag hellre rekommendera att strömma filmen vid visning och dyl eller spela upp från dator. Sjuuukt mkt smidigare och jäkligt ekonomiskt, sen vet jag inte om det fungerar i ditt sätt att arbeta det vet bara du.

Postad

Jaha, är de så krångligt att bränna blue-ray o visa i blue-ray spelare? Hade tänkt göra de hemma hos en polare (visa blue-ray alltså)... hur gör man om man vill skicka in filmen nånstans - säg festival?

Annars kan man väl kanske strömma från kameran? (sony pmw-ex1 eller Canon HV30?)

Postad
Haha Max nu ska vi inte vara sådär ;) Vi har ju båda en lite "färgad" åsikt om programvarorna

Ok då... ;) (Sorry Jernby, jag klarade mig från flame-war den här gången också...)

/Max

Postad
Jaha, är de så krångligt att bränna blue-ray o visa i blue-ray spelare? Hade tänkt göra de hemma hos en polare (visa blue-ray alltså)... hur gör man om man vill skicka in filmen nånstans - säg festival?

Annars kan man väl kanske strömma från kameran? (sony pmw-ex1 eller Canon HV30?)

Finns inte så många mjukvaror som klarar Blu-ray ännu, Encore CS3, DVD Architect och nån mer finns (borträknat Scenarist och Sonys lösningar som kostar över 1 mille). Ännu färre till Mac...

Sen är det en del trubbel, precis som i början av DVD-eran, att hembrända skivor är svårspelade. De flesta problemen försvinner om man uppdaterar Blu-ray spelarens firmware. Den som faktiskt verkar funka bäst är PS3: an...

/Max

Postad
Jaha, är de så krångligt att bränna blue-ray o visa i blue-ray spelare? Hade tänkt göra de hemma hos en polare (visa blue-ray alltså)...

Det här kanske går att kolla upp i en annan del av forumet. Jag har bränt ut HD DVD MPEG 2 från Compressor 2 och det ser sjukt bra ut. Vet dock inte om BD-spelare sväljer en sådan disc då jag inte har kollat.

En annan sak du kanske borde kolla upp (med tanke på lite andra frågor du ställt ang kameror osv) kan FCExpress fixa P2-media eller RED-code?

Postad
Det här kanske går att kolla upp i en annan del av forumet. Jag har bränt ut HD DVD MPEG 2 från Compressor 2 och det ser sjukt bra ut. Vet dock inte om BD-spelare sväljer en sådan disc då jag inte har kollat.

En annan sak du kanske borde kolla upp (med tanke på lite andra frågor du ställt ang kameror osv) kan FCExpress fixa P2-media eller RED-code?

Det finns nån combospelare från ett par olika tillverkare som klarar både HDDVD och Bluray. Dom är få och lär inte fortsätta sin existens.

FCE klarar varken P2 eller XDCAM EX så vitt jag vet.

/Max

Postad

Tack för svar

De kommer ta en stund då innan sånt här tar sig...

jepp, jag har undrat om både P2 o Redcode, synd att de ska va sånt "krångel" me HD... eller krångligt så som jag ser det jämfört me DV då de bara är o tanka in.

Men för den bilden är de nog värt!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...