LastonFilm Posted July 26, 2004 Share Posted July 26, 2004 Ja, det är så här att jag undrar hur det går till när man får sin film distribuerad... Kontaktar man t ex SF och frågar om de vill distribuera filmen, eller måste man sammarbeta med nåt stort filmbolag i Sverige för att dem ska distribuera filmen, eller hur gör man...? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LastonFilm Posted July 26, 2004 Author Share Posted July 26, 2004 ingen som vet......................? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wallin Posted July 26, 2004 Share Posted July 26, 2004 ta avslöjande foton på distributionsbolagets chef, sänd dessa i ett förseglad kuvert tillsammans med ett kort brev där det står "jag har negativen. distribuera min film." och en dvd-skiva på vilken du bränt filmen. lätt som en plätt, fungerar nästan alltid om polisen inte tar dig först. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LastonFilm Posted July 26, 2004 Author Share Posted July 26, 2004 :D den var bra. ska försöka med det :p 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moiraine Posted July 27, 2004 Share Posted July 27, 2004 Hahaha :) Är inte något proffs på hur man gör. Det finns små distributionsbolag har jag för mig, som jobbar någorlunda självständigt. Det kanske inte blir alla Sveriges biografer direkt, men man kan få ut den lite mer än annars. Å andra sidan tar de förmodligen en del av eventuell vinst, alternativt tar betalt av dig. De stora har jag ingen aningen hur man gör för att få in en fot hos. De flesta bolagen producerar väl det de distribuerar själva, förrutom de som distribuerar utländska filmer. Du förlorar väl dock inget på att försöka skicka filmer till både "fria" bolag och SFI. Det värsta som kan hända är inget. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik.Andersson Posted July 27, 2004 Share Posted July 27, 2004 När man gör en svensk långfilm är detta finanserat och kontraktskrivet innan. Har man ingen distrubitör innan man börjar blir det oftast ingen distrubition. Distrubitören är ochså ofta finansiär. Sedan tar dom ca 40 % av all försälning av filmen. Allt detta sköter producenten på produktionsbolaget. finanseringsexempel: sfi 9 miljoner film i väst 2 miljoner sonet 5 miljoner eu 2 miljoner svt 5 miljoner sf 2 miljoner sf säljer den över världen för 100 miljoner dom ta 40 miljoner. Det övriga 60 miljonerna fördelas över finasiärena. Mycket av sf pengar går ju till alla afficher och reklam. Henrik 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts