thesnowboarders Postad 5 januari 2008 Postad 5 januari 2008 Hej, jag hittade inget annat lämpligt ställe att skriva detta på så jag skriver det här. Jag och några kompisar kommer åka till alperna höstlovet 2008 i en vecka. Somliga tycker det är tidigt att skriva detta och fråga men desto tidigare desto bättre. Jag kommer att ta med mig min HV20 och kommer ha byggt ett handtag som den här http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?p=138242#post138242 och en vidvinkel lins. Jag har lagt upp lite planera vad jag ska filma och ungefär hur filmen ska se ut men eftersom detta är min första snowboard film så är jag väldigt tacksam för tips. Jag har ingen aning vad för filter jag ska skaffa om jag nu behöver ngt, kanske ett undervatten hus för 450kr på scandinavium photo? Har ni egen erfarenhet eller någon/några coola vinklar när man filmar i tex backen? Ja, som du förstår, så vill jag ha tips angående precis allt som kan va bra att veta och ha! Btw, när vi åker iväg så kommer vi vara 15år, så underskatta oss inte ^^ Är det något du inte förstår angående min tråd så är det bara att fråga :) Ha d! /Oscar 0 Citera
DDeridex Postad 5 januari 2008 Postad 5 januari 2008 Jag gissar att ett undervattenhus är onödigt klumpigt i backen. Smidigare att täta allt förutom linsen med en plastpåse och lite tejp. Jag antar att ni kommer att lägga på musik så prasslet från plasten spelar ingen större roll. När det gäller filter borde ett vanligt UV räcka men om ni vill experimentera lite så kan Ett polarisationsfilter och ett gråfilter vara kul att ha med i fotoväskan. Förresten vad har åldern med det hela att göra? Staxt innan jul satt ett par 8 åringar (son och dotter till en lärare) vid min dator på jobbet och redigerade ihop ett bildspel i Moviemaker som om de inte gjort annat. De tog även alla bilder själva med en Nikon D50 och de lyckades bättre än många 30-50 åringar jag sett försöka göra samma sak. 0 Citera
Max_H Postad 5 januari 2008 Postad 5 januari 2008 Ett annat hett tips är väl att kolla på 714 olika snowboardfilmer för att se vad ni själva tycker ser coolt resp o-coolt ut. Beror ju vad det är för åkning också. Sen kan säkert Christofer här på forumet skicka ut något tips... (om det inte är yrkeshemligheter... ;) ) /Max 0 Citera
thesnowboarders Postad 5 januari 2008 Författare Postad 5 januari 2008 Ett annat hett tips är väl att kolla på 714 olika snowboardfilmer för att se vad ni själva tycker ser coolt resp o-coolt ut. Beror ju vad det är för åkning också. Sen kan säkert Christofer här på forumet skicka ut något tips... (om det inte är yrkeshemligheter... ;) ) /Max Jo, vi har tom kollat på 715 snowboard filmer och i dem är det mest bara åk efter åk, våran film kommer mer berätta eller visa processen i hela resan. Tex när man sitter på centralen mitt i natten och väntar på att bussen som ska ta en till backarna ska komma, sen filmar man lite vid bussen tex längst framme så man visar lite vart bussen åker fast snabb spolat sen fortsätter processen, den biten är faktiskt inte så himla svår. Det som är lite svårt är däremot vad man ska ha för tillbehör och det jag mest suger på och har noll koll är nog olika filter :P Aja, är ändå tacksam för att du svarade ^^ /Oscar 0 Citera
DDeridex Postad 5 januari 2008 Postad 5 januari 2008 Jo, vi har tom kollat på 715 snowboard filmer och i dem är det mest bara åk efter åk, våran film kommer mer berätta eller visa processen i hela resan. Tex när man sitter på centralen mitt i natten och väntar på att bussen som ska ta en till backarna ska komma, sen filmar man lite vid bussen tex längst framme så man visar lite vart bussen åker fast snabb spolat sen fortsätter processen, den biten är faktiskt inte så himla svår. Det som är lite svårt är däremot vad man ska ha för tillbehör och det jag mest suger på och har noll koll är nog olika filter :P Aja, är ändå tacksam för att du svarade ^^ /Oscar Det där med att ni sitter och väntar samt bussresan har gjorts tiotusentals gånger tidigare. Så det kommer inte att vara annorlunda. Gör den biten så kort som möjligt så kanske det blir annorlunda. Om ni dessutom klarar av att ta bort skryt och vrål ur filmen och istället infoga mer föväntningar. Hur känns det egentligen att åka på detta äventyr. Filmer i backen ska vara så coola som ni känner är rätt men det vore kul att se en snowboardfilm som inte bara har "fan vad coolt" eller liknande i kommentarerna efter åken. Jag har aldrig åkt snowboard, kan ni förklara med ord och bild hur det känns? 0 Citera
thesnowboarders Postad 5 januari 2008 Författare Postad 5 januari 2008 Det där med att ni sitter och väntar samt bussresan har gjorts tiotusentals gånger tidigare. Så det kommer inte att vara annorlunda. Gör den biten så kort som möjligt så kanske det blir annorlunda. Om ni dessutom klarar av att ta bort skryt och vrål ur filmen och istället infoga mer föväntningar. Hur känns det egentligen att åka på detta äventyr. Filmer i backen ska vara så coola som ni känner är rätt men det vore kul att se en snowboardfilm som inte bara har "fan vad coolt" eller liknande i kommentarerna efter åken. Jag har aldrig åkt snowboard, kan ni förklara med ord och bild hur det känns? I ord kan jag förklara men om jag ska förklara i bild får du vänta till hösten. Att lära sig åka snowboard är lite lättare än att lära sig åka skidor. Man måste hela tiden böja sig antingen bakåt eller framåt för att undvika at snowboarden gräver sig ett hack ner i snön så man flyger 100meter fram, va de det du undrade hur det var? Hmm, intressant tips med mer förväntningar, hur menar du med det? Jo, själv stör jag mig grovt på många snowboard filmer när dem alltid säger samma kommtentar att hur coolt det var och vilken känsla osv osv. Mer tips? Jag är som en öken torr tvättsvamp i ett hav så jag är hemskt tacksam för mer tips. Tack igen :) 0 Citera
gorse Postad 5 januari 2008 Postad 5 januari 2008 Lite offtopic men jag skulle vilja pusha för en fråga som jag tycker känns angeläget appråpå skidor och snowboard. Alla som filmar gymma grejer i snö eller med brädor på land eller vatten; Kan ni inte ha hjälm på huvudet när ni filmar spektakulära hopp? Hela konceptet bygger ju på ett högriskbetéende. Varför inte hjäm? Jag lever fan med mina barn att de skall ha hjälm när det åks snowboard. Ingen hjälm, ingen hyra, punkt slut. Varenda år i Sälen så har de gjort minst en vurpa där hjälmen har räddat resten av semestern och några få gånger är det frågan om inte livet har stått på spel om inte hjälmen suttit på huvudet. Nu senast gjorde min mellanflicka en vurpa som renderade gips om armen och som plåster fick vi pengarna tillbaka för liftkort och hyra. Jag lovar att känslan som förälder när man sitter på akuten med skadade barn är värre än kniv i magen. Ändå var denna vurpa inte ens spektakulär. En liten vurpa i slutet av backen, typ "stanna och knäppa upp skorna" innan man går hem för dagen. Sen, likt förbannat, kommer frågan och en het diskussion vid vilken ålder de skall slippa ha hjälm. Mina argument om att jag alltför ofta ser klipp på internet och teve där kamekajsepiloter med brädor som slår i backen utan resa sig upp är helt verkningslösta. Att ha hjälm när man åker moped/motorcykel verkar OK, samma sak med racerförare. Alla tuffa äventyrare har hjälm. Då, mitt i diskussionen, visar en storbildteve i resturangen där vi sitter, unga grabbar som gör spekakulära hopp utan hjälm. Då kände jag hur luften går ur mig. Nästa film visar hur tokdårar bokstavligen störtar nerför fjällstup utan hjälm. Skadeglada barn tjuter av förtjusning, och undrar ånyo när de skall slippa hjälm. Fundera på vilket ansvar ni har ni som filmar skid-äventyr och som får till visningar av filmerna. Eller så har mina barn ovanligt korkade gener. 0 Citera
pld Postad 5 januari 2008 Postad 5 januari 2008 Jag tror jag håller med dig gorse. Jag är ung och jag använder hjälm när jag åker snowboard. Det finns ju en massa danskar i backarna i Sälen:p Nu för tiden finns det ju också snygga hjälmar som är riktigt coola. /Jesper 0 Citera
thesnowboarders Postad 5 januari 2008 Författare Postad 5 januari 2008 Lite offtopic men jag skulle vilja pusha för en fråga som jag tycker känns angeläget appråpå skidor och snowboard. Alla som filmar gymma grejer i snö eller med brädor på land eller vatten; Kan ni inte ha hjälm på huvudet när ni filmar spektakulära hopp? Hela konceptet bygger ju på ett högriskbetéende. Varför inte hjäm? Jag lever fan med mina barn att de skall ha hjälm när det åks snowboard. Ingen hjälm, ingen hyra, punkt slut. Varenda år i Sälen så har de gjort minst en vurpa där hjälmen har räddat resten av semestern och några få gånger är det frågan om inte livet har stått på spel om inte hjälmen suttit på huvudet. Nu senast gjorde min mellanflicka en vurpa som renderade gips om armen och som plåster fick vi pengarna tillbaka för liftkort och hyra. Jag lovar att känslan som förälder när man sitter på akuten med skadade barn är värre än kniv i magen. Ändå var denna vurpa inte ens spektakulär. En liten vurpa i slutet av backen, typ "stanna och knäppa upp skorna" innan man går hem för dagen. Sen, likt förbannat, kommer frågan och en het diskussion vid vilken ålder de skall slippa ha hjälm. Mina argument om att jag alltför ofta ser klipp på internet och teve där kamekajsepiloter med brädor som slår i backen utan resa sig upp är helt verkningslösta. Att ha hjälm när man åker moped/motorcykel verkar OK, samma sak med racerförare. Alla tuffa äventyrare har hjälm. Då, mitt i diskussionen, visar en storbildteve i resturangen där vi sitter, unga grabbar som gör spekakulära hopp utan hjälm. Då kände jag hur luften går ur mig. Nästa film visar hur tokdårar bokstavligen störtar nerför fjällstup utan hjälm. Skadeglada barn tjuter av förtjusning, och undrar ånyo när de skall slippa hjälm. Fundera på vilket ansvar ni har ni som filmar skid-äventyr och som får till visningar av filmerna. Eller så har mina barn ovanligt korkade gener. Självklart kommer vi ha hjälm, även hur tufft det är att åka utan så är jag faktiskt för feg för det :P 0 Citera
thesnowboarders Postad 5 januari 2008 Författare Postad 5 januari 2008 Jag gissar att ett undervattenhus är onödigt klumpigt i backen. Smidigare att täta allt förutom linsen med en plastpåse och lite tejp. Jag antar att ni kommer att lägga på musik så prasslet från plasten spelar ingen större roll. När det gäller filter borde ett vanligt UV räcka men om ni vill experimentera lite så kan Ett polarisationsfilter och ett gråfilter vara kul att ha med i fotoväskan. Förresten vad har åldern med det hela att göra? Staxt innan jul satt ett par 8 åringar (son och dotter till en lärare) vid min dator på jobbet och redigerade ihop ett bildspel i Moviemaker som om de inte gjort annat. De tog även alla bilder själva med en Nikon D50 och de lyckades bättre än många 30-50 åringar jag sett försöka göra samma sak. Hej, jag missade ditt inlägg fast det var nog det bästa hitills, ska följa dina råd med alla filtren :P Appropå Undervatten huset så är det faktiskt en plast påse som är bättre än en vanlig plast påse :) Varför jag skrev att inte underskatta oss för att vi är så unga är för att många jag har berättat om resan för och filmen har bara gett mig "ned åt puffar" och säger att jag bara dag drömmer osv osv. Det kommer bli så sörens skönt att visa dem en hyffsat snygg snowboard film och titta på dem och säga rakt upp i ansiktet på dem att dem hade fel =) Jag är såå ondskefull :P Jo, vi kommer antagligen lägga på musik om ingen åkare säger ngt efter hoppet eller ngn kommentar i backen ;) Tack åter igen! /Oscar 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.