Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan.

Vi fick en uppgift i skolan att göra en reklamfilm som ska motverka folk från att köra rattfulla. Jag tänkte mig att våran film ska ha som sensmoral att även om man inte känner sig berusad, så kan man ändå vara för full för att köra.

Jag tänkte även att vi skulle försöka ge intrycket av hur lite som kan krävas för skillnaden mellan liv och död, och även försöka få ut begreppet "död" som något av det värsta som finns. Jag tänker mig filmidén med stödord som "sorg", "skuldkänsla" och "ånger".

Är det någon som har en idé på hur vi kan göra filmen?

Inget för avancerat helst, då vi inte har alltför mycket tid eller resurser.

Postad

Jag vet inte om jag kan tillföra något men de gånger jag sett en trafikolycka brukar jag tänka att nu är det någon som inte kommer hem till maten. Nu är det någon som inte får höra godnattsaga till kvällen. Nu är det någons säng som kommer att vara tom i kväll. Nu är det någon som sitter och väntar förgäves.

Varje gång jag läser en notis i tidningen om en trafikolycka med lindrigt skadade, så är det någon som aldrig mer kan spela fotboll, aldrig mer kan spela piano, aldrig mer springa eller åka skidor.

När jag ser en olycka, tänker jag på att tio sekunder innan olyckan var livet helt normalt för den som ligger i diket. Nu är det inte det längre, varken för den som ligger där, eller dennes anhöriga.

Var gång jag läser om en singelolycka med en manlig förare mellan 18-25 år och som har hänt mellan 12.00 och 0400 på natten, så erinrar jag mig att nån på teve sa att 100% av den olyckskategorin är rattfylleri.

Gå till rad ett.

• 3 veckor senare...
Postad

Personligen så har jag väldigt svårt att ta åt mig av skräckpropaganda. Så istället för att visa hur fruktansvärd döden är så kanske du borde fokusera på hur underbart livet är.

Postad

Skulle jag gjort en reklam om rattfylleri så skulle ajg tagit fram hämska bilder. å det griper tag för den som tittar. Att förstå hur illa det kan gå. Inte en persson som siter i rutan och säger "Dont drink and drive" de räker inte

Postad
Skulle jag gjort en reklam om rattfylleri så skulle ajg tagit fram hämska bilder.
Jag hade gjort tvärtom, för det känns så jäkla förväntat att en reklamfilm mot rattfylleri nästan ska vara fylld till bredden av tragisk gore. Använd något som känns fräscht, och slår an psykologiskt, istället för att försöka chocka publiken.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...