Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag är totalnovis på film (bortsett från lite smalfilmsfilmande för några år sedan) men tänker nu börja utforska området. Jag är dock inte novis på bild - sedan fem år är jag professionell frilans(stillbilds)fotograf. Steget till rörlig bild känns ganska naturligt, men samtidigt har jag insett att det är ett rätt stort steg. Mycket nytt att lära.

För att komma igång har jag skaffat mig en förhållandevis enkel kamera, en Sony HDR-SR7E. Tanken är att jag efter ett tags filmande ska ha upptäckt vad jag egentligen behöver, och vad jag vill filma.

Hursomhelst. Idag har jag tagit de första filmsekvenserna med kameran, och har lagt över filerna på datorn. Filformatet heter MTS, vilket inget av mina installerade program vill spela upp.

Sekvenserna är filmade med kamerans högsta HD-kvalitet, "HD XP".

Jag har även laddat ner en trial-version av Adobe Premiere (eftersom jag är stillbildsfotograf är jag väl förtrogen med Adobe Photoshop). Jag kör in i väggen direkt, vet inte alls vad jag ska välja för inställningar för att komma igång. En massa filformat och inställningsmöjligheter gör att det känns som en djungel.

Det är bakgrunden. En konkret frågeställning skulle kunna vara: Hur gör jag för att komma igång med att redigera filmsekvenserna som jag tagit med min kamera?

Jag är tacksam för allt som leder till att jag får lite förståelse för det här!

MVH

Adam Haglund

Postad

Du kan börja med att söka här i forumet, finns en hel del information om mycket bland annat format. vilket det finns en mängd av så det är inte svårt att tappa bort sej i formatdjungeln.

Postad

De flesta Adobe-programmen har dessvärre en relativt hög inlärningströskel. Din egen utveckling, får man gissa, är att du följt med i utvecklingen av Photoshop från version till version med tillhörande funktionstillägg? När du sedan dyker rätt ned i Premiere så blir det som du för första gången ska sätta dig in i senaste versionen av Photoshop utan att ha växt med programmet. Are you with me?

Jag vet relativt lite om din kamera men generellt gäller att Sony ofta envisas med egna lösningar på allmänna problem. Egna minnen, egna optiker och egna format t ex.

Troligen kan du ladda ned filmerna manuellt, utan att gå via programmet (som jag själv inte använder) och sedan ladda in dem i Premiere? *gissar hej vilt nu*

Om du är fotograf är chansen stor att du jobbar i en Apple-miljö? I så fall tycker jag du ska börja med iMovie (08 är enklast men fungerar bara på Intel-macar - iMovieHD påminner väldigt mycket om mer avancerade redigeringsvaror vilket borde vara en god förberedelse till FinalCut (som jag använder) och Premiere.)

På YouTube finns en hel del tutorials och googlar du på det ordet med tillägget Sony & Premiere så hittar du säkert ännu fler.

Hoppas det var till någon hjälp?

Postad

Stort tack! Era svar var lite klargörande för mig.

Vad gäller AVCHD-formatet som Sony använder (som ger MTS-filerna) så stöds de inte av Premiere, har jag nu upptäckt, men har googlat och några konverteringsprogramvaror. Fortfarande är det en djungel dock.

Vad gäller dator jobbar jag förnärvarande med PC, men har planer på att byta över till Mac ganska snart.

Hursomhelst, tack för hjälpen så här långt. Jag lär återkomma med fler frågor... =)

/Adam

Postad
Det finns bra program för att konvertera de där vidriga .mts filerna

Både mac och pc http://shedworx.com/

/KN

Jag laddade ner en trial-version av det här programmet och testade att konvertera mina filer.

Av någon anledning blev dock bilderna, som är filmade i HD och med sidförhållande 16:9, konverterade till 1440x1080, vilket är 4:3.

När jag tittar på de filmerna så är bilden ihoptryckt, och visserligen kan jag ställa in i filmuppspelningsprogrammet att de ska visas i 16:9-förhållande, men borde inte det gå automatiskt?

Någon som kan förklara det här?

MVH

Adam

Postad

Det är som det ska.

1080i är 1440x1080 pixlar uppspelade i 1920x1080 dvs med pixelratio 1,33 på bredden.

1080p är 1920x1080

Det finns massor av trådar med detta.

/KN

Postad
Stort tack! Era svar var lite klargörande för mig.

Vad gäller AVCHD-formatet som Sony använder (som ger MTS-filerna) så stöds de inte av Premiere, har jag nu upptäckt, men har googlat och några konverteringsprogramvaror. Fortfarande är det en djungel dock.

Vad gäller dator jobbar jag förnärvarande med PC, men har planer på att byta över till Mac ganska snart.

Hursomhelst, tack för hjälpen så här långt. Jag lär återkomma med fler frågor... =)

/Adam

AVCHD stöds väl av Premiere CS3 och jag är inte säker men finns det inte en plugg till Premiere Pro 1.5?

Postad
Nope - inget AVCHD i CS3 (tyvärr). Plug finnes i form av; Cineform Aspect HD, Main Concept alt tanka via HDMI till ett Decklink Intensity.

/Max

Läste detta i M3 där de skrev att Adobe hade utlovat pluggar till Premiere. Nåja det blir inte alltid som man tänkt sig.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...