OP5 Postad 2 april 2008 Postad 2 april 2008 Nån som har tips på hur man ljussätter snyggt? (Menar alltså i posten, inte på inspelingsplats) Hur man får fram olika lookar och känslor på bilderna? vad man bör undvika, etc... Gärna om nån har lite länkar med tips och info? 0 Citera
High1ander Postad 3 april 2008 Postad 3 april 2008 Jag tycker att det e snyggt nar man tar slugg, satter den pa 100 procent opacity och lagger ovanfor det man klippt. Blir en ren snygg svarta, lag kontrast dock, men fan vad nice det blir anda. "Hej, jag vill klippa mig sadar snygg som andra killar e klippta, har ni nagra tips pa hur man klipper sig?" I post "ljussatter" man inte. Man far fram olika lookar och kanslor nar man filmar och sedan forbattrar/andrar man i post. Visa hur nagot du ser ut sa kan man iaf ge dig ett hum pa olika satt man kan na den looken. Ibland finns det ett satt ibland flera stycken. T.ex. svartvitt kan du fa genom att filma svart-vitt, ta bort farg i post, eller ta bort fargen pa TVn nar du kollar pa filmen... 0 Citera
OP5 Postad 3 april 2008 Författare Postad 3 april 2008 Jag tycker att det e snyggt nar man tar slugg, satter den pa 100 procent opacity och lagger ovanfor det man klippt. Blir en ren snygg svarta, lag kontrast dock, men fan vad nice det blir anda. "Hej, jag vill klippa mig sadar snygg som andra killar e klippta, har ni nagra tips pa hur man klipper sig?" I post "ljussatter" man inte. Man far fram olika lookar och kanslor nar man filmar och sedan forbattrar/andrar man i post. Visa hur nagot du ser ut sa kan man iaf ge dig ett hum pa olika satt man kan na den looken. Ibland finns det ett satt ibland flera stycken. T.ex. svartvitt kan du fa genom att filma svart-vitt, ta bort farg i post, eller ta bort fargen pa TVn nar du kollar pa filmen... Lite svårt att fatta vad du skriver. Men jo, det kallas även att ljussätta eller colorcorrecta i post. Skit samma... Det jag skulle vilja göra är i alla fall att 1. Dels får fram den här lite "blanka ytan" på bilden med stark svärta som man ofta ser i musikvideos och likande. 2. Dels lyfta fram vissa färger så de får väldigt stark mättnad och samtidigt hålla tillbaka andra. hittade bara två halvbra exempel http://www.vfxtalk.com/newsimages/autodesk_alive_1.jpg http://www.vassg.hu/kepek/bank_wipecolor.jpg 0 Citera
16kolon9 Postad 3 april 2008 Postad 3 april 2008 Den här bilden http://www.vfxtalk.com/newsimages/autodesk_alive_1.jpg får du enklast med en aning underexponering, samt lång slutartid för rörelseoskärpa. Ovanpå detta lägger du ett ND-filter som partiellt täcker bilden i en mask med mjuka kanter. Den här bilden http://www.vassg.hu/kepek/bank_wipecolor.jpg har filtrerats så att där gult dragits ner har cyan och magenta förstärkts. Så du får läsa manualen om filter i redigeringsprogrammet du använder och pillra lite grann. 0 Citera
StenR Postad 3 april 2008 Postad 3 april 2008 Jag tycker att det e snyggt nar man tar slugg, satter den pa 100 procent opacity och lagger ovanfor det man klippt. Blir en ren snygg svarta, lag kontrast dock, men fan vad nice det blir anda. Kan du förklara slugg lite? 0 Citera
16kolon9 Postad 3 april 2008 Postad 3 april 2008 Slugg brukar vara en helt svart ruta. Opacitet anger hur mycket den täcker. 0% anger att den svarta rutan är helt genomskinlig. 100% betyder att den svarta rutan täcker allt. Om det varit första april hade jag inte skrivit detta utan låtit inlägget stå för sig själv. 0 Citera
High1ander Postad 3 april 2008 Postad 3 april 2008 Lite svårt att fatta vad du skriver. Men jo, det kallas även att ljussätta eller colorcorrecta i post. Skit samma... Det jag skulle vilja göra är i alla fall att 1. Dels får fram den här lite "blanka ytan" på bilden med stark svärta som man ofta ser i musikvideos och likande. 2. Dels lyfta fram vissa färger så de får väldigt stark mättnad och samtidigt hålla tillbaka andra. hittade bara två halvbra exempel http://www.vfxtalk.com/newsimages/autodesk_alive_1.jpg http://www.vassg.hu/kepek/bank_wipecolor.jpg Battre svar nu nar du har bilder. Antar du filmat pa video och inte film. Det hela beror pa hur mycket fargmattnad o sa du har i kameran nar du filmat och vilket color sampling anvands avgor hur mycket du kan leka i post. Om du vill halla tillbaka farger sa finns det olika tricks o plug-ins. Vad anvander du for program? En sak att kolla pa ar olika composite modes/transfer modes, som kan ge valdigt olika effekter. Enklaste sattet ar om du kanske lagger upp en "typisk" bild du filmat och sen kan nagon har testa att fa fram looken och sen saga ett tillvagagangssatt. 0 Citera
OP5 Postad 3 april 2008 Författare Postad 3 april 2008 Battre svar nu nar du har bilder. Antar du filmat pa video och inte film. Det hela beror pa hur mycket fargmattnad o sa du har i kameran nar du filmat och vilket color sampling anvands avgor hur mycket du kan leka i post. Om du vill halla tillbaka farger sa finns det olika tricks o plug-ins. Vad anvander du for program? En sak att kolla pa ar olika composite modes/transfer modes, som kan ge valdigt olika effekter. Enklaste sattet ar om du kanske lagger upp en "typisk" bild du filmat och sen kan nagon har testa att fa fram looken och sen saga ett tillvagagangssatt. Det är filmat på S16 och skall scannars i HDcam och colorcorrectas i en Davinci. Givetvis kommer jag ha en opperatör, men jag tänkte forkovra mig lite innan så jag har lite förkunskper och vet vad man kan och inte kan göra, eftersom det är den första långfilmenfilmen jag plåtat själv och eftersom det är så dyrt att sitta och CCa. tack för svar, gärna fler tips och lite bra länkar... skall kolla om jag hittar nån bild att lägga upp 0 Citera
High1ander Postad 3 april 2008 Postad 3 april 2008 Det är filmat på S16 och skall scannars i HDcam och colorcorrectas i en Davinci. Givetvis kommer jag ha en opperatör, men jag tänkte forkovra mig lite innan så jag har lite förkunskper och vet vad man kan och inte kan göra, eftersom det är den första långfilmenfilmen jag plåtat själv och eftersom det är så dyrt att sitta och CCa. tack för svar, gärna fler tips och lite bra länkar... skall kolla om jag hittar nån bild att lägga upp Oki, vad ar det for filmstock och sa da? Vissa kommer ju ha mer fargmattnad, andra mera washed out, vissa mer kontrast, andra mer latitude... Kolla upp saker som bleach by pass, skip bleach by pass, etc. hur filmstocken framkallas har stor betydelse for dens look. 0 Citera
OP5 Postad 4 april 2008 Författare Postad 4 april 2008 Fuji 250 T och D. Fast det har väl mindre betydelse vad jag förstått eftersom scannringen erbjuder så stora möjligheter. Ligger lite stills från filmen på bloggen som är länkad nere om nån känner sig manad att prova att göra någon färgkorrigering. Sen kanske man inte vill ha en hel långfilm lika extremt som en musikvideo. En annan intressant sak med CC är ju just hur ögat vänjer sig vid saker. Dvs om hela filmen ser lika dan ut (som tex Underworld där allt är jätte mörkt och dystert så) så ser det jättesnyggt ut vid första anblicken kanske, men det får ju inte samma eftekt som när man blandar och vissa miljöer är väldigt varma och vissa mer kalla, mörka och ljusa. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.