Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag har lite bygglampor som jag leker med. Jag har provat med dimmers, till dem. Dimmers som man kopplar mellan eluttaget och bygglampans kontakt. (inte de man sätter in i väggen, som man ofta har till vanlig takbelysning)

Tycker att det var väldigt smidigt att ställa in ljusstyrkan, samt att de är lätta att ta med sig. Det fungerar bra, men dock bara upp till 300W. Är det någon som vet var man kan få tag på dimmers som klarar upp till 500W (halogen) eller mer? Inte så dyrt då, eftersom resten är budget.

Postad
Hej!

Jag har lite bygglampor som jag leker med. Jag har provat med dimmers, till dem. Dimmers som man kopplar mellan eluttaget och bygglampans kontakt. (inte de man sätter in i väggen, som man ofta har till vanlig takbelysning)

Tycker att det var väldigt smidigt att ställa in ljusstyrkan, samt att de är lätta att ta med sig. Det fungerar bra, men dock bara upp till 300W. Är det någon som vet var man kan få tag på dimmers som klarar upp till 500W (halogen) eller mer? Inte så dyrt då, eftersom resten är budget.

Kolla här (om det inte är du som frågar där med ;)

http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=shth&thread=140540&forum=6

Postad
Kolla här (om det inte är du som frågar där med ;)

http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=shth&thread=140540&forum=6

Jag hittade den på google också :)

Men som jag skrev, inte väggdimmers.

Köpte de jag använder på coop-bygg. Kommer inte ihåg vad de kallas. Kikade runt lite och hittade någon "mindre" variant på IKEA

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40067965

Sladdimmer. Fast den är för glödisar.

Postad

"Får endast användas till armaturer med vanliga glödlampor och halogenlampor för 220-240V.

Fungerar till glödlampor 25-300W."

Citerat från ikea-sidan

Postad
"Får endast användas till armaturer med vanliga glödlampor och halogenlampor för 220-240V.

Citerat från ikea-sidan

Som rubriken lyder. Jag söker på 300+

Borde kanske ändrat rubriken till "klarar 500W". Jag får knasiga svar när jag skriver knasiga frågor. :)

Lite tydligare:

Finns det hyffsat billiga sladdimmers som klarar upp till 500W? (Halogen/Bygglampor)

Postad

Citerat från ikea-sidan

så dom vet inte hur många watt den pallar om det är halogen? eller är det jag som är förvirrad?

Postad

Hittar du en väggdimmer som klarar 500 W så är det väl inte så komplicerat att bygga in den i en låda och sätta lite kontakter på lådan?

Om man skall göra det så att en elektriker inte får hjärnblödning går det åt en gul dosa, en el-låda med dragavlastningar, en kabel med stickpropp, och ett utanpåliggande väggutag (gärna med lock).

Montera gula dosan i lådan, ta hål i locket för dosan så att dimmern passar och kan skruvas ihop med gula dosan. Montera sladd med stickkontakt i dragavlastningen och dra ut fas-kabel i gula dosan och nollan in i lådan (för att monteras i vägguttaget). Montera väggutaget på el-lådan där den får plats och , ta hål i lådan och koppla in nollan och jord på vägguttaget. Dra en fas-kabel mellan vägguttaget och dimmern. Finns det nollanslutning på dimmern, koppla den med (till jord förståss). Är lådan av metal, jorda den med. Har jag glömt nån detalj? Kanske kan det vara en bra ide att montera nån sorts störtbåge över vägguttaget för att skydda uttagen mot sparkar.

Är det lagligt att bygga? Javisst, av den som har nödig kunskap och så länge apparaten har en sladd med stickkontakt.

Kom dock inte med idéer om att bygga saker som har ström på hankontakter, OK?

Postad
så dom vet inte hur många watt den pallar om det är halogen? eller är det jag som är förvirrad?

No clue! Men väl inne på IKEA stod det inget om att den skulle klara halogen. Provade hemma och det funkade noll.

Men det var ju ändå max 300w och det kom jag upp i med en annan för halogen. Väldigt smidigt med dimmern... men vill klara mer kräm :)

Postad
Hittar du en väggdimmer som klarar 500 W så är det väl inte så komplicerat att bygga in den i en låda och sätta lite kontakter på lådan?

Om man skall göra det så att en elektriker inte får hjärnblödning går det åt en gul dosa, en el-låda med dragavlastningar, en kabel med stickpropp, och ett utanpåliggande väggutag (gärna med lock).

Montera gula dosan i lådan, ta hål i locket för dosan så att dimmern passar och kan skruvas ihop med gula dosan. Montera sladd med stickkontakt i dragavlastningen och dra ut fas-kabel i gula dosan och nollan in i lådan (för att monteras i vägguttaget). Montera väggutaget på el-lådan där den får plats och , ta hål i lådan och koppla in nollan och jord på vägguttaget. Dra en fas-kabel mellan vägguttaget och dimmern. Finns det nollanslutning på dimmern, koppla den med (till jord förståss). Är lådan av metal, jorda den med. Har jag glömt nån detalj? Kanske kan det vara en bra ide att montera nån sorts störtbåge över vägguttaget för att skydda uttagen mot sparkar.

Är det lagligt att bygga? Javisst, av den som har nödig kunskap och så länge apparaten har en sladd med stickkontakt.

Kom dock inte med idéer om att bygga saker som har ström på hankontakter, OK?

Hej elektrikern! :D

Jo det låter ju möjligt... men jag hoppades först på en lösning i ett färdigt paket. Finns inte det då ska jag göra ett tappert försök med din variant. =)

Postad

För en el-kunnig tar det en kvart-tjugi minuter att bygga, lite beroende hur bra gula dosan kommer att passa. Om man använder en utanpåliggande dimmer (undrar om det finns sånna?) behövs inte gula dosan och det går ännu fortare.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...