Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Enligt IMDB ska Jumper vara filmad med RED, i alla fall som second unit. någon som sett den än? Märks det att det inte är film i kameran? tänkte se filmen på bio mycket snart!

Postad

Grejen med Red är att de är duktiga på PR och har lyckats få en fantastisk hype runt kameran.

Sen säger folk att priset är lågt jämfört med liknande konkurrerande produkter. Det vet jag inte så mycket om, eftersom det fortfarande är för dyrt för en normal person eller ett litet företag att köpa en.

Postad
En ruggig noob fråga från en ruggig noob: Vad är det som är som är så speciellt med RED? Antagligen bildkvalitén men vad är det som gör bildkvalitén och vad är det den har som inte de flesta andra kameror har?

Noob? vem är en noob?

Vad den kameran har som inte andra kameror har? detta måste väll betraktas som den första digitalakamaeran som på allvar konkurrerar med 35 orna. att kunna filma digitalt med filmkvalité och utseende har varit en dröm för många. visst att RED har varit duktiga med marknadsföringen och att få den hypad men de har ju en bra produkt med.

Postad

vad den har? nja... bara första riktiga kameran med fullstor super35-formats-sensor (vilket betyder att den har fiina pixlar och kan utan vidare använda alla vanliga 35mm's kameror utan 35adapter för att få karaktäristiken från "riktig film"), plus att den kan pumpa ut 4k-bild i raw-format... i princip alla konkurrenter använder 2k(snarlik 1080p och knappt en fjärdedel av antalet pixlar på en 4k-bild) som lagras komprimerat... eller måste pumpa ut rådatan till enorma datorer... red kan lagra råformat direkt i kameran i överlägset långa tider...

Och inte nog med det... den är svinaktigt billig också jämfört med andra cinepro-utrustningar som har bra mycket lägre specs... Plus att dom utvecklat Final Cut Pro-kompabilitet för sitt egna råformat så att man kan redigera 4k-video utan proxy's

men för mig är det overkill att köpa en sån kamera ändå... men för stora långfilmsinspelningar är det ju ett bra köp...

Postad
... plus att den kan pumpa ut 4k-bild i raw-format... i princip alla konkurrenter använder 2k(snarlik 1080p och knappt en fjärdedel av antalet pixlar på en 4k-bild) som lagras komprimerat... eller måste pumpa ut rådatan till enorma datorer... red kan lagra råformat direkt i kameran i överlägset långa tider...

men lite ofärdig, som det står i filmnyheterna, det finns ingen sökare pga att elektroniken inte orkar mata ut till en sådan samtidigt som 4k-strömmen just nu. Dessutom så får de byta minneskort ofta om de inte vill släpa runt på hårddiskarna.

visst är den ändå "billig" och unik, vilket gör den prisvärd att *hyra*, skulle nog inte investera i en prototyp till det priset..

Postad

jovisst... byta minneskort ofta... men då ska man ju tänka på filmkameramagasinen som bara rymmer 10 minuter... kanske 20 på de största... men dom vill man ju inte ha på axeln ;)

Det där med sökaren var dock nytt för mig, jag visste att sökaren var tillval precis som lcd-skärm... men att det skulle vara problem att få ut en 720p-nedskalning samtidigt som 4k-strömmen i realtid visste jag inte...

jaja... som du säger... som hyrkamera är den nog överlägsen andra kameror... och jag antar att sökaren fixas inom rimlig tid...

Men jag lever nog gott på min HV20 ett tag till ändå;)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...