Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag är påväg ut i branchen som steadicamoperatör och tog några ej skådespelande vänner till hjälp för att spela in min första steadicam reel.

Som ni kommer märka är det inte nedlagt någon energi på själva historien, regi, ljussättning osv. Utan det är väl själva steadicammandet jag är intresserad av att höra om ni tycker funkar.

http://www.youtube.com/watch?v=pss-v1FC4TA

Postad

jag kan verkligen inget om sådant här. Men ibland när kameran var still, eller nästinitill, så svajade den lite i horisontläge, inte mkt men lite gran.

Skön film, gillade känslan i början, och hur du hade filmat där. Mkt bra.

Postad

Jepp, det svåraste är dom allra minsta rörelserna. Samt när man har riggen balanserad för att vara väldigt "rörlig" som den är i början, då måste man vara otroligt försiktig när man rör sig.. Men tack!

Postad

Det där gjorde du mer än bra! Riktigt snyggt, som en slick musicvideo med all slomo o stämningsfull färgkorrigering! Jag älskade tagningen när tjejen sätter sig upp och kameran tiltar med henne i horisontellt läge.

Det jag reagerade lite på var närbilden på tjejen som läser, den kändes lite tveksam i rörelsen. Annars tyckte jag att du lyckades riktigt bra med horisontella rörelser, trappgångarna och när du går i korridorerna. Fin mjuk stabilitet. Jag hade personligen föredragit att vissa av tagningarna hade varit längre, många gånger känner jag att de blev avklippta där jag velat fortsätta se rörelsen (tex den snygga tagningen från cykel till att hon går ner i trappan). Och fadeouts kändes ibland inte rätt.

I vilket fall som känns det som att du tekniskt behärskar steadicamen och det var ju det som är det väsentliga.

Lycka till i branchen!

Postad

Hej.

Jag tycker det ser bra ut i det stora hela.

Om jag ska ha nån synpunkt så är det väl att du borde välja bort dom scener där kameran skall vara still, det verkar svårt att vara helt still, och istället välja en minsta godtagbar rörelse som ser ut att vara menad som åkning.

Annars ok tycker jag.

Music.

Postad

Tack för alla kommentarerna! Kul att folk överlag tycker det ser bra ut iaf.. Det är som sagt dom minsta rörelserna som är svårast, får jobba vidare på finkänsligheten.. :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...