jontekiruna Postad 19 mars 2008 Dela Postad 19 mars 2008 Hejsan funderar på att bygga en jib ;b Jag undrar om ni vet vart jag kan få tag på sådana (runda saker) infogar bilder! 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
ODDNAME Postad 19 mars 2008 Dela Postad 19 mars 2008 Kanske Clas Ohlsson. Det heter trissa i alla fall om jag inte minns fel. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Munthe Postad 19 mars 2008 Dela Postad 19 mars 2008 Det där är större tåghjul. Svindyra att köpa nya. Kring 2 000 kr. Med en väldig tur hittar du nån gammal kasserad industrimaskin du kan bända loss sånt där ifrån. Som personen som tagit bilden förmodligen gjort. Hjulen finns inte på Clas Olsson. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
gorse Postad 20 mars 2008 Dela Postad 20 mars 2008 Njae? Det är en remskiva. http://www.ht-svarv.se/sve/remskivor.html Det finns, men vad de kostar vete tusan. Kanske är de så dyra som Martin säger. Det svåra är väl att hitta en rem som passar till vettigt pris. Jag skulle gå till närmaste maskin-affär och fråga. Är de för dyra kanske man kan kränga av däcket från ett hjul från just clasolsson? 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Blue Chip Postad 28 mars 2008 Dela Postad 28 mars 2008 Remskiva finns på skroten. Men, kanske ännu enklare om du bor i Stockholm, är att gå ned till http://www.traningsspecialisten.se/ och pilla i reservdelslådorna. Däri ligger ofta kablar och lagrade hjul. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
16kolon9 Postad 28 mars 2008 Dela Postad 28 mars 2008 Det finns två sorters tåghjul som kan leda till missförstånd. SJ-tåg och SL-tåg har tåghjul i kontakt med rälsen. Tåghjul som används för repliknande tåg är rundade i spåret så att rep (även kallade för tåg, tamp och snöre) kan användas med god kontakt och utan plastisk deformation av repparterna. (Det går bra med metallvajer i tåghjulet också.) En remskiva har spåret anpassat för remmen som kan vara platt, kilformad eller med kuggar. Principen som följs är bra kontaktyta utan att drivremmen eller drivtåget eller drivvajern sträcks ut för mycket och deformeras. Kontaktytan är mycket viktig eftersom alla remmar utam kuggremmar slirar lite varje varv. Det kan röra sig om ett par procents effektförlust på grund av slirande och värmen från det konstanta böjandet av remmen, repet, tåget eller vajern. Givetvis kan det finnas remskivor som drivs med rep... Och med manuellt driv kan det vara försumbart om inte all effekt når fram. Se bara till att repet, remmen, vajern är tillräckligt spänd så att inte kamerafästet slirar ner i backen. Känner ni till uttrycket lägg på en rem...? Gammalt industrisnack för att växla upp tempot. Tre Remmare är en krog Cornelius frekventerade ;) 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.