Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjo!

Har ett filmprojekt i HD som ska sättas på tape under våren men har en sak vi funderar över och det är hur vi ska lösa en utåkning från XNB till HB och samtidigt snurra kameran från upp och nervänd bild till rättvänd bild. Vi filmar i 16:9 och gör man vändningen i redigeringen kommer ju bilden inte täcka kanterna under vridningen helt. Och att göra vridningen live manuellt med nån apparatur blir ju även det svårt då man måste få linsens mitt precis mitt i annars snurrar ju hela bilden också. Nån som har nån relativt vettig och enkel lösning?

Postad

Om man skall lägga energi och resurser, så får jag en bild i mitt huvud (ren spekulation alltså) om en räls på bom så att inte rälsen kommer med på bild. Kameran borde monteras i en stor ring vars centrum kan snurras fritt. Att måtta in kameran så linsen hamnar i mitten är inte svårt. Det svåra är väl att rotera kameran mjukt, och fjärr. Om bomen är kort kanske man kan rotera kameran med dubbel persienlina.

Postad

vet dom har såna riggar på melodifestivalen osv där objektivet är "fritt" på något sätt och man kan snurra kamerahuset hur mycket man vill. knepigt att lösa om åkningen ska vara superclean

Postad

Alrighters, jag hade ju hoppats på ett mycket simplare svar som jag bara inte uppenbarats i mitt huvud, men det ser ju ut att luta åt att bygga nån specialgrej för att genomföra detta eller göra den mycket tråkigare varianten och klippa sig ut i bild och skippa vridningen... ska iaf göra ett tappert försök med detta.

Tack för svaren!

Postad

om det inte är nån person eller rörelse i bilden kan du väl kanske testa stillbild eller försöka filma ihop en större bild på nåt sätt? annars är det nog bygga som gäller. men sånt är ju jävligt kul om man har tid på sig

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...