Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jo i After effects är det väldigt enkelt.. Ta bara dina två kipp och sätt ihopa dem med hjälp av mask. Fada kanterna på dem så det blir en mjukare klipp i bilden.

Jag tror du kan göra det i SVP Har alldrig testat men jag skulle tro att klippet i mitten av bilden blir synligt. Gör det i AF istället så du kan kontrollera effékten bättre.

Posted

Tjena Simon!

Jag använde mig av Vegas för några år sedan, och ja. Du kan klona.

Nu är jag helt borta, och minns inte riktigt hur du ska gå till väga.

Men prova att placera de två olika klippen över varandra och maska sedan den personen som ska bli "framhävd". Öka/minska ljusstyrken om det behövs på det ena klippet ifall det är ett annat ljus där du befinner dig under inspelningen på andra klippet.

• 3 weeks later...
Posted

Syftar du på clone-verktyget som vi känner igen från photoshop? Om det är det du menar finns även det i AE. Dubbelklicka på det lager du vill använda och välj clone-verktyget ur listen.

Posted

Att klona i AE är en av de enklaste sakerna du kan göra.

Vi säger att du står på vänster sida om bilden, du filmar det. Sen så ställer du dig på höger sida utav bilden, du filmar det. Kom ihåg att ha kameran på ett stativ eller något så att det bilden blir blixtstilla.

I AE sedan så tar du båda klippen och lägger dom jämsides med varandra alltså:

_____

_____

Sen så gör du en mask på det översta klippet och markerar den ena halvan så att klippet bakom visar sig, du får illusionen att det är två utav dig.