Gå till innehåll

voyye

Medlemmar
  • Inlägg

    5
  • Blev medlem

Utmärkelser för voyye

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

  • Första inlägget
  • Konversationsstartare
  • Överlevde första veckan
  • En månad senare
  • Ett år

Senaste emblem

10

Anseende

  1. voyye

    16:9 blandat med 4:3

    Missade du möjligen totalt att jag skrev _anamorfisk_? 16:9-anamorfisk och 4:3 _ska_ ha samma bredd, alltså lika många pixlar, det är ju det som är hela poängen. Du förstör mindre information genom att bara sträcka ut bilden längs en axel, jämfört med att göra det längs två, och sedan är det upp till din spelare att forma om bilden så den passar för de inställningar du gjort i den. Men sträckningen bör göras med en bra algoritm, tex lanczos, och inte med den som Premiere använder sig av. [citat=Danell]NEJ! Det enda som händer är att jag tar bort bild uppe o nere! Bredden är ju lika stor![/citat]
  2. voyye

    16:9 blandat med 4:3

    De gånger jag råkat ut för liknande situationer har jag haft 4:3 och 16:9-anamorfisk. Då brukar jag använda mig av en lossless codex och skala upp 4:3-klippen enbart på höjden med något program som gör det betydligt bättre än Premiere, tex VirtualDub eller mencoder. Sedan säger jag att klippen är anamorfiska och inte 4:3 i Premiere. Detta är ungefär hur de flesta kameror gör som inte har 16:9-sensor utan använder in-camera-stretch, fast man slipper förlora information i komprimeringssteget som kamerorna gör. [citat=arvid]Men Danell, det där är ju inte helt lyckat. Det är ju samma sak som att zooma in bilden. Och då har du ju en del att förlora i kvalitet. Men ok, det funkar ju och det är väl huvudsaken, men.......[/citat]
  3. voyye

    Fastnat band i XM2

    Ska ta mig till serviceverkstaden idag och prata med dem, och försöka få ett kastnadsförslag. Tvivlar på att det går via konsumentköplagen om ursprungligt fel.
  4. ¤#%#& &"#&¤"&"# Nu är det andra gången som ett band fastnar i min XM2. Förra gången skickades kameran iväg på lagning vilket resulterade i att de bytte ut hela kassettdelen. Naiv som jag är trodde jag givetvis att det konstruktionsfel som många drabbas av med denna kamera därmed skulle vara åtgärdat. Men inte då. Har inte råd att skicka iväg den varje gång luckan vägrar öppna sig. Finns det inte någon mekanisk spärr så jag kan öppna luckan ändå och rädda mitt mycket viktiga band?
  5. Ska försöka beskriva flödet jag använder i mitt nuvarande projekt på ett ungefär. Har i det så stor mängd data som ska klippas att jag klipper i mpeg4-filer. Eftersom jag arbetar med flera olika program där man måste rendrera efter varje steg så duger inte DV-formatet, som förstör data varje gång man rendrerar. - Läs in materialet från band och komprimera till mpeg4. - Gör en grov klippning och spara en klipplista. - Läs in det materialet som används i klipplistan och spara med en lossless-codec, tex huffyuv, ffv1 eller lagarith. - Kör klippen genom alla programsteg som krävs för preprocessningen, tex deinterlace, filtrering och omskalning. - Gör den slutgiltiga klippningen. - Rendrera med en lossless-codec. - Applicera postprocessningen, tex After Effects. - Rendrera lossless. - Konvertera till DVD, och ev DV för arkivering. Om man inte behöver rendrera mellan varje steg, tex om man bara använder Premiere och After Effects, så kan man arbeta direkt med DV-formatet istället. Men tänk på att göra rendreringen absolut sist. Ja, DV-formatet är lossy, till skillnad mot vad man ofta får höra på detta forum.
×
×
  • Skapa nytt...