DDeridex Posted April 22, 2008 Posted April 22, 2008 Tjo! Min kollega får inte riktigt till ett projekt och har försökt hjälpa honom men misslyckats. Ett uppträdande filmades med 3 kameror och ljudet spelades in direkt från PA till en Marantz. Nu visar det sig att han inte alls får till synken. Det går bra de första 10 minuterna men sen börjar det spåra ur. Vid nogrannare koll visar det sig även att A-kameran inte har korrekt synk med sin egen mic. Han redigerar direkt från en USB-ansluten hårddisk vilket jag personligen tror är en del av problemet. Då projektet är så stort finns det inte en chans att tillräckligt ryms på 2 gig RAM. Men jag har även läst här på forumet att bitrate och capture kan ställa till det. 2 av kamerorna var inställda på 32 och en på 48. Ljudfilen är på 48. Har ni några förslag på en lösning? 0 Quote
DDeridex Posted April 22, 2008 Author Posted April 22, 2008 Lite brådis med denna men jag förstår att andra trådar jar förtur. 0 Quote
Pok Posted April 22, 2008 Posted April 22, 2008 Redigerat med anledning av Voodoo Film forums regler 2.1 §. Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med administratören. Ovidkommande inlägg. Mvh Pace Administratör, Voodoo Film forum 0 Quote
Max_H Posted April 22, 2008 Posted April 22, 2008 Program? Äldre versioner av PPro kunde ställa till det ibland, med Conformingen, vid just blandningar av 32/48. Han kan ju göra capture i "sekvenser" om ca 10 min och synka ihop dom sen. /Max 0 Quote
jbergman Posted April 22, 2008 Posted April 22, 2008 Jag har varit med om att en kamera plötsligt tappat synk, men då har det rört sig om plötsliga hopp, där en del av videon försvunnit medan ljudet gått på som vanligt. Ingen aning om vad det berodde på, men enkelt att fixa genom att hitta var felet låg och justera förhållandet mellan ljud och bild från den tidpunkten. (Det var i mitt fall alltså inga problem att klippa bort den snutt där felet låg, annars hade det varit rätt jävligt.) Nu vet jag inte om ditt fall påminner om mitt, men... /Jakob 0 Quote
Rogge Posted April 23, 2008 Posted April 23, 2008 DDeridex, du har två huvudproblem: Dels är det fyra ljudkällor som skall synkas ihop vilket i fallet tre kameror plus externt ljud *aldrig* håller perfekt synk igenom en helt uppträdande. Det andra problemet är blandningen mellan 32Khz och 48Khz, ganska stort problem dessutom. Lösningen: Synka ljudet i *varje* låt, låt för låt. Det tar längre tid men är det enda sättet att komma runt problemet när det gäller tex tre kameror och externt ljud under längre tid, tex en konsert/framträdande. Tex Premiere Pro har ett verktyg som heter Rate Stretch Tool som är ovärdelig i sådana här sammanhang. Jag har spelat in konserter med fler kameror och externt ljud och det finns ingen väg runt det hela än att synka varje låt för sig samt att använda Rate Stretch Tool samt att sätta Timeline till Audio Units. 0 Quote
Recommended Posts