Jesper2 Postad 16 februari 2008 Postad 16 februari 2008 Hej på er! Jag är van vid att arbeta framför kameran, men vill nu ta ett första steg mot en utbildning bakom. Kan väldigt lite om tekniken, och har därför ett par funderingar som jag gärna vill diskutera med mer erfarna filmintresserade. Jag vill till att börja med lära mig mycket mer om filmproduktion, och har därför tänkt köpa en dator och en kamera, rätt och slätt. Datorn blir en iMac, men hur mycket pengar ska jag lägga på en kamera? Jag har tittat på en Panasonic DVX100b, men har egentligen ingen aning om vad det är för kamera. Är den bra nog att göra kortfilm med, eller rentav för bra för mig som är amatör? En vän som är mer insatt sa att om jag vill göra arbetsprover för att söka till högskolor med borde jag filma med HD-kvalitet. Jag hoppas och antar att det är skitsnack, men vill gärna ha en kommentar från er ändå. Har någon några bra tips om var jag kan kika på ljussättning? Jag är amatörstillfotograf, så jag kan ljusvinklar och så vidare, men inte själva sättningen. Arbetar mest med solljus och glödlampor, eftersom det bara är en hobby. Nu vill jag ju som sagt ta nästa steg, men hur mycket pengar ska jag lägga? Kan jag komma med egna hemmalösningar? Tack så mycket för mig, hoppas på många svar! Vänliga hälsningar, Jesper 0 Citera
Eibon Postad 16 februari 2008 Postad 16 februari 2008 filmskolorna lär ju inte bry sig i vilket format eller kvalitet du spelar in, dom kollar väl mer på berättarteknik redigering foto osv. enda tipset jag kan ge på kamera är att se till den har ljudingång så du kan koppla på extern mic. 0 Citera
Bleckert Postad 16 februari 2008 Postad 16 februari 2008 Alltså, om du har för avsikt att jobba med filmskapande i framtiden kan det vara bra att bestämma sig för vad du vill göra. att lära sig allt samtidigt och försöka bli någon autör som skriver, regisserar, producerar, tar ljud, fotar osv. brukar sällan resultera i en karriär. bättre är att rikta in sig på en proffesion och jobba mot den. de två första som alla siktar på är regissör och fotograf. men filmteamet består av en mängd människor som krävs för att kedjan ska hålla. mitt tips är att skit i att köpa en kamera utan gå till ungdomsgårdar, skolor eller andra institutioner som har utrustning och låna därifrån, lägg de pengar du tänkt ha på filmen/filmerna i stället. visst kan man lära sig knapparna på en videokamera om man köper den men kunskapen i film ligger inte i att veta var REC sitter på kameran utan hur man använder den i ett bredare perspektiv. vet ej hur gammal du är eller vart du bor men ofta finns det både folk och istitutioner i närheten där man kan lära sig saker och skaffa kontakter. vidare tips är att innan du börjar med något så läs. här på voodoofilm finns dels en filmskola online och ett stort forum med massor med info. dessutom brukar det finnas en del böcker på biblioteket om filmproduktion. så innan du lägger ut en massa pengar på en dyr kamera och dator så kolla upp om du verkligen vill bli regissör eller fotograf (som alla andra) eller om det finns andra jobb som passar dig bättre. 1 Citera
beta75 Postad 16 februari 2008 Postad 16 februari 2008 Sen kommer du inte ifrån att enda sättet att nå lite över ribban i pressade eller oväntade situationer är att känna sin utrustning. Detta gäller ju framför allt i dokumentärt foto men även när du står där med hyrd utr och skådisar och solen går ner fast du inte hunnit den sista tagningen. Då går det inte att stå och bläddra i manualen efter kamerainställningar... Eller att någon tre dagar senare förklarar för dig hur du skulle ha gjort. Mitt råd är att köpa en kamera och prova utav hel*ete. När du sen ska filma något på riktigt så hyr det du behöver. /KN 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.