Gå till innehåll

Mediumformatsadapter (Polaroidkamera)


vilcans

Recommended Posts

Jag har en gammal Polaroidkamera (klassikern SX70) som jag funderar på om man skulle kunna bygga om till en "35 mm-adapter". Det coola är att negativformatet på den är stort, större än mellanformat: nästan 8x8 centimeter (d.v.s. det är egentligen en 80 mm-adapter jag vill bygga).

 

Det jag tänker mig är att jag sätter en mattskiva i filmplanet (där kortet ligger vid exponeringen) och monterar fast en videokamera riktad mot mattskivan. Sen ljustätar jag mellan videokameran och mattskivan förstås.

 

En fråga då är huruvida det duger med en statisk mattskiva. Kornen blir ju inte alls lika tydliga eftersom mattskivan är mycket större än på en 35:a.

 

Är det någon som har testat något liknande, d.v.s. att bygga en adapter för ett större format? Mellanformat måste ju någon ha testat!? Några idéer om man bör tänka på om man ger sig på ett sånt projekt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Absolut möjligt och förmodligen blir det väldigt bra. Gäller att hitta en stor mattskiva. Prova med photax.se de har mattskivor till storformatskameror upp till 8x10 tum. Jag har ett gammalt carl zeiss 80/2.8 objektiv liggandes från en pentacon six som jag inte har någon användning av. Om du vill ha det till ditt projekt så får du det.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Coolt, då är jag inte helt ute och cyklar.

 

Jag letade efter mattskivor på Photax men jag hittade även något som heter SF-konverter som låter en sätta ett storformatsobjektiv på en småbildskamera; slänger man på en mattskiva på den så borde det bli en schysst adapter: http://www.photax.se/kmrr/storformat/sfkonverter.htm. Inte direkt relaterat till vad jag tänker göra, men intressant ändå.

 

Tack för erbjudandet, beta! Men det jag tänkte testa först är att montera isär SX70:n och se om det går att göra något med den. Objektivet är väl inte världens bästa, men kort skärpedjup lär det bli, och det är ju det viktigaste när man håller på med film. (Viktigare än bra story och trovärdiga skådespelare i alla fall.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag stötte på patrull ganska omgående. Efter att ha tagit bort skyddet av fejkläder (eller är det äkta?) på kamerans undersida möttes jag av fyra skruvar av en konstig sort. Försänkningen är kvadratisk, med ungefär 1 millimeters sida (kanske något mindre). I den här beskrivningen står det att det är Torx T4-skruvar, men det verkar inte stämma, för Torx-skruvar har en annan form. Någon som har något tips om var man kan få tag på en mejsel som passar? Jag har letat i Bahcos sortiment men inte hittat något.

sx70.jpg

skruv.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tog betas tips och borrade upp skruvarna. Därefter stötte jag på kamerans inre ram som är av tjock metall. Jag kunde inte komma på ett bra sätt att få bort de delar jag ville ha, så jag tog till en såg. (Kameragudarna må förlåta mig för denna brutala slakt.)

 

Jag tog mattskivan från en super 8-betraktningsapparat och monterade den på en kartongskiva. Sen var det bara att lägga den i filmplanet och ställa skärpan. Funkar perfekt.

 

Det jag reagerade direkt på var hur skarp bilden är (om man är van vid LCD-displayen på videokameror), och hur filmisk den känns, och även vilken 3D-känsla det blir. Fotot jag har bifogat gör den inte rättvisa.

 

Jag har beställt en större mattskiva så jag kan utnyttja hela negativformatets 8 cm bredd. Sen fattas "bara" att montera alltihop tillsammans med kameran. Det är den biten som blir svårast!

disassembled1.jpg

disassembled2.jpg

groundglass.jpg

image.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller mattskivan på det stället där filmen hade legat i kameran i vanliga fall. Bilden som syns på mattskivan är alltså den bild som fångas upp av kamerans lins, d.v.s. den blir exakt så som bilden hade blivit om jag hade fotograferat med kameran.

Länk till kommentar
Share on other sites

aha, ok, då fattar jag, ska du göra om den sen, så att du kan sätta på lite roligare objektiv, för det som sitter där ser inte superspännande ut precis?

Nej, den här kameramodellen har inte utbytbara objektiv. Däremot ser det ut att bli snyggt med det objektiv som finns. I alla fall om det är kort skärpedjup man är ute efter (och det är ju alla!).

 

Det här är ett experiment för att se hur bra det blir med ganska enkla medel. Om det blir bra så fortsätter jag kanske och gör något med mellanformatsobjektiv. Eller storformat, det vore coolt... och dyrt! Egentligen vore storformat det optimala, för kamerorna har redan från början en mattskiva som man kan filma av, så man behöver inte bygga något.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...