xzabite Posted August 9, 2004 Share Posted August 9, 2004 Hejsan! Vad är det som gäller när man skriver manus utifrån en bok. Måste man ha tillstånd från författaren osv? mvh/Fredrik 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Hållquist Posted August 9, 2004 Share Posted August 9, 2004 Jag vet faktiskt inte. Mycket möjligt. Vilken bok hade du tänkt dig? Jag skulle själv vilja skriva ett manus baserat på Roque Falcons kortroman Våldnaden någongång i framtiden. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik.Andersson Posted August 10, 2004 Share Posted August 10, 2004 Tolkien barn fick sig en rejäl slant nu gissar jag efter sagan om ringen filmerna. Du kan köpa optionsrätt eller manusrättigheter, annars får du ringa upp författaren och fråga om du får göra det gratis 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xzabite Posted August 10, 2004 Author Share Posted August 10, 2004 Problemet att få tag på författaren är ju inte helt lätt, eftersom han har skrivigt boken under författarpseudonym och att boken är från 1982. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonkanon Posted August 10, 2004 Share Posted August 10, 2004 Sådant är alltid besvärligt. Men genvägar blir ofta senvägar, har man inga rättigheter så har man inga rättigheter. Men jag tror att man ska börja med förlaget ifråga, som kanske hänvisar vidare till nästa förlag osv... För i slutändan finns nog en förläggare som har kontakt med författaren. I sverige så funkar ofta telefonkatalogen, förutsatt att de använder sitt riktiga namn. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jns Posted August 10, 2004 Share Posted August 10, 2004 oftast skall man i dessa fall vända sig till förlaget då de nästan alltid har rättigheterna till skrivelsen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jontheman Posted August 10, 2004 Share Posted August 10, 2004 Om boken ges ut nu... så har väll det förlaget rättigheterna. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vetgirig Posted August 15, 2004 Share Posted August 15, 2004 Självklart så måste du ha författarens tillstånd för att skapa en film av ett filmmanus som är skrivet efter en bok. Så skriv inget filmmanus efter en bok om inte författaren är död sedan mimst 70 år sedan, då upphovsrätten gått ut. Om du verkligen tror på ideen och är villig och punga ut ett antal tusenlappar ur egen ficka för optionen för filmrättigheten till boken så kan du alltid göra det men det är förmodligen helt bortkastade pengar. Du kan alltid kontakta förlaget som har givit ut boken för att höra med dem om de kan sätta dig i kontakt med författaren till boken eller åtmindstone be författaren kontakta dig. Förlaget har kontaktinformation till författaren. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts