Gå till innehåll

Inside kamera


Recommended Posts

Tjena!

Jag ska snart filma en dokumentär om hur lätt det är att köpa cigaretter, nackdelar med det, hur många som dör osv osv.

 

I någon scen i denna dokumentär ska jag gå in i någon liten kines butik, köpa någon tidning och läsk och sist men inte minst, cigaretter -_- Jag skulle helst vilja ha en videokamera med mig in som i programmet kalla fakta när de filmar med någon dold kamera och censuerar ansikten på olika människor.

 

Till saken, jag undrar då om det finns något bra knep eller gömställe eller så hur man filmar utan att någon ser kameran eftersom jag inte har råd med en liten pennkamera. Det är ju inte helt lätt att gå in i en affär och filma med sin videokamera och fråga om man får köpa cigg.

 

Ursäkta om jag formulerar frågan dåligt men hoppas ni förstår min fråga, om inte, fråga då min fråga :P

 

/Oscar

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan bli knivigt, personuppgiftslagen säger väl emot om ni filmar utan deras medgivande, eller har jag fel?

Det tror jag säkert men denna dokumentär är en engelska uppgift och kommer enbart, enbart visas för min engelska lärare och ingen annan.

Men åter till frågan, kan man ha en jacka som hänger över armen och man håller i en videokamera under eller hur ska jag göra??

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan bli knivigt, personuppgiftslagen säger väl emot om ni filmar utan deras medgivande, eller har jag fel?

Ja, du har fel. Det är helt fritt att filma och fotografera vem som helst praktiskt taget hur som helst, så länge man inte har för avsikt att tillverka reklam. Även om de avböjer. Om man trots tillsägelse envisas med att sticka upp en kamera i ansiktet kan det möjligen vara ofredande. Fast det är samma ofredande om kameran ersätts med en varm korv.

 

På annan plats än offentlig plats kan vilkoret för att få vara på platesen att man inte filmar eller fotograferar, men det kan också vara så att man måste bära slips.

 

Skulle det vara på annat sätt, skulle just Uppdrag granskning och liknande program ligga risigt till för det mesta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Köpte en liten kamera som är perfekt för sådant, kosta bara 400 kr och den ger duglig kvalite.

Nu ville du ju inte köpa någon sådan. Men ifall att.

Det kan jag nog kanske stå för, har du länk till den :)? Jag har även möjlighet att låna skolan videokamera Sony DCR-HC23 men det är en av de värsta videokamerorna jag stött på :S har även en HV20 jag kan filma med :) tips förslag??

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag köpte en kamera för 299 pix på teknikmagasinet. Den kopplar du lätt till en HV20 som du kan ha i en axelväska.

länk

Fungerar bra för sitt pris.

 

/KN

Hmmm, såg intressant ut. Kan man ha den i ngn bröst ficka med ett litet titt hål och dra kablarna under tröjan in till kameran som ligger tex i en sidoväska? Hur är bilden på den? A lá mobil kvalité eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

asså man lägger en kamera i en väska ( kan ju klippa ett hål i sidan) och så filmar man genom hålet. när man går in så kan man lägga upp väskan på disken så att kameran som filmar det hela får med allt.. men man måste ju se till att kameran sitter stadigt i väskan så att den inte ramlar. hoppas du förstårr^^

MVH Simon

Länk till kommentar
Share on other sites

asså man lägger en kamera i en väska ( kan ju klippa ett hål i sidan) och så filmar man genom hålet. när man går in så kan man lägga upp väskan på disken så att kameran som filmar det hela får med allt.. men man måste ju se till att kameran sitter stadigt i väskan så att den inte ramlar. hoppas du förstårr^^

MVH Simon

Aha nu förstår jag! Njaaa, vet inte riktigt om det funkar då jag helst vill se det hela från mitt perspektiv och då kanske en liten spion kamera för 300kr som jag lägger i bröst fickan blir bra ;) Men om du har fler förslag så hosta upp dem!

Länk till kommentar
Share on other sites

Har nu bestämt mig att köpa en spionkamera blir nog smidigast. Vad jag är ute efter då är en så billig spionkamera som möjligt och ger duglig kvalité.

 

Jag har kollat på denna http://www.kjell.com/?item=50692&path=88200000,92810000,92830000,92840000 och en kille vill sälja den för 250kr inkl med frakt.

 

Men sedan finns det en liknande spion kamera som kostar 279kr ny och ger samma bildkvalité som den med länken ovan fast denna har en inbyggd mic --> http://www.kjell.com/?item=50692&path=88200000,92810000,92830000,92840000

 

Sen finns det denna som kostar 299kr, filmar lika många linjer men i mindre pixlar. http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=link_product.html&link=Produktsok&artnr=570468 .

 

Jag vet att den första kameran ger duglig kvalité men ljudet är åt helv*ete, men det är inte så viktigt.

 

Vet ni något om hur dessa kameror är? Ljud, bild osv. Tipsa gärna om någon annan liten videokamera som får plats i en bröst ficka :)

En annan sak, blir kvalitén bättre om jag spelar in med en HV20 än en Sony DCR-HC23 som filmar i DV när HV20 spelar in i HD??

/Oscar

Länk till kommentar
Share on other sites

"Jag ska snart filma en dokumentär om hur lätt det är att köpa cigaretter, nackdelar med det, hur många som dör osv osv."

 

Jo det är många som dör när de köper cigaretter av egen vilja till ockerpriser som staten sätter för att dra in pengar. Förfärligt! Men jag kanske missförstod dej, du kanske vill visa att förbud inte fungerar och inte gör nån nytta. =)

 

Hur som helst är jag intreserad av att se resultatet sen har funderat å köpa en liten spionkamera jag med.

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 11 månader senare...

Finns det något tyg som det går att filma igenom? Tänkte köra

lite dolda kameran klipp. Tänkte göra ett hål i väskan men vill

inte att linsen ska synas. Annars får jag gå till buttericks och

testa deras mask dom har att man ser ut genom den men inte

ansiktet. Tänkte om den kan funka. Jag får helt enkelt testa

kameran där på plats.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...