Jump to content

Recommended Posts

Posted

om man gör grafik i photoshop som man vill klippa in med sitt videomaterial. Vilket format är bäst för bästa resulat på bilderna? Tiff, jpg?

Posted

TIFF (Tagged Image File Format) är bitmappade och har alfa-kanalen medlagdrad. Detta gör att du gör bilden klar för formatet i rätt storlek från början.

JPEG (Joint Photographic Expert Group) är skalbara och har valbar komprimering.

Men i slutformatet SD eller HD spelar det inte så stor roll eftersom bägge videoformaten har lägre upplösning än stillbilderna.

Du kanske har tänkt att åka runt över bilden i videon. Då kan du prova med en större bild och ser hur det ser ut. Förmodligen går det fortare i kalendertid än att invänta rätt svar här i forumet.

Om du ska göra texter som grafik kan du vara aktsam så att du väljer fonter som fungerar i SD, respektive HD. Det brukar inte fungera så bra med anfanger på rullande text; till exempel.

• 2 weeks later...
Posted

tack för svar. Vilket program är bäst på att sätta ihop en sekvens man gjort i tiffbilder till en färdig filmfilm i HD? mitt premiere 1.5 klarar inte HD...

Posted

Tiff seqvensen skall hamna på ett HDcam band tillsammans med övriga filmen...

tror inte det är 1.51 jag har. klarar den verkligen 1920*1080?

Posted

Du får skapa en egen projektinställning - borde funka. Men det var ett tag sen jag satt i 1.5 nu...

Borde inte HDCAM vara 1440 x 1080 med en aspect ratio på 1.33 (beror på var du printar till tape kanske)?

/Max

Posted

Jo, fast det är ju fortfarande ett 16:9 format i signalen som skickas ut (pixlarna är väl inte helt kvadratiska), så stillsen måste ju fortfarande göras i 1920*1080 om jag fattat saken rätt..