Team_fagott Postad 3 mars 2008 Postad 3 mars 2008 Happ i bananen! Har köpt lite råfilm (s8mm) B.la KODAK Plus-X (s/v) reversal Vad är dom optimala förhållandena för en liten provskjutning, för att få den där härligt krispiga genuina kännslan. Väder? Filter? exponering? Miljö? Ge mig tips. 0 Citera
The Circus Postad 3 mars 2008 Postad 3 mars 2008 Har aldrig filmat med sv/v-film men jag antar att konstrasten är viktig, d.v.s. att en grå och mulen dag inte lämpar sig så bra. Ett filter kanske skulle vara bra att ha (typ pol-filter) som förstärker "färgerna" samt tar bort oönskade reflektioner. Vad jag vet behöver man inte bry sig om att använda 85-filtret i kameran. Rätta mig om jag har fel. :) Vad gäller "den där härligt krispiga genuina känslan" tror jag att optiken och exponeringen spelar en större roll än allt annat. Vilken kamera hade du tänkt att filma med? Använder du en extern ljusmätare? Exponera så att du inte får utbrända högdagrar och vice versa. Ett gråkort kanske skulle vara bra att använda sig av? Vet nästan ingenting om sv/v men lycka till iallafall och berätta om hur det gick för dig! 0 Citera
Team_fagott Postad 4 mars 2008 Författare Postad 4 mars 2008 blir nog caon 814az:an tror jag (om jag inte kommer över en godisbit jag budar på nu) Troligen kommer jag vara utomhus. Ev ska jag prova att skjuta lite inne i vardagsrummet med ett par bygglampor. Polarisation ska jag försöka få tag på då. Tack för tipset. På filmförpacknigen står det without filter på både daylight och tungsten. Så jag gissar att du har rätt. Jag hade täkt o fula och köra med den interna mätaren på auto, men jag kanske borde tänka om där. Gråkort, m jo kanske det. Resultatet kommer väll upp här vad det lider. 0 Citera
Dario Postad 4 mars 2008 Postad 4 mars 2008 På filmförpacknigen står det without filter på både daylight och tungsten. Just det, man behöver inte växla filter mellan inomhus & utomhus för denna film. Däremot är den mindre känslig för tungsten ljus. 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 4 mars 2008 Postad 4 mars 2008 Ett gråkort när man filmar svartvitt? Känns inte det lite onödigt? (man behöver ju inte justera någon färgbalans direkt). 0 Citera
The Circus Postad 4 mars 2008 Postad 4 mars 2008 Uppsala BildTeknik, du har helt rätt. I stand corrected! :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.