Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag skulle behöva en lampa för interjuver inomhus, jag vill även kunna ha samma lampa utomhus och lysa upp större områden nattetid. Är det någon som har något förslag på en bra lampa, ett plus är om man kan fästa den på plåten som finns på kameran, så kan man köra den på kamerans batteri.

Postad
PD170 har ingen ström i sin sko. Eventuell lampa/tillbehör måste ha egen strömförsörjning.

Aha, bra att du sa det, är den bara till som ett fäste för en lampa?

Postad

Jupps - bara ett fäste. Finns massor av lampor:

- Sony original som drivs av ett likadant batteri som kameran - 2st 10w lampor som kan tändas var och en för sig. Inga barndoors eller så.

- Ianiro har en lampa där det medföljer ett batteri som även driver kameran (sladd från batteri till lampan). Barndoors, filter mm.

- PAG har en lampa som drivs av batteribälte (lång driftstid). Barndoors, filter, mm.

- Bebop har en LED-lampa - dock rätt dyr (typ 7000:- ex moms eller nått). Också barndoors osv har jag för mig.

Men dom kan ju inte ersätta en "vanlig" belysning och lysa upp ett helt rum...

/Max

Postad

Effekten får du genom att ta ampere (A) multiplicerat med spänning (V) multiplicerat med verkningsgraden hos den anslutna lampan. Lampans motstånd generar värme som inte lyser upp rummet nämnvärt.

Sedan brukar likströmslampor lysa starkare än växelströmlampor.

För att fylla en garderob räcker det med en lampa på kameran. För att lysa upp ansiktet räcker det med en lampa på kameran. För att lysa upp ett rum räcker det inte med en lampa på kameran. För att lysa upp ett stort område utomhus räcker det inte med en lampa på kameran. För att lysa upp ansiktet på den man filmar i halvbild räcker lampan på kameran.

Alltså;

du kan leta efter lampor som lyser upp ansiktet (eller halva kroppen) på ditt motiv.

Letar du efter något som lyser upp hela rummet behövs större effekt än vad du kan bära med dig batterier.

Letar du efter något som lyser upp ett större område utomhus krävs större effekt än vad du orkar bära med i batterier.

Kom ihåg att ljusstyrkan minskar till 25% för varje dubbling av avståndet mellan lampa och motiv. Det blir två bländarsteg per dubblering av avståndet mellan lampa och motiv. Detta begränsar ditt användbara område för motiven. Bakgrunden faller fort bort i dunkel och svärta i brist på ljus.

Kom ihåg att du kan inte överexponera en videosignal för då fräts informationsinnehållet bort och kan endast återskapas med hjälp av re-recording-filter.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...