Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Är det fler än jag som stör mig på att bildkvaliteten i kamerorna blir bättre och bättre medans ljudet i kamerorna står kvar på samma ställe som det gjorde för flera, flera år sedan och till och med tar något steg tillbaks i utvecklingen?

Jag är ute efter att köpa en videokamera för privat bruk men det finns ju inga kameror öht där ljudet på något sätt matchar bilden. Nu pratar jag inte om kamerors inbyggda mikrofoner då dom alltid är kassa. Jag använder balanserade mikrofoner som presterar mycket bra rätt in i tex mixerbord men som in via XLR-boxar i kameror låter dåligt på grund av allt brus. Framförallt så är ju bruset i kamerornas ljud katastofalt högt. Mikrofoner jag använder är Audio Technica AT825, Audio Technica AT835ST samt Sennheiser K6/ME64. Mikrofonerna spelar i det här sammanhanget en mindre roll då ju kamerorna låter som ett vattenfall utan att volymen på mikrofonerna överhuvudtaget är uppdragna... Då bör det ju vara knäpptyst tycker iaf jag, men nej, vattenfallet följer med även när volymkontrollen är neddragen helt.

Jag lånade en Sony HVR-V1 i helgen och bilden är superb medans ljudet är lågt och väldigt brusigt vilket gör att det blir svårt att bestämma sig för köp. Vill jag köpa en ny kamera för drygt 40.000 när ljudet låter likadant som i en kamera för 2500? I dagsläget verkar det luta åt nej. Jag skulle utan att tveka betala flera tusen extra för *exakt* samma kamera men med superbt ljud och med limiters som gör jobbet utan att höras alltför mycket.

Jag filmar dokumentärt, rent privat så det är ju inget som skall till SVT för sändning, så en ljudkille med portabel ljudinspelare är inte aktuellt. Men det vore ju kul att få med minnen från sommarängen den där vindstilla sommarkvällen då korna går och betar med sina kalvar, utan att få med massor av brus i ljudet.

Ja, det går att förbättra ljud i redigering, men det sker ju alltid på bekostnad av det ljud som blir kvar, moment 22 alltså...

Är det fel att begära att tillverkarna sätter in bättre ljudkretsar i kamerorna tycker ni?

Postad

Jodå vi är fler som stör oss på detta (i alla fall jag..). Jag spelar för tillfället också mest in för privat bruk och använder en Canon XM-2 som jag kompletterat med en xlr-adapter och ny mick (röde NTG-2).

Det som verkar oundvikligt är kamerornas usla mic preamps (jag har testat div kameror senast Sony VX2100), och jag blir galen över bruset i alla kameror jag testat. Dock har jag kommit en bit på väg med min xlr-adapter som jag kan ställa om i line-nivå och därigenom möjliggöra att ha med mig en mixer med "bra/bättre" inbyggda preamps.

Eftersom signalen är mycket starkare behöver jag inte dra på gain särskilt mycket på kameran - vilket reducerar bruset betydligt. Å andra sidan så blir det mer prylar att bära med sig, och som dessutom är beroende av ström(!). Om jag hade haft pengarna hade jag gärna köpt en batteridriven "pro" -mixer a' la Sound Devices 442 eller 302 men det svider för mycket i min plånbok. Dessa presterar bra och är smidiga att ha med sig.

På sistone har jag börjat att använda s.k field-recorders som alternativ till kameran men det skapar också extra jobb i post samt smärre problem vid synk av långa klipp.

Den sista inspelningen jag gjorde var med Mackie mixer + Ntg2 samt Edirol R-09 recorder som blev hyfsat tyst, men som ändå fick gå igenom en "brustvätt" i audio-redigerings- program innan jag importerade ljudfilerna in i premiere.

Jag är väldigt nyfiken på om det finns bra kameror (bildmässigt med goda manuella möjligheter) med BRA ljud (med manuell inställning, lättåtkomligt av BÅDA kanalerna) under 35.000. Det skulle vara otroligt skönt att minimera utrustningen när det är frågan om enkla snabba och spontana filmningar privat.

Rogge, om du eller någon annan testar/hittar någon duktig kamera eller annan bra lösning på problemet, så posta gärna! :)

Anders

Postad

Väldigt intressant, jag har också jobbat med Canon XM2 samt DVX-100A nu på senare dagar. Till DVX kör jag med två Sennheiser MKH50 mickar, och jag tycker att ljudet är avsevärt bättre än XM2:an som jag tidigare använde. Men här står det klart att det är fantommatningen som bidragit.

Men självfallet tror jag som ovan att det inte finns semiprofessionell kameror med sådant dynamiskt ljud. Dock är jag väldigt glad för DVX fantommatning och de kvalitéer jag åstadkommit med hittills med den kameran.

I dokumentärt sammanhang hänger väldigt mycket på just ljudet för min del, så om någon har insikt i kameror med bättre mottagning av ljud vore det intressant att höra.

Däremot med HD-tekniken och den sämmre ljudformatet därav är inte accepterande.

David

Postad
...Dock har jag kommit en bit på väg med min xlr-adapter som jag kan ställa om i line-nivå och därigenom möjliggöra att ha med mig en mixer med "bra/bättre" inbyggda preamps.

Vad har du för XLR-adapter, kan det vara en BeachTek DXA-10?

Jag har provat både deras DXA-8 och DXA-10 men tycker snarare att dom lägger till brus istället då det blir lite kaka på kaka, dvs mikpreamps > kamera gör ju att det brus från mikpreampsen följer med och förstärks i kameran. Berätta gärna vilken adapter du använder och hur du kopplar den.

Juicedlink's adapter lät intresant men jag gillar inte att XLR-kontakterna sticker ut på sidan vilket gör allt bredare. Men, låter den bra är det ju utan tvekan värt det. Jag har redan vinklade XLR-kontakter hemma som väntar på att lödas ihop. Känner jag mig själv rätt kommer jag nog att så småningom köpa den. Då slipper jag leva i ovisshet... ;)

I går köpte jag en field recorder, Sony PCM-D50, för att åtminstone kuna spela in konserter med bättre ljud. Jag hara läst mycket bra om den och den är tydligen väldigt brusfri, om man jämför med tex Zoom H4. Jag har inte jämfört själv, så jag går än så länge bara på vad jag läst.

Postad

Pga min ålder är jag tydligen inte lika känslig som ni.

Jag använder också NTG2 och tycker att ljudet är ok från dem. I de miljöer jag använt mina kameror har bakgrunden varit sådan att det eventuella brus som kommit från kameran har varit försumbart.

Däremot i jämförelse med mina andra kameror är det betydligt sämre ljud i min XM1 och där är det också obalanserad ingång.

Däremot både XL1 och XH A1 är jag mycket nöjd med också vad gäller ljud.

Jag har heller aldrig haft några klagomål på ljudet.

Men, som sagt, gubben börjar väl höra dåligt!

Postad
Vad har du för XLR-adapter, kan det vara en BeachTek DXA-10?

Jag har en passiv (brusar inte) Beachtek DXA-4p som jag kopplar in i kameran, Beachteken har omkopplare som gör att den kan ta emot line och mic nivå på ingångarna, så därför så har jag på sistone använt en extern mixer (mackie 1202) som preamp och matat från mixerns balanserade output in till Xlr-adapterns input och satt omkopplaren till line. På Canon-kameran behöver jag då bara dra upp mycket lite gain eftersom signalen är starkare, och därmed minskas bruset.

Juicedlink's adapter lät intresant men jag gillar inte att XLR-kontakterna sticker ut på sidan vilket gör allt bredare. Men, låter den bra är det ju utan tvekan värt det....

Om man kan lita på videon som de hade på hemsidan när de jämförde med Beachtekmodellen med motsvarande preamps så var ju Juicedlinks xlr-box betydligt tystare när jag lyssnade med full volym i hörlurarna. Jag blev lite sugen måste jag erkänna, om det är så att signalen är tillräckligt uppförstärkt så att jag slipper dra på mer gain på kameran. Det kommer säkert sluka batteri så det räcker (phantom 48V..). Försökte hitta uppgifter hur länge ett batteri varar med Phantommatning på o gain i maxläge, men har inte hittat ngt än..

I går köpte jag en field recorder, Sony PCM-D50, för att åtminstone kuna spela in konserter med bättre ljud. Jag hara läst mycket bra om den och den är tydligen väldigt brusfri, om man jämför med tex Zoom H4. Jag har inte jämfört själv, så jag går än så länge bara på vad jag läst.

Ja, den verkar spännande! Det har sagts mycket gott om den, det ska bli spännande o höra vad du tycker om den. Har även sett att det finns xlr-adapter till den (men som i mitt tycke är på tok för dyr), men remotekontrollen verkar ju vara ett smidigt tillbehör.

/Anders

Postad
Jag har en passiv (brusar inte) Beachtek DXA-4p som jag kopplar in i kameran, Beachteken har omkopplare som gör att den kan ta emot line och mic nivå på ingångarna, så därför så har jag på sistone använt en extern mixer (mackie 1202) som preamp och matat från mixerns balanserade output in till Xlr-adapterns input och satt omkopplaren till line. På Canon-kameran behöver jag då bara dra upp mycket lite gain eftersom signalen är starkare, och därmed minskas bruset.

Aha, då skall jag prova det med min BeachTek DXA-6 när jag får min PCM-D50. Bra mycket krånligare men det kanske ger superbt resultat.

Om man kan lita på videon som de hade på hemsidan när de jämförde med Beachtekmodellen med motsvarande preamps så var ju Juicedlinks xlr-box betydligt tystare när jag lyssnade med full volym i hörlurarna.[/Quote]

Videon låter för bra för att vara sann tycker jag. DXA-6 är ju passiv och ger inget brus alls, så att den brusar högre än en aktiv box tror jag inte på. Men det var skönt att drömma sig bort ett tag... ;)

Ja, den verkar spännande! Det har sagts mycket gott om den, det ska bli spännande o höra vad du tycker om den. Har även sett att det finns xlr-adapter till den (men som i mitt tycke är på tok för dyr), men remotekontrollen verkar ju vara ett smidigt tillbehör.[/Quote]

Ja, Sony's XLR-adapter är för dyr. Jag kommer att använda min DXA-6 till det när det behövs.

Postad

De måste väl dra ner på några kretsar för att komma ner i konsumentpriser, och då får ljuddelen ta en stor smäll. Men jag håller med, köper man en kamera för 10-20 tusen så vill man i allafall få ok ljud, det behövs inte sååå dyra kretsar för att få det godkänt, det är den där sista biten man får punga ut många fler tusenlappar för.

Postad

Kan det inte bli bråk mellan parter då också?

Om tex Panasonic släpper en ny HDcam med samma ljudmöjligheter som Sony:s "billiga" portabla ljudinspelare,

då blir det en oönskad konflikt och den ena kan stämma den andra osv...

Jag kan ha fel, men vet att det är av den anledningen som det är lågkvalitets-mickar på diverse kameror (10-80tusen kronors klassen).

Postad

Jag tror att Luzer är sanningen på spåren då han påpekar sammanhanget mellan pris och och kvalitet. Som allt annat med andra ord.

Sanningen är troligen den att de flesta läser halvt ihjäl sig på megapixlar och zoom medan mer avgörande är hur de enskilda komponenterna spelar med varandra.

Postad
Jag tror att Luzer är sanningen på spåren då han påpekar sammanhanget mellan pris och och kvalitet. Som allt annat med andra ord.

Sanningen är troligen den att de flesta läser halvt ihjäl sig på megapixlar och zoom medan mer avgörande är hur de enskilda komponenterna spelar med varandra.

Jo, det är ju ingen tvekan om att det är så. Det konstiga är bara att kameror för det tiodubbla priset låter lika kasst som billiga kameror, men tyvärr så är det bara attacceptera det eftersom majoriteten av kunderna av någon konstig anledning är nöjda med bra bild och pissigt ljud. Är kunderna nöjda finns det ju ingen anledning att fixa problemen...

XLR-ingång på kameror är en "selling point" men det finns kameror vars brus är högre via kamerans XLR-ingång än via 3.5mm-pluggen...

Postad
Ja, den verkar spännande! Det har sagts mycket gott om den, det ska bli spännande o höra vad du tycker om den. Har även sett att det finns xlr-adapter till den (men som i mitt tycke är på tok för dyr), men remotekontrollen verkar ju vara ett smidigt tillbehör.

Anders, jag fick min Sony PCM-D50 idag och den låter fantastiskt bra tycker jag. Brusnivåerna är ju nästan helt obefintliga och dom inbyggda mikrofonerna, som är ställbara 90 grader eller 120 grader, låter faktiskt oförskämt bra tycker jag. Man kan också ställa in dom för A/B-inspelning och inte bara X/Y. Jag har ju inte jämfört den här med andra field recorders men det känns inte nödvändigt tycker jag. Det här var väldigt välinvesterade pengar tycker jag. :)

Mikrofonerna är *väldigt* vindkänsliga så pälsen är nödvändig att köpa till.

Tänk om Sony kunde ta elektroniken från denna och använda i deras kameror, vilket lyft det skulle bli. Då skulle bilden äntligen matcha ljudet!

Postad

Vad kul att den funkar fint, :) och att du dessutom har möjlighet till A/B inspelning. Det visste jag inte att den kunde. Roland/Edirol R09 (som jag har) är ok, men jag tycker den inte är optimal för tysta inomhusinspelningar, dessutom tycker jag att dess micpreampar är lite för brusiga. Men om det är frågan om lite ljudstarkare omgivningar är den helt ok.

Är helt klart nyfiken din Sony!

Var köpte du den och törs man fråga vad du fick ge för den?

Har du även testat inspelningar med externa mickar som tex din At825?

Kan du skicka vidare ljudet (direktljud) ifrån Sonyn till kameran, (där kameran så att säga agerar backup för ljudet) där Sonyn fungerar som en förhoppningsvis tystare preamp?

/Anders

Postad
Var köpte du den och törs man fråga vad du fick ge för den?

Jag köpte den på B&H Photo Video och hoppades på att slippa tull och moms men det gjorde jag inte... Jag beställde den 10/3 och fick den den 13/3 vilket är ruggigt snabb leveranstid från New York.

PCM-D50+vindskydd kostade inklusive tull och moms 4.742:- så det vart dyrare än jag hoppats på men jag hade räknat med det ändå eftersom det är ju som ett lotteri, ibland slipper man. (Tull och moms blev 1.244:-)

Det var mycket ett impulsköp vilket jag märkte när nätdelen är för 120V/60Hz samt har fel uttag, men det är enkelt att lösa så det är ingenting jag är ledsen över. Batteritiden är lång, ca 20 timmar utan hörlurar och ca 12 timmar med hörlurar inkopplade om man spelar in 24/96 och ännu längre om man sänker bit och sample rate. Den drivs med 4xAA-batterier.

Har du även testat inspelningar med externa mickar som tex din At825? Kan du skicka vidare ljudet (direktljud) ifrån Sonyn till kameran, (där kameran så att säga agerar backup för ljudet) där Sonyn fungerar som en förhoppningsvis tystare preamp?

Nej, jag har inte testat andra mikrofoner än. Ja, det går att skicka linesignal från D50'n vilket ju förutsätter att kameran kan ta emot line men jag har inte provat det än men kommer att göra det i helgen. :)

• 2 veckor senare...
Postad

Hej!

Kan man få fråga Rogge om några saker?

"120V/60Hz samt har fel uttag, men det är enkelt att lösa ". Hur gjorde Du?

Jag tänkte använda PCM-D50 för fågelinspelning. Jag har köpt en parabol (Parabolmikrofon av mycket bra kvalitet för inspelning av fågelljud eller dyl) och behöver koppla in den på PCM-D50. Det borde väl gå bra?

Jag köper den i så fall via http://www.sweetwater.com/store/detail/PCMD50/ för 500$ men som sagt moms+tull kommer jag säkert inte ifrån.

Mvh

Tommy

Postad
Kan man få fråga Rogge om några saker?

"120V/60Hz samt har fel uttag, men det är enkelt att lösa ". Hur gjorde Du?

Jag har inte löst det än men kommer att köpa en laddare på tex Clas Ohlsson. D50 verkar dra väldigt lite ström så batterierna räcker väldigt länge och frågan är om jag öht kommer att behöva nätaggregatet. :)

Jag tänkte använda PCM-D50 för fågelinspelning. Jag har köpt en parabol (Parabolmikrofon av mycket bra kvalitet för inspelning av fågelljud eller dyl) och behöver koppla in den på PCM-D50. Det borde väl gå bra?

Har mikrofonen XLR-kontakter och kräver den fantomspänning?

Om ja, så går det inte utan en adapter, tex den Sony säljer till eller via en Beachtek. Mikrofoner med 3.5mm-kontakter fungerar utmärkt att ansluta. Just avsaknaden av XLR samt fantomspänning är D50:s största nackdel men eftersom jag redan har en Beachtek DXA-6 som ger fantomspänning så var det inget problem för mig.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...