Jump to content

Anslaget och nästa steg i filmen


gorse
 Share

Recommended Posts

Jag har nyss lärt mig att anslaget är nästan alltid en händelse. Ett bra anslag är kortare än tre minuter. Riktigt slipade anslag är pressade till en minut.

 

När jag har läst riktiga manus ser det ut som de har hoppat rakt in i första scenen, utan krussiduller eller knappt något anslag alls. När jag sen ser filmen så finns mycket riktigt ett tydligt anslag, och inte bara det, det finns utrymme för förtexter och en liten handlig utspelar sig medan förtexterna pågår. Är det regisörens uppgift att bestämma anslagets utseende eller ankommer det på manusförfattaren? Eller båda? Hänger ni med? Det brukar kunna vara vyer av omgivningen, det kan vara huvudpersonen på väg hem, som kör upp på garageuppfarten, plockar ut varor ur bilen och bär in dem och när kassen hamnar på arbetsbänken i köket är text och musik slut och första dialogen kommer.

 

Jag skulle vilja ha (varken det är modernt eller inte) en minut innan texterna som är en hemsk händelse. Sen kommer "Lukas Film present".... *tada*... "Stålmannen"....

under tiden en "tyst" handling skall utspela sig medan texterna visas och temat spelas klart.

Nått i den stilen i alla fall. Sen är det nog upp till regisören att klippa fritt, tex om texten skall visas overlay medan handligen spelas eller om det skall vara omvartannat klippt eller vad det nu kan bli.

 

Ett exempel är Alien^3 där man får sig förklarat under förtexterna att ett helvetesmonster kommit lös i räddningsskeppet och att det utbrutit brand och hela skiten störtar. Därmed är förutsättningen för filmen klar utan trams och långdragen förklaring. Enda skillnaden är att jag vill ha någon minut innan texterna där själva temat skall framgå. Kill Bill hade en svartvit snutt där de sköt ihjäl huvudrollsinnehaverskan (nästan i alla fall) innan texten började.

 

Hänger ni med på vad jag försöker fråga?

Link to comment
Share on other sites

Jag skriver så här:

 

FÖRE FÖRTEXTERNA:

 

JOHN och PAUL är på gayklubb och dansar tätt ihop.

 

UNDER FÖRTEXTERNA (om man vill det)

 

ELLA 4 kommer springande och Paul tar upp henne i famnen.

 

HÄR BÖRJAR HISTORIEN:

 

INT. SOVRUM. MORGON

 

Paul och KRISTINA vaknar av att Ella hoppar i deras säng.

 

Anslaget skapar nu förhoppningsvis nyfikenhet. Det "sätter" även den värld Paul lever i - han verkar leva dubbelliv...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...