JRvideo Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 Hej Jag har en scen som är filmad under vattnet. När skottet gjordes så hade jag mycket kort tid på mig så jag han inte skjuta om vitbalansen under vattnet. Om man vill korrigera vitbalans i AE eller ppro, hur gör man då? Och skall man ljustera vitbalasen först i e.x. AE och sen göra andra eftereffekts arbeten. Eller justerar man vit bal sist? När jag filmade så skakar bilden lite så jag måste stabilisera bilden med...så...färg justering före eller efter ? Tack på förhand! 0 Quote
High1ander Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 Jag skulle fixa till vitbalansen forst. Vad jag vet sa gor man sa med vanlig film innan man borjar med effekter. Jag vet inte exakt basta satten i PP eller AE, men det hjalper om du har nagot i vattnet/frame som du vet ar vitt och inte overexponerat sa kan du ju satta den som "mall", antingen sa later man de automatiska funktionerna rakna ut genom att da eye-droppa pa det vita, men man kanske bor tweaka lite sjalv. Nar jag jobbar i FCP, sa brukar jag bara ta eye-drop pa vad som ar ren vit for highlights, sen ta mid-tones pa nagot som ar i gratt pa mid-tones, sen shadows sa tar man nagot som e svart och morkt. Problem kan dock bli t.ex. att det som ar vitt blir "r'a'tt" men att skintones kanske blir lite grona (vilket far folk att verka sjuka) sa da far man overvaga om det det ar "r'a'tt" vittbalans (som anda inte ar helt ratt eftersom den filmades fel) man ska korrigera for eller ansikten o personer, etc... Nu nar jag gjort color correction i FCP sa ar det bara temporart for att vissa shots inte ska se helt fel ut eller skara sig med andra kameror om man spelat in med fler an en samtidigt. Dock tycker jag att FCP color correction ar snabbt och bra. AE kan vara (iaf forrut) smatt jobbig da den inte har/hade mer grafiska installningar utan man fick dra pa sliders och trycka in nummer. Men jag tror att i Pro versionen sa ingar typ Color Finesse som ar mer grafisk, har iaf anvant den nagon gang och den e OK... 0 Quote
JRvideo Posted March 27, 2008 Author Posted March 27, 2008 Jag skulle fixa till vitbalansen forst. Vad jag vet sa gor man sa med vanlig film innan man borjar med effekter. Jag vet inte exakt basta satten i PP eller AE, men det hjalper om du har nagot i vattnet/frame som du vet ar vitt och inte overexponerat sa kan du ju satta den som "mall", antingen sa later man de automatiska funktionerna rakna ut genom att da eye-droppa pa det vita, men man kanske bor tweaka lite sjalv. Nar jag jobbar i FCP, sa brukar jag bara ta eye-drop pa vad som ar ren vit for highlights, sen ta mid-tones pa nagot som ar i gratt pa mid-tones, sen shadows sa tar man nagot som e svart och morkt. Problem kan dock bli t.ex. att det som ar vitt blir "r'a'tt" men att skintones kanske blir lite grona (vilket far folk att verka sjuka) sa da far man overvaga om det det ar "r'a'tt" vittbalans (som anda inte ar helt ratt eftersom den filmades fel) man ska korrigera for eller ansikten o personer, etc... Nu nar jag gjort color correction i FCP sa ar det bara temporart for att vissa shots inte ska se helt fel ut eller skara sig med andra kameror om man spelat in med fler an en samtidigt. Dock tycker jag att FCP color correction ar snabbt och bra. AE kan vara (iaf forrut) smatt jobbig da den inte har/hade mer grafiska installningar utan man fick dra pa sliders och trycka in nummer. Men jag tror att i Pro versionen sa ingar typ Color Finesse som ar mer grafisk, har iaf anvant den nagon gang och den e OK... Tack det var en bra förklaring, ska prova att göra som du sa. Men en sak undrar jag, vad exakt betyder FCP? Tack för bra tips. JR 0 Quote
jmalmsten Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 Tack det var en bra förklaring, ska prova att göra som du sa. Men en sak undrar jag, vad exakt betyder FCP? Tack för bra tips. JR FCP Final Cut Pro... Från äpplet hos Macintosh;) En konkurrent till Avid och Premiere 0 Quote
JRvideo Posted March 30, 2008 Author Posted March 30, 2008 Någon som vet vad det kallas för i AE eller PPro när man korrogerar vitabalans. Jag sökte i sökrutan på whitebal o.s.v. men ej resultat. Ska jag använda collorcoraction och typ colorbalance midtone blue...eller...finns det ingen färdig preset? 0 Quote
JRvideo Posted March 31, 2008 Author Posted March 31, 2008 Fast Colorcorrector. Använd pipetten. /Max Tack, nu blev det lättare. 0 Quote
yooonis Posted July 18, 2008 Posted July 18, 2008 Hej! Måste man använda vitbalans eller kan man ställa om i post så att all färgtemperatur ser likadan ut??? Vidare - om jag måste ställa in vitbalans varje scen. Stannar inställningarna kvar även om jag stänger av kameran eller måste jag ställa in på nytt hela tiden??? Använder canon hv30 0 Quote
High1ander Posted July 18, 2008 Posted July 18, 2008 Hej! Måste man använda vitbalans eller kan man ställa om i post så att all färgtemperatur ser likadan ut??? Vidare - om jag måste ställa in vitbalans varje scen. Stannar inställningarna kvar även om jag stänger av kameran eller måste jag ställa in på nytt hela tiden??? Använder canon hv30 Om du har manuellt installd sa stannar vitbalansen kvar. Filma sa bra du kan, man kan andra saker i post men det blir sjalvklart svarare och beroende pa hur "fel" du har din vitbalans sa kommer du inte kunna radda vissa bilder med all post-vitbalans i varlden. 0 Quote
yooonis Posted July 20, 2008 Posted July 20, 2008 Oki tack för svar! kör på att ställa in vitbalansen i varje ny omgivning/rum 0 Quote
Recommended Posts