JRvideo Postad 30 april 2008 Postad 30 april 2008 Vet någon något om denna kamera? Är den bra, finns det någon som filmat nåt man kan se med den? Jag funderar på inköp 0 Citera
High1ander Postad 30 april 2008 Postad 30 april 2008 Det ar en bra kamera. I klass med Sony's HDV-kameror. Den e ganska billig nu ocksa, ca 3100$... 0 Citera
JRvideo Postad 30 april 2008 Författare Postad 30 april 2008 Mmm, har en Cannon HV20 idag...undrar hur mycket skillnad det blir? 0 Citera
Pehrbau Postad 30 april 2008 Postad 30 april 2008 Har också en A1 och är väldigt nöjd med den. Har hittills spelat in 10 HD-band. 0 Citera
Kopparmarra Postad 1 maj 2008 Postad 1 maj 2008 Det är svårt att se skillnad på bilden mellan HV20 och XH-A1, ljusstyrkan är densamma t ex. Fördelarna med XH-A1 är främst xlr-ingångar och mycket bättre manuella reglage. Jag har en XH-A1 och funderar på att köpa en HV20 som andrakamera. Har sett korsklippningar mellan dessa kameror och det funkar utmärkt. 0 Citera
JRvideo Postad 1 maj 2008 Författare Postad 1 maj 2008 Har också en A1 och är väldigt nöjd med den. Har hittills spelat in 10 HD-band. Okej, vad har du för motiv, är det sport? natur? 0 Citera
JRvideo Postad 1 maj 2008 Författare Postad 1 maj 2008 Det är svårt att se skillnad på bilden mellan HV20 och XH-A1, ljusstyrkan är densamma t ex. Fördelarna med XH-A1 är främst xlr-ingångar och mycket bättre manuella reglage. Jag har en XH-A1 och funderar på att köpa en HV20 som andrakamera. Har sett korsklippningar mellan dessa kameror och det funkar utmärkt. Tack för din input. Jag skulle vilja se en korsklippning. Har du nåt att visa? Man får många Cannon HV20 för samma pris som en XH-A1, men det ät klart, man kan inte jämföra på det sättet :-) 0 Citera
Danell Postad 1 maj 2008 Postad 1 maj 2008 Har inte använt den allt för mycket, men det lilla jag har använt den till är jag rätt besviken. Använder hellre Sony's Z1 eller mycket hellre EX1. Tycker A1 hade tråkiga värger, brus bild och var väldigt obalanserad. Inte en kamera jag skulle lägga pengar på. Enda possetiva är väl att den är billig. 0 Citera
Pehrbau Postad 1 maj 2008 Postad 1 maj 2008 Mina bilder är sällan av snabba förlopp. Vid t ex en panorering får man ta det lugnt men det beror väl snarast på HDV komprimeringen och inte på kameran. Danell: Du har rätt i att färgerna skiljer sig en del mellan olika fabrikat t ex Sony och Canon. Därför har jag alltid försökt ha Canon kameror särskilt vid flerkamera tillfällen eftersom jag är van vid deras färger sedan 15 år. Har haft svårigheter att få samma nyanser när jag vid några tillfällen varit tvungen att använda två Canon och en Sony. Dessutom har jag haft jobbigt när i ett annat projekt det var blandat 3ccd och 1ccd och dessutom Canon och Sony. Det är ju inte så att Sony eller Canon är bäst utan bara att de skall matcha varandra för att göra det lättare i färgjusteringen. 0 Citera
JRvideo Postad 1 maj 2008 Författare Postad 1 maj 2008 Jag förstår mer....Alltid svåra val detta. Ska försöka jämmföra med de kameror ni nämner. 0 Citera
JRvideo Postad 1 maj 2008 Författare Postad 1 maj 2008 Mina bilder är sällan av snabba förlopp. Vid t ex en panorering får man ta det lugnt men det beror väl snarast på HDV komprimeringen och inte på kameran. Danell: Du har rätt i att färgerna skiljer sig en del mellan olika fabrikat t ex Sony och Canon. Därför har jag alltid försökt ha Canon kameror särskilt vid flerkamera tillfällen eftersom jag är van vid deras färger sedan 15 år. Har haft svårigheter att få samma nyanser när jag vid några tillfällen varit tvungen att använda två Canon och en Sony. Dessutom har jag haft jobbigt när i ett annat projekt det var blandat 3ccd och 1ccd och dessutom Canon och Sony. Det är ju inte så att Sony eller Canon är bäst utan bara att de skall matcha varandra för att göra det lättare i färgjusteringen. Precis som du nämner så slöar HD kompen ner det hela lite. Hur man än vänder och vrider, så skall man få det perfekta resultatet så krävs en hel del färg bearbeting "hantverk" Jag filmar mycket 50% Action och 50% lugna "studio" saker. en hel del under vattnet oxå. Jag är behov av lite av varje verkar det som.... 0 Citera
High1ander Postad 1 maj 2008 Postad 1 maj 2008 Har inte använt den allt för mycket, men det lilla jag har använt den till är jag rätt besviken. Använder hellre Sony's Z1 eller mycket hellre EX1. Tycker A1 hade tråkiga värger, brus bild och var väldigt obalanserad. Inte en kamera jag skulle lägga pengar på. Enda possetiva är väl att den är billig. Z1 kostar ju 1000$ mer och EX ar ju ca dubbla priset av A1. Fragan ar isf mer om den ar battre an Sony HDR FX1 och HVR V1U. Jag tycker LCD ar mycket battre pa Sony, men sony har mycket samre knappar dar man mer maste valja om man vill andra pa vitbalans, gain, shutter, osv. men pa A1 sa ar det en knapp for varje grej som man switchar. 0 Citera
Danell Postad 1 maj 2008 Postad 1 maj 2008 Knapparna håller jag med om var bra på Canon, även fast de inte är dåliga på Sony's. FX1 och Z1 är ju egentligen väldigt lika, är ju mest att Z1 har XLR och några mer utgångar än FX1. Jag har som sagt inte gjprt något ingående test mellan dem, men av det jag använt kan jag säga att jag föredrar Sony. Kanske en smaksak. 0 Citera
High1ander Postad 1 maj 2008 Postad 1 maj 2008 Knapparna håller jag med om var bra på Canon, även fast de inte är dåliga på Sony's. FX1 och Z1 är ju egentligen väldigt lika, är ju mest att Z1 har XLR och några mer utgångar än FX1. Jag har som sagt inte gjprt något ingående test mellan dem, men av det jag använt kan jag säga att jag föredrar Sony. Kanske en smaksak. Jag foredrar Sony's optik och "build" pa kamerorna forrutom just knapparna. Jag har ogillat Canons optik, men A1 imponera anda pa mig med sin bildstabilisator och zoom. Sonyn e lite for wide for min smak och 12 zoom ar da for lite, fast fargerna ar bra. Jag uppfattar Canon som smatt farglos med standardinstallningar och sony lite mer "vibrant". 4.5 - 54 Sony 4-5 - 90 Canon 0 Citera
JRvideo Postad 2 maj 2008 Författare Postad 2 maj 2008 Intressant detta, jo det gäller ju att jämföra pengarna oxå. Låter ändå som A1 är mest prisvärd men att Sony är det som många föredrar. Har kollat lite trådar på youtube o.s.v. Knapparna på A1 känns som nämnt genomtänkt...Hur mycket skillnad blir det om man går upp 10.000 i pris....får man mycket mer för de 10.000? 0 Citera
Danell Postad 2 maj 2008 Postad 2 maj 2008 Zoom och skakskydd har jag inte tänkt så mycket på eftersom jag endast har använt A1 med 35mm adapter. Använder för det mesta Sony's med samma adapter men har även använde den utan det med. Har inte haft några problem med att det är för liten zoom. Det är ju fett jobbigt där emot med A1 eftersom du inte kan zooma nämnvärt snabbt med den. Har du arbetat med Z1 känns det irriterande långsamt. Och sen är det den där lilla plastiga ursäkten till LCD på A1. Det är ju nästan pinsamt. Hur ska du kunna se något i den? 0 Citera
JRvideo Postad 2 maj 2008 Författare Postad 2 maj 2008 Zoom och skakskydd har jag inte tänkt så mycket på eftersom jag endast har använt A1 med 35mm adapter. Använder för det mesta Sony's med samma adapter men har även använde den utan det med. Har inte haft några problem med att det är för liten zoom. Det är ju fett jobbigt där emot med A1 eftersom du inte kan zooma nämnvärt snabbt med den. Har du arbetat med Z1 känns det irriterande långsamt. Och sen är det den där lilla plastiga ursäkten till LCD på A1. Det är ju nästan pinsamt. Hur ska du kunna se något i den? Vad kostar Z1:an ??? 0 Citera
Danell Postad 2 maj 2008 Postad 2 maj 2008 http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=3585229 0 Citera
Pehrbau Postad 2 maj 2008 Postad 2 maj 2008 Vad gäller zoom på A1 så är den dels helt manuell men också ställbar så att man zoomar med konstant hastighet som kan ställas in med knapp/vred till önskad hastighet. 0 Citera
Danell Postad 2 maj 2008 Postad 2 maj 2008 Även när du kör i manuellt läge så är den ju extremt långsam. Går inte direkt göra några snabba zoomeffekter med om man nu skulle vilja. (eller så är det jag som missat helt hur man ska göra) Fattas något servosystem på den. 0 Citera
High1ander Postad 2 maj 2008 Postad 2 maj 2008 Även när du kör i manuellt läge så är den ju extremt långsam. Går inte direkt göra några snabba zoomeffekter med om man nu skulle vilja. (eller så är det jag som missat helt hur man ska göra) Fattas något servosystem på den. Det ar val just servosystemet som segar ner? Jag haller med, den ar inte alls lika snabb som Sony men det ar nagot jag kan leva med. 0 Citera
Pehrbau Postad 2 maj 2008 Postad 2 maj 2008 OK, så snabb zoom som ni tydligen vill ha har jag aldrig behövt. Använder nästan aldrig zoom i bild men är nog för gammal för det. Det verkar på min A1 som om det tar knappt tre sekunder från min till max (20 ggr) zoom. Med lägsta zoom hastighet enormt långsamt. Med zoomringen på objektivet ungefär samma max. Visst är det servosystemet det hänger på. Vad annars? 0 Citera
High1ander Postad 2 maj 2008 Postad 2 maj 2008 OK, så snabb zoom som ni tydligen vill ha har jag aldrig behövt. Använder nästan aldrig zoom i bild men är nog för gammal för det. Det verkar på min A1 som om det tar knappt tre sekunder från min till max (20 ggr) zoom. Med lägsta zoom hastighet enormt långsamt. Med zoomringen på objektivet ungefär samma max. Visst är det servosystemet det hänger på. Vad annars? Jag tycker om mojligheten till snabb zoom for musik/TV men om jag gor nagot narrative sa pillar jag inte pa zoomen, forrutom om jag vill fa det se ut som en 70-tals polisserie. 0 Citera
Danell Postad 3 maj 2008 Postad 3 maj 2008 Det var just till en musikvideo vi behöve snabb zoom. Men som sagt, det kan man leva utan. Bara ännu en mindre besvikelse. 0 Citera
JRvideo Postad 3 maj 2008 Författare Postad 3 maj 2008 Jag förstår allas resonemang till farten på zoomen. När jag filmade sist hoppade en 4 meters manta en bit bort. hade jag haft mer fart i zoomen så hade jag hunnit lite närmare. Även när jag filmar paintball så krävs så snabb zoom som möjligt. Personligen tycker jag att det är styggt med för mycket zoom. Men ibland behövs det för att fånga ögonblicket. Om det och de andra argumenten väger över prisskillnaden mot Sony alternativet det funderar jag på :-) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.