Jump to content

Recommended Posts

Posted

Halloj halloj! Går det att med en "Canon EF Adapter XL" sätta dit mina vanliga Canon EF objektiv från stillbildskamera på en Canon XL2:a?

Funkar det bra?

Kan man använda ny optik där man ställer bländaren i kameran eller måste det vara gamla optik där man kan ställer på optiken i sig?

Posted
Halloj halloj! Går det att med en "Canon EF Adapter XL" sätta dit mina vanliga Canon EF objektiv från stillbildskamera på en Canon XL2:a?

Funkar det bra?

Kan man använda ny optik där man ställer bländaren i kameran eller måste det vara gamla optik där man kan ställer på optiken i sig?

Ja, du kan använda alla linser med FE gänga. du kommer få en 7,2x förstoring av brännviden, alltså, sätter du på en 100mm EF lins så komer den att motsvara 720mm i 35mm gemförelse. Det funkar väldigt bra om man filmar naturfilm där långa brännvider när något mna jobbar med. Filmar man "vanlig" film så kan de bli lite stora, då kanske en 35mm adapter är bättre där man inte får någon brännvidsförstoring. Bländaren ställer man i kamerna precis som på XL optikerna, det är det som batteriet i adaptern är till för (tror jag alla fall).

Jag har stor användning av min adapter och jag tycker att det funkar fint, men som sakt så funkar det nog bäst till naturfoto tack var den stora förstoringen.

Posted
Är det en 35adapter gjord av Canon själv?!

Det kan man säga, eller mer korrekt skulle väll vara att det ä en gängadapter mellan XL gängan på kameran och EF gänga på linsena. Som jag förstått det så får du ingen förstoring om du använder en 35 adapter pga sitt utförande, men med EF adaptern får du en förstoring på 7,2 pga den mindre ccd (samma som på de nya konsumentkamerorna för stillbild, där får du ju en brännvidsförstoring på ca 1,6 beroende på modell).

• 7 months later...
Posted

Undrar om det är någon mer som har några erfarenheter med EF adaptern. Jag funderar på att låna en XLH1 och använda mina 400mm eller 600mm L-objektiv på för att i en framtida inspelning kunna ligga långt borta. Finns det någon som vet någon bra glugg som ger bättre bild generelt? jag har 300 400 600 och 100macro att spela på.

Zoom-objektv ska enligt Canon vara dåliga att använda, och vidvinklar är meningslöst pga av den stora multiplikationen med 7,2

Posted
Undrar om det är någon mer som har några erfarenheter med EF adaptern. Jag funderar på att låna en XLH1 och använda mina 400mm eller 600mm L-objektiv på för att i en framtida inspelning kunna ligga långt borta. Finns det någon som vet någon bra glugg som ger bättre bild generelt? jag har 300 400 600 och 100macro att spela på.

Zoom-objektv ska enligt Canon vara dåliga att använda, och vidvinklar är meningslöst pga av den stora multiplikationen med 7,2

Du kommer att uppleva problem med faktorer upp mot 600mm x 7,2 = 4320mm, eftersom det blir lätt vibreringar ute och vid sådan tele kommer fotot inte att se speciellt bra ut. Men däremot 200~400 har jag sätt och läst ska funka mycket bra.

Vad det gäller bättre bild, så är glaset för 35mm film eller dyrare digitalt glas av bättre kvalité än vad XL SD eller HD seriens objektiv kan erbjuda. Dock kommer du aldrig i användningsområdet som de vanliga XL objektiven erbjuder med EF adaptern.

Om du inte vill använda EF gluggar så gör Novoflex för flera linsfabrikat.

Lite om det här: http://www.dvinfo.net/conf/canon-xl2-watchdog/103047-xl2-nikon-primes.html

David

Posted

Dåså har jag snabbtestat lite. Ser lovande ut än så länge. En snabbtitt på skärmen så ser skärpan och framförallt skärpedjupet väldigt najs ut. Dock var skärpan väldigt svår att jobba med, små justeringar gjorde väldigt mycket.

Ska göra lite mer fälttester under kommande dagar.

Här är lite bilder på hur riggen ser ut med Canon 600-, 400- och 300mm EF gluggar.

XLH1_TEST-1.jpg

XLH1_TEST-2.jpg

XLH1_TEST-3.jpg

Posted

Det är en av de stora nackdelarna jag tycker XLH1 har så är det LCD-displayen. Otrolig svår att jobba med när det gäller skärpa på högre brännvidder än typ 80mm. Man får vara två personer om man ska lyckas fixa bra klipp med allt över 300mm

Jag skulle gärna ha hjälp av en monitor med "Focus-in-Red" funktion

http://catalog2.panasonic.com/webapp/wcs/stores/servlet/ModelDetail?displayTab=O&storeId=11201&catalogId=13051&itemId=114038&catGroupId=14625&surfModel=BT-LH80W

Eftersom EF gluggar på 4.0 och mer är så ljusstarka så är överexponering i dagsljus inte svårt att göra. Så de borde fungera utmärkt att filma med i dåligt ljus. Tyvärr han jag dock inte testa det. Kanske en annan gång då jag köpt kameran :) ..(hoppas)

Jag har lite lite testklipp som jag ska klippa ner till ett smidigt internetformat, så kan ni få se där. Så fort jag får tid bara.

Posted
Otrolig svår att jobba med när det gäller skärpa på högre brännvidder än typ 80mm. Man får vara två personer om man ska lyckas fixa bra klipp med allt över 300mm

Jag filmar med XL2, den är ju lite mer förlåtande än H1, men så svårt är det inte att få focus. Jag förstår inte vad du menar med att man behöver vara två stycken för bra klipp med mer än 300mm. När jag filmar med stora brännvider så är det mäst med 200mm men jag har även 400mm, däss utom så har jag sätt filmer med både XL2/H1 med brännvider upp till 600mmm där filmaren har varigt själv. nyckeln är ett stadigt stativ (vilket jag inte har och där av oftast inte mer än 200mm). De flästa naturfilmare som konkar runt på dessa system är helt själva... när behöver man vara två och vilka typer av filmer gör du?

Posted

Ta mig inte så bokstavligt, det var ett uttryck för att "jag" (samt min kollega) tyckte det var svårt att följa ett objekt och samtidigt behålla skärpan. Skärpedjupet har varit väldigt litet även vid högt bländartal.

Och faktiskt så skulle jag tycka att det var enklare om man nu kanske var två, och då menar jag inte att sitta och filma en stillasittande fågel på 100m avstånd utan att följa rörande objekt i alla axlar. Eller kanske jag är ovan med fingrarna på sådana brännvidder, vad vet jag. Bara testat en dag med riggen.

Nu jobbar jag inte som någon naturfilmare. Även om jobbet bedrivs mycket i "naturen".

Men som sagt det är främst bildligt sagt.

Posted
Ta mig inte så bokstavligt, det var ett uttryck för att "jag" (samt min kollega) tyckte det var svårt att följa ett objekt och samtidigt behålla skärpan. Skärpedjupet har varit väldigt litet även vid högt bländartal.

Och faktiskt så skulle jag tycka att det var enklare om man nu kanske var två, och då menar jag inte att sitta och filma en stillasittande fågel på 100m avstånd utan att följa rörande objekt i alla axlar. Eller kanske jag är ovan med fingrarna på sådana brännvidder, vad vet jag. Bara testat en dag med riggen.

Nu jobbar jag inte som någon naturfilmare. Även om jobbet bedrivs mycket i "naturen".

Men som sagt det är främst bildligt sagt.

ok... det lät lite konstigt bara...

Problemet med att ha någon annan att sköta focus när man själv blänger i sökare är att, dels kommer kameran att skaka till och med brännvider på +2000mm kommer det att innebära att objektet kommer ur bild (alla fall skaka till regärlt) om man filmar närbilder på långt håll. Om objektet rör sig mot/ifrån dig så och det är helbild/vybild så har du ett par meter objektet kan röra sig innan det är ur focus. Ska man panorera samtigit så blir det lurigt, där av så är många bilder med stora brännvider oftast statiska, alternativt focusförflyttning eller panorering, sällan med bägge. Ett problem till när man filmar med +2000mm är att det lätt uppstår värmehägringar i bilden om man filmar på +100m, detta gör att bilden skakar. Det fenomenet är en anledning varför en del naturfilmare (alla fall de som inte filmar små fåglar) sälla filmar med större objektiv än 200-300mm (som sedan blir förstorade med 7,2). Vill man ha extrema närbilder på objekten så funkar det absolut att ha +400 linser, men då är det just för de ändamålen.

I spelfilm har jag svårt att se ett användningsområde med objektiv större än 200mm (1440mm), om man nu änns skulle behöva ha det... det är möjligen att komma åt det korta skärpedjupet, men då finns det andra 35mm adaptrar man kan montera på, där man slipper förstoringen. Dessa adaptra fäster man på samma sätt som EF adaptern, men de har några glas till i sig. Då kan man köra med vidvinkel och andra objektiv och få full effekt.