Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej, får köpa en xm2a som rullat typ 2 band som köptes får nån månad sen. Så den är i väldigt fint skick förutom en sak.

"Den säger att man skall mata ut bandet, men när man gör det så reagerar den inte." Men grejen den är att han inte har kvar nå garantipapper säger han, å nu undrar jag om det är värt att köpa den å lämna in den på lagning nånstans? Dvs. om man får den för typ 6-8000 kr.

Posted

Hmm...

1. Han borde kunna få ut nya papper i butiken han köpte den ifrån, i alla fall om den är svensksåld. Låter "liiiiite" skumt.

2. Måste man byta hela bandmekaniken på XM2 är det ganska dyrt.

Men det är klart, den kan ju vara så att bandet pajjat - då är det inte så dyrt.

/Max

Posted
Är det inte ett känt typfel på XM2 att eject krånglar? Du kanske skulle höra efter med en serviceverkstad vad det kostar att fixa...

Har också för mig det...

/Max

Posted

XM2 är notoriska på att meddela "Please remove tape" men är man lite envis så funkar det oftast om det inte är fel på bandet. Jag skulle vilja få ett kostnadsförslag på service innan jag köper den och sedan dra av den kostnaden plus lite till av marknadsvärdet.

Personligen skulle jag dock aldrig chansa. Det går att köpa en fullt fungerande XM2 för 5000 om du bara har lite tur. Du kan behöva köpa till nya batterier etc för ett par tusingar till men på det viset delar du upp kostnaden en smula.

Min XM1:a är ännu mer kräsen på band men det är bara att övertala den mjukt och försiktigt för jag har inte råd att köpa nya band jämt.

Posted

Han har köpt den på cyberphoto, jag får den för 6500 om jag bestämmer mig ikväll. Han har kvar ordernr osv.

Så jag får köpa kameran för det priset + att jag får skicka in den på garantin gratis om det är möjlgt. Så nu undrar jag om nån vet om det är rätt säkert om han kan få nya papper som nån skrev här innan osv? Så han kan få det fixat på garantin?

Väldigt Tacksam för svar!

/Anton

Posted

Du kan ju bestämma dig på villkor att du får ett nytt kvitto, men jag skulle inte lämna över de pengarna innan han fått ett nytt kvitto från Cyberphoto, det borde räcka med ordernr och kanske serienr på kameran, han borde ju kunna fixa det imorgon.

Posted
Du kan ju bestämma dig på villkor att du får ett nytt kvitto, men jag skulle inte lämna över de pengarna innan han fått ett nytt kvitto från Cyberphoto, det borde räcka med ordernr och kanske serienr på kameran, han borde ju kunna fixa det imorgon.

Grejen är den att jag måste bestämma mig ikväll isf, för imorgon halv sju på morgonen går den till nån annan via post. Glömde säga att jag är bekant till killen som säljer kameran, så jag tror inte att han kommer blåsa mig på nåt sätt.

Men vore ju mindre kul om jag måste betala 5 lök för att fixa den. Köper den bara för att det är billigt.

Så nån som vet om det räcker med "order bekräftelsen" för att få nya papper?

Posted
Ingen som vet? :/

Jag vet inte, men om du får ett kvitto av din kompis med ordernummer, serienr, modellnr etc så att de ser att du är ägaren så borde det väl ordna sig. Gick det på garantin sa du? Läste någonstans att det kunde kosta ett par tusen att fixa felet annars...

Posted
Jag vet inte, men om du får ett kvitto av din kompis med ordernummer, serienr, modellnr etc så att de ser att du är ägaren så borde det väl ordna sig. Gick det på garantin sa du? Läste någonstans att det kunde kosta ett par tusen att fixa felet annars...

Ja det borde ju räcka, bad om å få se orderbekräftelsen nu. Men då sa han att dom beställde på hans kompis namn osv. Lite skeptisk blir man ju.

Kanske dumt men tar nog risken ändå. Känner han någårlunda bra iallafall, risken är ju att hans kompis tar kameran när han får tillbaka den från cyberphoto. Vart faktiskt väldigt osäker, men får väl be han skriva nåt sorts kvitto eller nåt.

Posted

Köpte kameran imorse, senare på dagen ringer han jag köpte den av å säger att han måste köpa tillbaka den, för ytterligare en kompis hade varit med å betalat på den. Så han hade inte blivit nå glad när han hade sålt den.

Men han hade hunnit slösa upp alla pengar redan. Lite less blir man ju, känns lite dumt å säga "köpt är köpt" När det är en bekant. Har dessutom inget kvitto.

Posted
Köpte kameran imorse, senare på dagen ringer han jag köpte den av å säger att han måste köpa tillbaka den, för ytterligare en kompis hade varit med å betalat på den. Så han hade inte blivit nå glad när han hade sålt den.

Men han hade hunnit slösa upp alla pengar redan. Lite less blir man ju, känns lite dumt å säga "köpt är köpt" När det är en bekant. Har dessutom inget kvitto.

Jag säger då det, man kanske inte ska göra affärer med sina kompisar ändå...

Posted

tjadu, jag skulle då inte ge han tillbaka kameran om jag inte fick några pengar, ge han några dagar på sig att ge tillbaka dina pengar så är det väll bara byta tillbaka, fixar han det inte, så skit i han. Skulle jag gjort, även om det va min bästa kompis eller brosha. Kan man inte sköta en affär någorlunda snyggt, får man skylla sig själv. Sen jädrigt dumt att inte ta kvitto.

Posted
tjadu, jag skulle då inte ge han tillbaka kameran om jag inte fick några pengar, ge han några dagar på sig att ge tillbaka dina pengar så är det väll bara byta tillbaka, fixar han det inte, så skit i han. Skulle jag gjort, även om det va min bästa kompis eller brosha. Kan man inte sköta en affär någorlunda snyggt, får man skylla sig själv. Sen jädrigt dumt att inte ta kvitto.

Det löste sig tillslut :) Hoppas nu bara att det löser sig med garantin där. Men borde nog lösa sig ändå, fast jag inte har nåt kvitto. Men jag har sjävla "warranty" pappret som följer med instruktionsboken.

Tack för hjälpen!

Posted
Berätta gärna hur det löste sig =)

Sa åt han att jag ville behålla kameran och frågade om det inte gick att lösa på något annat sätt. Och han gick med på att låna pengar av nån å betala den där kompisen. Och verkar lösa sig med garantin där, mailade cyberphoto å dom sa att jag bara behövde ordernr å kameranr å sen skulle jag skicka in den :)

Posted

Det är ju kalas, får du en fullt fungerande XM2 efter service till det priset så är det bara att gratulera. Dessutom med garanti kvar. Blir sååååå avundsjuk även om XM1 duger för mitt husbehov.