Gå till innehåll

Inledning på manus


lilljo87

Recommended Posts

Hejsan!

 

Jag och en kompis är nästan klara med vår första version av grovmanus så gärna kritik.

(vi är nybörjare så ni vet)

 

GENRE: Komedi/Drama

 

BUDSKAP: Följ dina drömmar

(Unga människors liv, på väg in i vuxenvärlden, vid ett vägskäl som kan vara livsavgörande)

 

LÄNGD: ca 75 minuter

 

 

Kort sammanfattning:

 

Vincent, 21, har en flickvän, Alma 20, som har flyttat till Australien sedan 6 månader tillbaka (de har haft ett mycket bra förhållande tidigare). Vincent ska flytta efter Alma och börja plugga en 5-års utbildning. (ingenjör eller likn.)

När det är tre dagar kvar till hans avresa börjar han få kalla fötter.

Han skriver bla. en lista på saker han vill och måste göra innan han åker.

Hans egentliga dröm är att arbeta med musik. (vilket han egentligen inte riktigt har förstått till en början)

Vincent har ett band, där han dessutom är grundpelaren, som nu ÄNTLIGEN har hittat en studio där bandet kan spela in sin första skiva. Vincent kommer dock inte kunna vara med nu när han ska åka.

De 6 månaderna utan hans flickvän har nu också gjort att förhållandet inte riktigt känns lika bra som förr. En nära vän, Svea, från hans arbete kanske är anledningen?

Ska han åka? Ska han stanna?

Vill han åka? Vill han stanna?

 

 

Det finns mer djup och drama i storyn men vi har bara bifogat inledningen än så länge så resten kan komma senare.

 

Tanken är att filmen ska utspela sig under Vincents tre sista dagar hemma.

Vi ska kasta om tiden i filmen så att tittaren inte riktigt förstår allt från början. Låter detta som en bra idé?

 

Tanken är hemproduktion, men man vet ju aldrig:)

Vi kommer lägga upp nytt material kontinuerligt!

 

Mvh

Josefin o Fanny

Första scenerna.doc

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen,

 

Intressant! En komplex vardagssituation med hög igenkänningsfaktor. Bra början också!

 

En liten fråga dock.

 

Vad är konflikten i historien? Det måste finnas något slags motstånd för Vincent, det räcker inte med en inre konflikt utan det måste finnas en yttre konflikt också. Som jag ser det kan det komma ifrån flera olika håll, bandet, som känner sig svikna, Svea, där det uppstått känslor, och Alma, som misstänker att hon är på väg att bli lämnad.

 

Berätta gärna mer om er historia så ska jag gladeligen läsa och kommentera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

Vad roligt att du tycker så!

 

Jo, konflikten:

precis som du säger ska:

 

- bandet ogilla att han åker. (mindre konflikter)

- Svea och Vincent inse under de 2 sista mötena att dem verkligen har känslor för varann, dvs. Svea vill att han ska stanna.(mindre konflikter)

- Jonna (hans ex som fortf är kär i honom) ljuger för att få honom att stanna.

- hans syster (som står honom väldigt nära)tar ett allvarligt samtal med honom.

 

men...

Det kanske vore jättebra med en större konflikt, ex med bandet eller så. Vi ska se över det!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Till

"thesnowboarders"

 

Om du hade läst överskriften så hade du nog sett att detta är INLEDNINGEN på grovmanuset...

 

Läs innan du drar slutsatser och dömer tack, det är rätt otrevligt att läsa när folk skriver sådär.

 

ex1:

Överskrift: "Inledning på manus"

 

ex2:

"vi har bara bifogat inledningen än så länge"

 

ex3:

Filnamn: "Första scenerna.doc"

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska han åka? Ska han stanna?

Vill han åka? Vill han stanna?

Ja du, det är ju det som är det intressanta, och utan att veta det så går det knappast att bedöma historien. Jag tycker att det verkar som ett intressant upplägg, men utan att veta mer går det inte att kommentera.

 

Vi ska kasta om tiden i filmen så att tittaren inte riktigt förstår allt från början. Låter detta som en bra idé?

Jag tycker att det låter som en ganska dålig idé om jag skall vara uppriktig. I synnerhet om det enda syftet är att förvirra publiken. Börja från början och sluta vid slutet, är mitt förslag.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Ja du, det är ju det som är det intressanta, och utan att veta det så går det knappast att bedöma historien. Jag tycker att det verkar som ett intressant upplägg, men utan att veta mer går det inte att kommentera.

 

Vad kul att du tycker att det verkar vara ett intressant upplägg!:)

Jo vi ska komma med mer info när vi är mer klara med manuset så ni slipper läsa ett halvklart manus. Vi ville mer se vad folk här på forumet tycker om idén!:D

 

 

Jag tycker att det låter som en ganska dålig idé om jag skall vara uppriktig. I synnerhet om det enda syftet är att förvirra publiken. Börja från början och sluta vid slutet, är mitt förslag.

 

Hm, ja just nu skriver vi allt i rätt tidsordning. Tanken var att vi ska börja filmen med en del av slutet och kasta om ett par saker som blir lite komiska när dom hamnar fel i ordningen. Du kan ha väldigt rätt i det du skriver, men när vi är klara ska pröva och se om det blir bra iaf:)

 

Mvh/Josefin

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...