Subwar Postad 19 april 2008 Postad 19 april 2008 Hej på er! Någon som har erfarenhet av Glidecam 2000 eller 4000? Jag har nyss köpt en 4000 som jag försöker trimma in så den funkar med min Sony Hdr-Fx1. Har tittat på alla filmer som finns på tillverkarens hemsida och testat mig fram ....men ändå får jag den inte helt bra. Någon som har några tips? 0 Citera
Max_H Postad 19 april 2008 Postad 19 april 2008 Vad är det som inte blir bra? (Jag antar att du tränat ett tag - bra resultat kommer inte av sig själv... ;) ) /Max 0 Citera
stängerniredan Postad 19 april 2008 Postad 19 april 2008 Dum fråga kanske, men har du balanserat den? Jag är rätt ny med glidecam, men jag hade faktiskt en kurs i veckan där vi gick igenom grunderna på gliden och fick testa att gå ltie med den. I början så balanserade vi den så att först å främst den står rakt på stället. Sedan får man justera droptiden som det kallas när man lägger gliden i horisontellt läge på stativet och sedan släpper den så ska det ta ungefär 3 sekunder för den att pendla så den når det vertikala läget tror jag läraren sa:) Sedan vet jag inte vad du har för förkunskaper med glide men jag hade inga när jag testade den i veckan, och det är verkligen inte världens lättaste. Att stå still utan att hålla i med händerna var riktigt svårt. Men när läraren visade såg det hur lätt som helst ut. Så det jag menar är att den kanske är rätt inställd men att det behövs träning? 0 Citera
16kolon9 Postad 19 april 2008 Postad 19 april 2008 Den kan pendla ner på mellan två och tre (2-3) sekunder. Ju mindre tilt du tänker använda dig av desto kortare tid för nedpendling. Sedan är det träning som återstår. Kameran är trots allt ganska lätt vilket påverkar rörelsemängdens och trögheten i systemet. Det är lätt att det blir vingligt. Trots att kameran är lätt prova gå och stå med lätt böjda knän. Luta dig bakåt lite grann. Försök att hålla din och kamerans tyngdpunkt så nära varandra som möjligt. När du sedan går smyger du smidigt som skalbagge över rakblad. Syftet med smygandet är att minska stötarna från fot mot golv från att fortplantas genom din kropp via riggen till kameran. Tänk på din vätskebalans. Ha fler tröjor klara för utbyte så att du kan hålla dig torr och varm. Tejpa ett kors på väggen och lär dig att hål nålkorset i kamerasökaren stabil på korset på väggen medan du smyger fram med riggen. Du bör inte träna att gå baklänges utan kamrat som leder dig med sin hand på din rygg. Det är inte kul för dig att ramla bakåt med riggen attackerande dig och medföljande oförstående kamera. Vem sa till dig att det skulle vara enkelt bara för att det ser enkelt ut? =========================================== ________________Här börjar redigerat inlägg____________________ =========================================== Eftersom du inte har en fjäderbelastad länkarm kopplad till en väst utan direkt överför handskakningar till riggen blir det lite annorlunda metod. Principen om att hålla riggen så nära kroppen som möjligt kvarstår, men det är ingen idé att luta bakåt för mycket eftersom du saknar väst som tar upp momentet. Den modell du har handlar om yttröghetsmomentets inverkan på stabiliseringen. En liknelse på dess inverkan kan du få när du sätter dig på en snurrbar stol med armarna ut och roterar. När du drar in armarna minskar du yttröghetsmomentet och hastigheten på din rotation ökar. För att få en stabilare rörelse bör du balansera riggen så att avståndet mellan kamera och bottenplatta är så stort som möjligt. Genom att göra avståndet stort kan du minska totalvikten och därmed belastningen på din arm. Med stort avstånd ökar yttröghetsmomentet och svajet på bilden minskar. Du får träna stabilisator-curl i hemmagymet. Kör 12 strikta repetioner varje morgon och kväll i tio veckor ska du få se på resultat. Träna bägge armarna så att du inte blir sned i ryggen. Gör hela rörelsen och låt det ta tre sekunder att lyfta upp riggen medan du låter det gå 10 sekunder medan du långsamt sänker riggen. (Metoden liknar Nautilus-metoden för muskelträning.) Öva och var glad åt förbättringarna. Det är fler än dig som har trott att det bara är att packa upp en stabilisatorrigg och köra snygga bilder direkt. Det är ännu fler som har trott att det går att lära sig på en förmiddag. Det är inte alla som orkat träna. Men de flesta har förstått arbetsinsatsen och uppskattat snygga åk. 0 Citera
Max_H Postad 19 april 2008 Postad 19 april 2008 Ytterligare ett tillägg: 4000 är handhållen (om du inte har smooth shooter) och FX1 är "relativt" tung att köra som just handhållen. Har du ingen armbrace, investera i en - gör stor skillnad vid långa tagningar. Du kan också sätta metallplattor eller liknade "under" kameran för att öka toppvikten och på så sätt göra det möjligt att köra med längre släde. Det ger en totalt sett stabilare rigg. /Max 0 Citera
Subwar Postad 19 april 2008 Författare Postad 19 april 2008 Jag köpte följande kit; http://www.bargain-camera.com/store/product.php?productid=16296&cat=286&page=1 Det jag upplever som ett problem är att den rör på sig när jag går och när jag stannar så fortsätter den att röra på sig i alla led, känns som den kanske är för lätt i botten trots att balanseringen verkar rätt när jag lyfter den rakt upp och drar den framåt och tillbaka och i sidled så som de gör i instruktionsvideon. Skall man använda lcd-skärmen som följde med blir den väldigt tung i botten och då blir vertikaltiden väldigt kort, är min kamera för lätt?? Du som hade gått kurs, vart gick du den? 0 Citera
Subwar Postad 19 april 2008 Författare Postad 19 april 2008 Max H, såg i efterhand att du i princip svarade på min fråga om kameran var för lätt, något tips om hur mycket vikt jag borde lägga på en Fx1? 0 Citera
stängerniredan Postad 19 april 2008 Postad 19 april 2008 Jag köpte följande kit; http://www.bargain-camera.com/store/product.php?productid=16296&cat=286&page=1 Det jag upplever som ett problem är att den rör på sig när jag går och när jag stannar så fortsätter den att röra på sig i alla led, känns som den kanske är för lätt i botten trots att balanseringen verkar rätt när jag lyfter den rakt upp och drar den framåt och tillbaka och i sidled så som de gör i instruktionsvideon. Skall man använda lcd-skärmen som följde med blir den väldigt tung i botten och då blir vertikaltiden väldigt kort, är min kamera för lätt?? Du som hade gått kurs, vart gick du den? Det är ingen officiell kurs utan jag läser 3årigt program på LTU i Piteå som heter Tvproduktion, där har några äldre elever som är kunniga inom glidecamen vi har på skolan dragit ihop en "workshop" en gång i veckan där dom som är intresserade får lära sig att använda den. 0 Citera
Max_H Postad 19 april 2008 Postad 19 april 2008 Ska du göra mycket snabba start och stop kommer du att få bäst resultat om du har lång drop-tid. Då kan du dra den mycket snabbt fram/tillbaka utan att den pendlar. Men den är också känsligare för dina rörelser och vindpustar. FX1 är väl på runt 2Kg och då ska botten väga ungefär det också. Men om du drar på en del extra under kameran, säg 1Kg extra, då blir riggen 2Kg tyngre eftersom motsvarande måste på därnere - mest en fråga om vad du orkar... Ju "längre" och tyngre rig, desto "trögare/stabilare" rig. Men den är svårare att manövrera fort. Skum annons, som jag förstod den ingick en "Body-pod"? Den är dock värdelös att använda vid just "steady-åkning" (om den nu ingick) - bara så du inte kör med den. /Max 0 Citera
Subwar Postad 19 april 2008 Författare Postad 19 april 2008 Ska du göra mycket snabba start och stop kommer du att få bäst resultat om du har lång drop-tid. Då kan du dra den mycket snabbt fram/tillbaka utan att den pendlar. Men den är också känsligare för dina rörelser och vindpustar. FX1 är väl på runt 2Kg och då ska botten väga ungefär det också. Men om du drar på en del extra under kameran, säg 1Kg extra, då blir riggen 2Kg tyngre eftersom motsvarande måste på därnere - mest en fråga om vad du orkar... Ju "längre" och tyngre rig, desto "trögare/stabilare" rig. Men den är svårare att manövrera fort. Skum annons, som jag förstod den ingick en "Body-pod"? Den är dock värdelös att använda vid just "steady-åkning" (om den nu ingick) - bara så du inte kör med den. /Max Jodå, den ingick, rätt skön att ha på sig faktiskt, men jag tror jag förstår vad du menar, den tar ju inte upp några skakningar. Jag skall testa med mer vikt på överdelen. 0 Citera
Max_H Postad 19 april 2008 Postad 19 april 2008 Nope - den gör precis MOTSATSEN mot vad en steadycam-arm ska göra. Den fortplantar bara dina steg och rörelser till kameran... Bara träna, träna... Lycka till. /Max (som för övrigt kör en Glidecam 2000 - modell äldre) 0 Citera
Danell Postad 29 april 2008 Postad 29 april 2008 Körde en Glidecam 4000 med en Z1 (som är storebrorn till FX1) + en Brevis 35. Blev tugnt som satan, men det funkade ändå. Så en enkel FX1 borde inte vara för tung. Som de andra sagt, se till att fixa tyngderna rätt, sen är det bara att träna. 0 Citera
Subwar Postad 29 april 2008 Författare Postad 29 april 2008 Körde en Glidecam 4000 med en Z1 (som är storebrorn till FX1) + en Brevis 35. Blev tugnt som satan, men det funkade ändå. Så en enkel FX1 borde inte vara för tung. Som de andra sagt, se till att fixa tyngderna rätt, sen är det bara att träna. Köpte nyss även en Z1, men inte provat den på Glidecamen, kör Fx1 på den, lade du till några vikter på toppen också så att säga? 0 Citera
Danell Postad 30 april 2008 Postad 30 april 2008 Z1 och FX1 kan jag ju tänka mig väger ungefär lika mycket. Men vi körde som sagt med en brevis35+objektiv+svintung räls Det vägde ju säkert lika mycket som kameran. Vi låg precis på gränsen av vad den klarade av. Det jag ville säga var att den nog alldeles säkert klarar av Z1 och FX1 utan några problem. 0 Citera
cladam Postad 30 april 2008 Postad 30 april 2008 Tjo! Följt tråden med spänning och blev mycket intresserad av de produkter företaget hade på sin sida och tänka kolla med dig Subwar om det gick smidigt att beställa därifrån, vad frakt, tull m.m. går på och om du är nöjd med produkten, all info sväljes tacksamt :) -Cladam 0 Citera
Subwar Postad 30 april 2008 Författare Postad 30 april 2008 Tjo! Följt tråden med spänning och blev mycket intresserad av de produkter företaget hade på sin sida och tänka kolla med dig Subwar om det gick smidigt att beställa därifrån, vad frakt, tull m.m. går på och om du är nöjd med produkten, all info sväljes tacksamt :) -Cladam Jodå, får väl allt säga att jag är nöjd med både företaget och produkten. De frågor jag mailade dem om innan svarade de på samma dag via mail. Efter jag lade order och betalade med kort så sändes paketet samma dag. Frakten är rätt dyr dock, jag valde US post prio (näst billigast), då skall leverans ske inom 1-2 v och det kostade ca 1060 kr.....så det skadar ju inte att gå ihop några stycken, frakten verkar inte bli dyrare om man beställer mer, provade att lägga en order på en stor jib/kran och fick då upp samma fraktkostnad. Trots att jag valde US post så fick jag ett mail från UPS på kvällen med kolli-id mm och leveransdatum som låg ca 1 vecka framåt. Sen kunde man följa paketet hela vägen på nätet och samma dag som uppgavs som leveransdatum stannade det en UPS-van utanför min dörr. Ca 1 vecka efter jag fått mitt paket fick jag en importfaktura från UPS där de fakturerade svensk moms och tull, totalt ca 550 kr. Jag förstod mig inte helt på det där importdokumentet på 2 A4 sidor, men vad jag ser så var det i princip tullfritt. Det verkar också som om de har skrivit ner värdet rätt rejält på exportinovicen, vilket kan ha hjälpt till endel.....eller om de skrivit tillverkningskostnaden, inget jag tänker bråka om i alla fall.....;) Företaget är seriöst i alla fall, Glidecamen är gedigen och väskan som följde med när man köpte hela kittet är stor och har hjul med långt hantag för enkel transport. Kommer beställa mer från dem i framtiden. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.