Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Um, skriv du nyss ihop det? Känns inte som om du gett det så mycket tid. Små saker, regnpölar ”ligger” har och var? Fåglarna kvittrar inte? Kan du inte bara skriva att det är tyst? Irriterade mig lite på det.

”Victoria är ser bra ut.” slarvfel

”Jonas står i ett hörne” slarv igen

”Fyverkerier” slarver

Känns inte som om det kommer igång, känns inte genomtänkt och hastigt sammansatt. Ge det mera tid. Det hinner aldrig bli läskigt, vi hinner inte lära känna någon, egentligen händer det inte så mycket i mitt tycke. Jobbar mera, bygg upp stämningen, vi måste känna/se att det är något skumt på gång, eller i alla fall tänka i slutet, ”Shit!”

Postad

Rabies: lägg av, ja sa ju att det ska va en skräckfilm!

shelly: tack för påpekandena (rätt skrivet?). Du har nog rätt och ja det var hastigt ihopsatt men idén var stark då den kom från en dröm - det kanske märks?

Jag är inget vidare på att skriva manus och det är nåt ja måste jobba me, på nåt sätt. I mitt huvud verkade det läskigt men det kanske inte blir de om man ser filmen som utomstående. :S

Aja, tack iaf, ska se va ja kan göra här... kanske får skita i det.

Ha det!

//Yonis

Postad

Ja, läskigt var det inte, det håller jag med Rabies om.

Men man måste ventiler sina idéer annars blir man galen, i alla fall kan jag bli det. Har själv haft en del drömmar som man tänker, ”Wow, det hade blivit en cool film” men det är otroligt svårt att skapa samma stämning som man hade i drömmen.

Du kanske drömmer något mera som du kan lägga till i manuset? Eller kolla på så mycket skräck du kan och fundera vad det är som är läskigt egentligen och ta med det i manuset. Hopplöst var det inte, kändes kanske mer som en början än ett helt manus.

Postad
En kille som skriker när han har sett ett spöke = komedi. Därför jag undrade

Eh... skulle du skratta om du såg ett spöke då eller?

shelly: tack igen, kanske kan fylla ut den, annars får jag nog dumpa det. Men är det inte svårt att känna stämning och att saker och ting är läskiga när man läser? Jag har förmodligen fel, jag borde kanske läsa skräckfilms manus.

Jag har sett en del skräckfilmer, dom läskigaste måste nog vara:

The Shining

Halloween (den första)

Och en del scener i Mulholland drive (drömaktigt),

m.m

Borde kanske läsa dom manusen.

Ha de!

Postad

Du kan ju ge dej fan på att jag inte skulle skrika i alla fall. Men men de e ditt manus och dina karaktärer, du gör som du vill så blir det nog bäst. Fråga bara inte efter ärlig kritik ifall du inte kan ta den

Postad
Du kan ju ge dej fan på att jag inte skulle skrika i alla fall. Men men de e ditt manus och dina karaktärer, du gör som du vill så blir det nog bäst. Fråga bara inte efter ärlig kritik ifall du inte kan ta den

Eeh... du är ju bara konstig, ha de! :D

Postad

Yoonis, ge inte upp. Jag tycker det är OK, men det behövs lite mer text i manuset. Svårt att göra en skräckfilm på 6 sidor manus. Iden är väl läskig, men det fattas en del byggstenar för att man skall bli rädd. Man skall bygga upp en stämning och sen skrika BU.

Postad

Skriva läskigt önskar jag att jag kunde, det kan hända att det blir läskigt dåligt men det är en annan sak det. Men både läs och se filmer som du tycker har samma stil som du själv vill har. Din idé känns inte som någon slasher utan mera som ”The others” eller kanske Hitchcock, det är en stämning som hela tiden byggs upp. Inte någon som springer runt och hugger ner dåliga skådisar som numera gör reality shows till höger och vänster. I alla fall är det vad jag har fått för mig att du är ute efter

http://www.imsdb.com/ så hittade jag både The Shining (http://www.imsdb.com/scripts/Shining,-The.html) och Mulholland Drive (http://www.imsdb.com/scripts/Mulholland-Drive.html)

Postad

jag skulle redigera mitt svar innan nån såg det men min dator krånglade. För jag förstår dig rabies, tycker bara dina åsikter om hur man reagerar på ett spöke är konstiga??? blir du inte rädd liksom? Tack annars för att du åtminstone tog dig tid att skriva något ;) jag är inte ironisk utan menar det. Bättre att folk skriver NÅGOT än inget alls.

Gorse: tack för tips gorse :D

Shelly: det var the others stil jag var ute efter också med en släng av david lynch (den onda tanten scenen som visserligen saknar poäng! hehe).

Det som stör mig nu är att jag själv inte kan se att detta stinker utan lägger ut o tror direkt att det är guld? :(

ha dE!

Postad

Ang: ser ett spöke och skriker… I verkliga livet så hade nog de flesta gjort så, själv hade jag förmodligen även kissat på mig och svimmat men i just skräck/thrillers så blir det sällan verkligt och verkliga reaktioner brukar inte passa in. För någon månad sedan var det mycket tät dimma där jag bor, jag såg inte andra sidan av ängen, jag sa så här, ”Kom så går vi in i dimma.” för det är ju jättekul att inte kunna se något och inte veta vart man är. Hade detta varit en film och någon sa, ”Kom så går vi in i dimman” så hade vi i soffan sagt, ”Men ditt pucko!!”

Alla blir blinda då de läser sin egen text, det är därför det är så viktigt att låta andra läsa den. Då man skriver så är man ”inne” i historian och man ser läskiga skuggor och allt vad det nu är men problem är att det bara är man själv som ser det, kanske är allt man skrivit ”De gick in i det övergivna huset” men det man själv ser är skuggor som rör sig onaturlig, fladdrande gardiner och så vidare.

Ibland då jag skriver brukar jag göra punkter för att själv se vad jag skrivit.

1. Polisen kommer till platsen och finner kroppen

2. Polisen får reda på att det är mord

3. Polisen kommer hem från jobbet och finner sin fru tillsammans med en annan man

Och så vidare, då ser jag vad som har hänt och vad som inte har hänt. I ditt fall så ser det ut ungefär så här

1. Jonas har inget att göra på nyår

2. Jonas kompis fixar in honom på en fest

3. Jonas träffar Maj-Lisa

4. Jonas tappar bort Maj-Lisa

5. Maj-Lisa berättar en historia om en tant

6. De berättar för Jonas att det inte finns någon Maj-Lisa

Så rent spontant kan jag säga att mellan 3 och 4 behövs det ”något” för att göra det lite kusligt. Man kan blanda in dram, komedi eller vad man nu vill ha men man måste hela tiden påminna om att det faktiskt ska vara läskigt. Så fort det börjar bli för mycket humor tex, gör oss påmind om att det är läskig. Tex, Killarna på festen har kul och kastar vattenballong på folk (en massa roliga scener), någon iakttar dem bakifrån (kliché med någon gren iväg och lite läskig musik kanske).

Nu börjar jag svamla, har en ”läskig” tendens till att göra det. Som vanligt hoppas jag att det finns något av värde i allt mitt svamel.

Postad
jag skulle redigera mitt svar innan nån såg det men min dator krånglade. För jag förstår dig rabies, tycker bara dina åsikter om hur man reagerar på ett spöke är konstiga??? blir du inte rädd liksom? Tack annars för att du åtminstone tog dig tid att skriva något ;) jag är inte ironisk utan menar det. Bättre att folk skriver NÅGOT än inget alls.

Om skriket hade kommit direkt när han såg spöket och då varit medveten om att det utgjorde en hotbild så hade det varit befogat även på en kille. men skriket kommer efteråt när han står med sina polare utan nån form utav hotbild, då blir det löjligt. de e vad jag menar

Postad

Tackar för läsvärda svar!

Hm borde jag skriva mer detaljerat? Borde det finnas fler scener Innan själva festen som bygger upp historien? Im lost faktiskt. Vet inte vad jag ska fylla ut me riktigt då jag inte drömde mer. Kanske lite mer "pratscener" med Jonas och Maj-Lisa? Fast blir inte det tråkigt?

Postad

Hm borde jag skriva mer detaljerat? Borde det finnas fler scener Innan själva festen som bygger upp historien? Im lost faktiskt. Vet inte vad jag ska fylla ut me riktigt då jag inte drömde mer. Kanske lite mer "pratscener" med Jonas och Maj-Lisa? Fast blir inte det tråkigt?

Borde det finnas fler scener Innan själva festen som bygger upp historien? Hm… vad kan ha hänt innan festen som sedan har betydelse i historian? Poängen är (väl) att Maj-Lisa inte finns, eller i alla fall är ett spöke så innan festen så känns det inte som om det egentligen händer något. Man skulle kanske kunna bygga upp en liten bakgrunds historia, kanske har Jonas nyligen gjort slut med sin tjej eller hon med honom och han är lite ner och vill träffa någon ny. Kanske är det också därför som han inte har något att göra på nyår, han hade tänkt vara med tjejen och nu är det lite i sista minuten och hans kompisar är upptagna? Jonas kanske blir irriterad på kompisen som kommer och stör honom då han försöker prata med Maj-Lisa? Jonas kanske vill presentera Maj-Lisa för kompisen men varje gång han ska göra det så försvinner hon?

Förresten, vem är Maj-Lisa? Dog hon på platsen X antal år tidigare eller? Om så är fallet kanske hon har lustiga kläder på sig eller liknande som får oss att undra. Och vem är tanten? Maj-Lisa kanske dog på nyårs afton X antal år tidigare och återupplever kanske natten igen, kanske ser Jonas detta och försöker få någon att lyssna på honom, han försöker hjälpa henne osv och då, ”Vem fan är Maj-Lisa?”

Jag bara spånar lite för att väcka lite idéer hos dig. Lyssna på musik du tycker passar in i filmen och släck så många lampor du kan, get in the mood så kanske det börjar hända saker.

Postad

Tack shelly,

lyssnat på "The Awakening of Jacob" av Krysztof Penderecki (tror ja stava rätt)? Den är med i The Shining när han har den där mardrömmen vid sitt bord. Skitäcklig, hemskt låt, tänkte på den när jag skrev när scenen med tanten. Ladda ned den om inte annars, väldigt läskig.

Hmm, är jag den ende som tänkt på att Jonas egentligen är Schizofren och inte har sett ett spöke? Det var så jag hade tänkt nämligen :D

Kanske kan man bygga lite med att visa hur han "tror" att han har mycket kompisar men är egentligen en ganska ensam kille. Vet inte, får smälta mer på de här...

tack igen för tips, svar o åsikter - även dig rabies :)

hej

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...