Gå till innehåll

Anime filmerna?


torrone

Recommended Posts

Undrar vilket program som använts för att göra anime filmer? Tex Full Metal Alchemist...

tror de flesta använder programmet kallat femton-hundra-stackars-koreaner v3.5... eller nja... kanske inte... kanske var två-tusen...

 

Av det jag lyckats deducera av olika bakom-kulisser-filmer så är det fortfarande väldigt mycket handritat i anime-världen. Och vad för program som är mest använt är väl lite svårt att säga. ToonBoom finns ju flera som använder... när jag tittade på extramaterialet till Animatrix såg jag att dom körde After Effects för compositing av deras element till Kids Story.

 

Jag skulle gissa att man kan klara sig långt med endast AE och Photoshop för animering av anime eftersom stilen inte använder sig av den typiska vektor-tweeningen som flash-animationer använder.

 

Sen så är det ju väldigt friskt använt av 3d-animations-program i bakgrunderna.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Mycket görs ju i 3D numera också. Man kan ju få 3d att se ut som 2d, och genom att använda 3d får man enklare till mer realistiska rörelser och vinklar.

 

Nja... oftast är s.k. cel-shading alltför uppenbart när det används för att åtminstånde jag skulle rekommendera det. Anime har ju sin lilla charm i deras sätt att selektivt välja vad som skall animeras och med hur många fps... så cell-shading blir liksom "för perfekt" om du förstår. Det mesta i anime-väg görs nog fortfarande i 2d (för hand eller i dator eller både och). Ett fåtal, som de senaste två Appleseed-filmerna görs i cel-shading och några görs i "realistisk" 3D som Advent Children.

 

För fordonsanimation och liknande antingen komplicerade mekaniska eller krångliga saker finns ju 3d och fungerar ypperligt. Såg nyss på FLCL med kommentatorspåret på då dom snackade om en scen där dom snurrar runt huvudpersonerna i bullet-time-stil. Då gjorde dom grova 3d-wireframes och animerade dom, MEN sedan tog de dessa bilder och ritade i 2D över det så det blev en slags manuell cell-shading. Bakgrunden gjordes dock i 3D för effektivitetens skull.

 

Och det lilla jag sett av FMA säger mig att det troligtvis är åtminstånde 2½D-animation... 2D element i ibland 3D-miljöer... Men oftast rakt på 2D...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...