Gå till innehåll

Ge mig den kompletta guiden till bästa kvalité


nykvist

Recommended Posts

Tja! Det finns många frågor i både denna och andra delar av forumet angående kvalitetsförlust under efterarbetet. Men få av dem tycks ge någon komplett anvisning. Nu frågar jag er om vilken som är den bästa vägen för just mig.

 

Det så att jag har haft Premiere Pro ett tag och jag har nu även skaffat After Effects 6.5 och Encore 1.5. Nu undrar jag hur jag skall lägga upp efterarbetet för att förlora minsta möjliga kvalité till vägen mot en färdig DVD.

 

Vilka filformat skall jag spara i? Hur? Måste jag tänka på att använda programmen i en viss ordning? Etc, etc.

 

Berätta hur ni gör! Gör en guide för dummies!

 

Tack på förhand /Nykvist :)

 

P.S. Kanske lade denna tråd i fel del av forumet, lite svårt att veta eftersom den omfattar båda redigeringsprogrammen och DVD-program, men jag antog att folk har bäst koll på filformat och bildkvalité här.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...

Kort svar:

Rendera så få ggr som möjligt och rendera alltid i okomprimerat format.

MPEG-2 görs med VBR och högsta bitrate som får plats på skivan.

 

Lite mer specifikt kan man säga att du helst jobbar färdigt i Premiere, sedan AfterEffects och sist Encore. Mellan Prem och AE behöver du inte rendera alls. Projektet kan öppnas i AE i stort sett intakt (transitions och effekter brukar försvinna). När all efterbearbetning gjorts klar renderar du okomprimerat från AE och kodar MPEG-2 i det bästa programmet du har tillgång till. Material till menyer förbereder man ofta i AfterEffects eller Photoshop och dessa sätts ihop och skapas logik för i Encore.

 

Jag har aldrig kört just Encore så jag vet inte hur bra den interna MPEG-2 kodaren är men den borde vara helt OK gissar jag. Det viktiga är att förlora så lite kvallitet som möjligt innan man kodar MPEG-2.

 

Om några klipp måste justeras kan man öppna sitt premiere projekt igen och spara om det. Ändringarna kommer att uppdateras i AfterEffects. (saker man rört kan ju dock ställa till lite för en men det funkar ganska OK.)

 

Jag jobbar ofta i projekt där vi sitter med olika program på olika datorer som inte trivs ihop så bra. Då är det bara att bita ihop och rendera okomprimerade enorma fifler för att flytta material fram och åter.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Du kan importera ljudet som en mp3:a om du vill, visserligen med lite kvalitetsförlust men om du kodar en wav-fil till ett högt bitrate på mp3 är det i princip ingen skillnad. Detta kan vara en fördel då en entimmas wav-fil blir ganska stor. Sedan kodar Encore om det till rätt format för dvd.

 

Lite enkelt kan man säga så här: Det som går att importera till encore går också att använda.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska försöka beskriva flödet jag använder i mitt nuvarande projekt på ett ungefär.

Har i det så stor mängd data som ska klippas att jag klipper i mpeg4-filer.

Eftersom jag arbetar med flera olika program där man måste rendrera efter varje steg så duger inte DV-formatet, som förstör data varje gång man rendrerar.

 

- Läs in materialet från band och komprimera till mpeg4.

- Gör en grov klippning och spara en klipplista.

- Läs in det materialet som används i klipplistan och spara med en lossless-codec, tex huffyuv, ffv1 eller lagarith.

- Kör klippen genom alla programsteg som krävs för preprocessningen, tex deinterlace, filtrering och omskalning.

- Gör den slutgiltiga klippningen.

- Rendrera med en lossless-codec.

- Applicera postprocessningen, tex After Effects.

- Rendrera lossless.

- Konvertera till DVD, och ev DV för arkivering.

 

Om man inte behöver rendrera mellan varje steg, tex om man bara använder Premiere och After Effects, så kan man arbeta direkt med DV-formatet istället. Men tänk på att göra rendreringen absolut sist. Ja, DV-formatet är lossy, till skillnad mot vad man ofta får höra på detta forum.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...