Jump to content

En fråga om distribution!

LastonFilm

Recommended Posts

Ja, det är så här att jag undrar hur det går till när

man får sin film distribuerad...

Kontaktar man t ex SF och frågar om de vill distribuera

filmen, eller måste man sammarbeta med nåt stort

filmbolag i Sverige för att dem ska distribuera filmen,

eller hur gör man...?

ta avslöjande foton på distributionsbolagets chef, sänd dessa i ett förseglad kuvert tillsammans med ett kort brev där det står "jag har negativen. distribuera min film." och en dvd-skiva på vilken du bränt filmen.

lätt som en plätt, fungerar nästan alltid om polisen inte tar dig först.

Hahaha :)

Är inte något proffs på hur man gör. Det finns små distributionsbolag har jag för mig, som jobbar någorlunda självständigt. Det kanske inte blir alla Sveriges biografer direkt, men man kan få ut den lite mer än annars. Å andra sidan tar de förmodligen en del av eventuell vinst, alternativt tar betalt av dig.

De stora har jag ingen aningen hur man gör för att få in en fot hos. De flesta bolagen producerar väl det de distribuerar själva, förrutom de som distribuerar utländska filmer. Du förlorar väl dock inget på att försöka skicka filmer till både "fria" bolag och SFI. Det värsta som kan hända är inget.

När man gör en svensk långfilm är detta finanserat och kontraktskrivet innan. Har man ingen distrubitör innan man börjar blir det oftast ingen distrubition.

Distrubitören är ochså ofta finansiär. Sedan tar dom ca 40 % av all försälning av filmen. Allt detta sköter producenten på produktionsbolaget.

finanseringsexempel:

sfi 9 miljoner

film i väst 2 miljoner

sonet 5 miljoner

eu 2 miljoner

svt 5 miljoner

sf 2 miljoner

sf säljer den över världen för 100 miljoner dom ta 40 miljoner. Det övriga 60 miljonerna fördelas över finasiärena.

Mycket av sf pengar går ju till alla afficher och reklam.

Henrik