Gå till innehåll

Crash, Smash, Klamydia. 21 sidor.


Daniel Hållquist

Recommended Posts

Handling: Den sista dagen i TOBIAS och MARTJES förhållande. En omskrivning av kortfilmsmanuset ”Vissnade stjälkar” som jag lade upp nu i somras, då var det bara på 6 sidor och handlade om den sista timmen i deras förhållande, nu har jag skrivit 15 nya sidor och har skrivit in två nya karaktärer, Emma och Marcus.

 

/Daniel

Länk till kommentar
Share on other sites

Nehej, det var ju tråkigt. Anledningen till att dokumentet är i word är för att jag satt på ett bibliotek när jag laddade upp det och av någon anledning kunde jag inte ladda upp det i en movie magic screenwriter pdf film. Du får gärna försöka läsa det igen, det är inte alls särskilt svårläst, består mest av dialog.

 

/Daniel

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja Daniel, skön titel men måste tyvärr hålla med om det föregående sa... det går inte att läsa ett manus som inte är korrekt formaterat(inte bara för att man inte "orkar" utan för att det ger helt fel berättande).

 

Men skriv om och lägg upp!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Måste säga att även om det var lite jobbigt att läsa med formateringen måste jag säga att det är en jättebra story!

Haha nu låter det som att jag alltid är jättepositiv men jag måste ändå säga att det där med att Emma och Tobias har legat med varandra kommer fram på ett jättebra sätt. Samma sak vem Marcus är i storyn. Att man fattar att han är en av dom från bandet. Det blir lite nya överraskningar hela tiden.

 

Det jag kanske skulle trycka mer på är nog:

 

MARTJE

Jag tror att vi är ledsna båda två. Vi glömmer det.

 

Där skulle iaf jag vilja se mer. Iofs så hade ju båda varit otrogna förut men nu var det ju lite skillnad eftersom Tobias var nykter. Å andra sidan är hon vad jag förstått det som väldigt oroad när han säger att han inte vet om han vill att det ska vara dom två längre, så det är lite knepigt. Men jag skulle vilja se mer i just den konversationen!

Annars SUPER!!! Bra karaktärer, scener, dialoger osv.

 

Bara lite "rättningar":

 

Jag antar att "gigarettpaket" bara var en miss mitt i allt skrivande:)

 

"När jag sitter i soffan och ser på America's funniest home videos tycker han att jag är en kyckling och skrattar åt mig."

- menar du att programledaren i programmet tycker att han är en kyckling? Det var lite svårt att förstå även fast man förstår vad Tobias menar.

 

LENNY

Jag sticker till morsan imorgon och hälsar på syrran.

och

LENNY

Tokiga jävla ... Jag är ledsen för hur jag betett mig.

 

- antar att det ska stå TOBIAS där ist:)

 

 

Mvh Josefin!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för att du läste det!

 

Det blir lite nya överraskningar hela tiden.

 

Jäkligt kul att du tycker det! För det är precis det jag varit ute efter, att få historien ta nya vändor, öppna upp för nya infallsvinklar, perspektiv.

 

Det jag kanske skulle trycka mer på är nog:

 

MARTJE

Jag tror att vi är ledsna båda två. Vi glömmer det.

 

Där skulle iaf jag vilja se mer. Iofs så hade ju båda varit otrogna förut men nu var det ju lite skillnad eftersom Tobias var nykter. Å andra sidan är hon vad jag förstått det som väldigt oroad när han säger att han inte vet om han vill att det ska vara dom två längre, så det är lite knepigt. Men jag skulle vilja se mer i just den konversationen!

 

Ok. Jag ska ta en extra titt på just den dialogen. Skulle du föreslå några strykningar?

 

Anledningen till att jag vill avsluta med ”Vi glömmer det” är för att jag vill göra ett ställningstagande, de orden speglar vad som sker i den sista scenen, Tobias går därifrån och gör slut på förhållandet, finner det omöjligt att glömma nåt sånt som att ha slagit den person som han påstår sig älska.

 

Bara lite "rättningar":

 

Jag antar att "gigarettpaket" bara var en miss mitt i allt skrivande

 

LENNY

Jag sticker till morsan imorgon och hälsar på syrran.

och

LENNY

Tokiga jävla ... Jag är ledsen för hur jag betett mig.

 

Oj! Jo det hade jag missat!

 

"När jag sitter i soffan och ser på America's funniest home videos tycker han att jag är en kyckling och skrattar åt mig."

- menar du att programledaren i programmet tycker att han är en kyckling? Det var lite svårt att förstå även fast man förstår vad Tobias menar.

 

Där menar jag Tobias inneboende demon dvs den del hos honom som romantiserar sprit och knark, allmänt osunt levende, den sidan av hans personlighet skrattar åt honom och tycker att han blivit en tråkig jäkel när han har hemmakvällar med sin flickvän.

 

Än en gång ett varmt tack!

 

Till er andra: Jag lägger upp en pdf senare. I keep you posted.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker att det är ett klart nedköp från "Vissnade stjälkar", om jag skall vara uppriktig. Fram till scen 17 händer ingenting. Scenerna består huvudsakligen av lååånga dialoger utan konflikt och utan framåtrörelse. Allt är set-up inför slutet, men även set-upen måste ha ett driv.

 

Om du verkligen vill berätta din historia på det här sättet så rekomenderar jag att du åtminstone bygger in småkonflikter i varje scen. Att låta två personer prata och bara hålla med varandra är inte spännande. Låt dem alltid komma från två olika håll, vara oense om något. Och låt varje scen medföra någon förändring. Situationen får inte vara likadan när scenen är över som när den började.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för din åsikt! Personligen tycker jag det här är betydligt bättre än Vissnade stjälkar", som jag anser var ganska ytligt skrivet, utan förklarningar, här gräver jag djupare och ger karaktärerna mer kött på benen.

 

Jag håller heller inte med om att det inte händer någonting förrän i scen 17, det händer saker men det är mer subtilt, det finns konflikter där, mellan Marcus och Tobias, Martje och Emma, de säger inte vad de egentligen menar, det är skrivet så att skådespelarna ska få spela med ansiktsuttryck och kroppsspråk. Det är inte särskilt övertydligt, jo, jag vet det, men det är så jag velat ha det. Det ska bubbla under ytan, som i Bara en dag av Richard Linklater (en väldigt pratig och händelselös film, vilken jag fullkomligt älskar).

 

Men jag ska tänka på vad du sagt! Kanske ligger det någonting i vad du säger. Ibland stirrar man sig blind på sin egen text.

 

/Daniel

Länk till kommentar
Share on other sites

Många ser ner på dialogbaserade manus, men de kan vara riktigt bra (även om det är svårt att få det bra), så det behöver jag inte klaga på. Men jag håller med jbergman. Det händer för lite, och inte tillräckligt mycket står på spel. Det är faktiskt först i scen 17 som det händer något, och inte ens då blir det någon riktig konflikt.

 

Om du vill berätta historien om de här personerna, är detta verkligen den period i deras liv som är intressantast? Som jag ser det finns det mer spännande scener i backstoryn (t.ex. när bandet splittras eller Tobias ligger med Emma) och i framtiden (Tobias jobbintervju, Martjes middag med sin pappa).

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm, ok, två personer som kommer med likadan kritik, nu ska jag seriöst ta det till mig och ha det i beräkning inför omskrivningen. Samtidigt älskar jag filmer där ”ingenting” händer, jag är ett stort fan av Fassbinder, det har ni nog redan räknat ut, och i många av hans filmer händer inte alls särskilt mycket, men det som faktiskt händer säger väldigt mycket om oss människor. Det är det jag själv aspirerar till när jag skriver. Och misslyckas tydligen ;)

 

Om du vill berätta historien om de här personerna, är detta verkligen den period i deras liv som är intressantast?

 

Jo jag tycker det. Det som intresserar mig är att det handlar om sönderfallet av ett mångårigt förhållande där två omogna unga personer inser att deras relation bygger på lögner och självförnekelse. En vill fortsätta förhållandet och leva med en livslögn. Den andra vill dra sig ur eftersom han äcklas över sig själv och värst av allt nu ser samma äckel hos sin partner.

 

Nåja, jag ska prata med min eventuella regissör i mars och höra vad hon har för åsikter.

 

Tack för all kritik! Keep it coming!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...