almi Postad 19 januari 2008 Postad 19 januari 2008 Hej, klockan är mycket= ) men jag slänger in en fråga här nu innan jag släcker ner. Jag har för mig att en synopsis skulle innehålla, Syfte, budskap, form och målgrupp. Ganska uppstyltat. Nu när jag läst endel här inne så tycker jag det mest förklarar handlingen. Att man skriver ganska uppsatsliknande. Hur gör man? Och ursäkta om frågan låter dum.... Ny och nybörjare! Tack på förhand 0 Citera
gorse Postad 20 januari 2008 Postad 20 januari 2008 Synopsis är som ett manus, fast man skriver inte ut varenda mening och handlig i detalj, utan enbart beskrivande i svepande ordalag. Det skall finnas början, mitt och slut. Och det skall få plats på typ en A4-sida. Om nån frågar dig muntligt vad filmen handlar om, så det ungefär det som skall stå på pappret, inklusive spoilers och hur det slutar. Jag har sett det där med syfte, budskap, form och målgrupp men det har jag aldrig fattat vad det är. Är det vad man lär sig i medialinjer? Jag må vara dum, men jag har aldrig fattat det där med budskap. Monsterfilmer har väl inget budskap, eller? "Jävlas inte med monster"? 0 Citera
Rabies Postad 20 januari 2008 Postad 20 januari 2008 Som gorse säger, hela historien på ett till två a4, det är för att man ska ha en lätt överblick över handlingen så man ser att den funkar. Ett manus på 120 sidor har man ingen lätt överblick över. Synopsis skrivs först, innan man ens börjar fundera på ordet manus, det är inte nåt man gör i efterhand när manuset är klart. Synopsis är som grunden på ett hus, du kan inte resa några väggar innan grunden är lagd. Många ger sej på att börja skriva manus innan dom gjort ett synopsis men det brukar oftast sluta nånstans halvvägs för sen vet man inte vart historien är på väg för man har ingen överblick. 0 Citera
almi Postad 20 januari 2008 Författare Postad 20 januari 2008 Förstår nu vad synopsis är, Och..., jag trodde alla skräckisar var fulla med pedagogiska budskap, men jag har kanske missat något =) Från En som aaaaldrig messar med några monster! 0 Citera
jurassic_boy Postad 28 januari 2008 Postad 28 januari 2008 Synopsis är som ett manus, fast man skriver inte ut varenda mening och handlig i detalj, utan enbart beskrivande i svepande ordalag. Det skall finnas början, mitt och slut. Och det skall få plats på typ en A4-sida. Om nån frågar dig muntligt vad filmen handlar om, så det ungefär det som skall stå på pappret, inklusive spoilers och hur det slutar. Jag har sett det där med syfte, budskap, form och målgrupp men det har jag aldrig fattat vad det är. Är det vad man lär sig i medialinjer? Jag må vara dum, men jag har aldrig fattat det där med budskap. Monsterfilmer har väl inget budskap, eller? "Jävlas inte med monster"? Ja det med syfte och budskap och sånt lär man sig när man läser rörligbild och där lär man sig att skriva alltid sitt budskap och syfte för projektet vad den än är. 0 Citera
gorse Postad 28 januari 2008 Postad 28 januari 2008 Vad är syftet med att Brus Villis skjuter skallen av 100 skurkar? Svar: Att roa biopubliken. Vad är budskapet? Svar: Gävlas inte med Brus Villis. Får man veta varför man skall ange budskap och sånt? 0 Citera
jurassic_boy Postad 28 januari 2008 Postad 28 januari 2008 Vad är syftet med att Brus Villis skjuter skallen av 100 skurkar? Svar: Att roa biopubliken. Vad är budskapet? Svar: Gävlas inte med Brus Villis. Får man veta varför man skall ange budskap och sånt? Egentligen kanske inte men jag tror när man gör en skolprojekt så vill lärarna helst veta att vad för budskap ligger bakom deras tankar och därför kan de tvinga elever att nämna det eller lära sig. Men om man har en bra handling och historia då måste man ha något budskap och syfte. 0 Citera
gorse Postad 28 januari 2008 Postad 28 januari 2008 Jag har svårt att ifrågasätta vad lärare i skolan brukar säga, men för ovanlighetens skull gör jag det nu. Jag fattar inte dessa rubriker. Låter som nått fluffens lärarna har lärt sig på lärarhögskolan. En gång trodde jag att jag skulle bli bilmekaniker och gick yrkesskola. Då lärde man sig saker efter ett nytt konsept, som kallades problemlösninginlärning. Det var på test liksom. Man gjorde projekt i skolan, typ plocka sönder toppen på en bilmotor, och sen redovisade man hur det gick. Då hade vi rubriker som "syfte" etc etc. Kändes inte riktigt.... Sen ändrade jag mig, och gick lite mer teoretisk linje. Samma soppa dök upp, men nu skulle man marknadföra produkter. AHa: Syfte, målgrupp etc etc. Och det passade väl skapligt... Så, jag tror dessa rubriker är en skoljargong som passar i skolan, för att uppmuntra till att tänka efter lite varför man gör som man gör. Men att göra en film? Om nån kan upplysa mig, så är jag ett idel öra. 0 Citera
metroo Postad 28 januari 2008 Postad 28 januari 2008 Det har jag fått lära mig också. Men det är väl bara läraren som vill veta varför vi gör filmen osv. Antar jag. 0 Citera
Simon W Postad 28 januari 2008 Postad 28 januari 2008 Några exempel. Budskap i Alien (1979): 1: Stora bolag trampar gärna på sina anställda om det skulle behövas. 2: Kvinnor kan 3: Allt är inte upptäckt, allt är inte utforskat 4: Viljan till framsteg förblindar Budskap i Die Hard (1988): 1: En ensam man kan spela stor roll 2: Girighet går före fall 3: Kärleken övervinner allt 4: Det man dokumenterar, påverkar man (journalisten intervjuar McClanes dotter, på TV) Men det betyder inte att jag tycker man ska skriva sånt i synopsis. Historien talar för sig själv. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.