Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

jag har gjort en liten film som jag har exporterat till dvd via

premiere pro1.5 ,, men bilden blir hel kass.

borde inte dvd filmen vara i samma kvalitet som dv.

dv är väl på ca 3Mbits ??

jag körde ut den i maximum bitrate ca 7.5Mbits

eller finns där något bättre program som codar bättre?

Postad

Nja, dv ligger på 30 Mb/s, inte 3.

Du borde emellertid fortfarande kunna få fullgod kvalitet på dvd, så om bilden suger så beror det antingen på att Premiere kodar kefft eller att du har konstiga inställningar. Jag har aldrig själv exporterat till dvd från Premiere, så tyvärr kan jag inte ge dig några goda tips.

/Jakob

Postad

[citat=jbergman]Nja, dv ligger på 30 Mb/s, inte 3.

Du borde emellertid fortfarande kunna få fullgod kvalitet på dvd, så om bilden suger så beror det antingen på att Premiere kodar kefft eller att du har konstiga inställningar. Jag har aldrig själv exporterat till dvd från Premiere, så tyvärr kan jag inte ge dig några goda tips.

/Jakob[/citat]

Det beror på vad du menar, så som du skrivit nu är det 30Megabytes per sekund, vilket ingen normal hårddisk klarar av att hålla sustained. Beroende på hur man definierar så kan man räkna lite olika. 8 bitar är lika med 1 byte.

Standard DV25 har en bitrate på ca 3.5megabytes per sekund vilket i megabits skulle bli ca 28. Sedan har vi ju en del olika DV format där t ex DVCpro50 har en annan datarate.

Vad är 1 megabyte?

bits 8388608

bytes 1048576

kilobits 8192

kilobytes 1024

megabits 8

megabytes 1

gigabits 0.0078125

gigabytes 0.0009765625

Angående PremierePro och MPEG2 kodning. Använd VBR 2Pass kodning till att börja med. Se till att du inte valt MPEG1 av misstag. PremierePro kodaren är helt OK men vill du ha riktigt bra resultat rekommenderar jag Cinemacraft Encoder alt. TMP Encoder.

ha de

• 2 år senare...
Postad

Är helt ny på det här har en Canon MVX40,när man tittat på filmen direkt genom kameran till tv så blir bilden perfekt men när jag redigerar i Pinnacle10 och bränner till Dvd så blir bilden märkbart sämmre.

Jag laddar in filmen i dv format och skapar och bränner i Dvd format med inställningar bästabild

Vore tacksam för tipps jag kan väldigt lite så enkla råd är perfekt

Peter

Postad

Jag har en exakt samma kamera och jag behövde ställa in bitrate på konstant 8 mb/s för att få det bra, det tar dock mer plats. Annars får du köra med VBR med hög minimum bitrate, vilket tar mindre plats.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...