darko Posted July 8, 2004 Share Posted July 8, 2004 om vi säger att det är en scen där en person säger en sak, men menar egentligen något helt annat...hur ska man skriva det? till exempel: ANNA är det okej om hon följer med? PETRA ja, det är lugnt. Men Petra vill egentligen inte alls att "hon" ska följa med. hur skriver man det? notera att petra svarar helt oberörd. inte med massa "ööhh...eh...njaee.. ja det är lugnt". 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
monic Posted July 8, 2004 Share Posted July 8, 2004 Det bör framgå av vad som hänt tidigare. Det framgår antagligen också av vad som sker senare. Dels varför hon inte vill att den andra ska följa med och dels vad hon GÖR eller SÄGER (till andra?) för att visa det. Eller skriv hur hon ser ut och vad hon gör. Ex: Petra gav Anna en kort blick och ryckte på axlarna. Eller: Petra tittade inte ens på Anna när hon svarade: PETRA Ja, det är lugnt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darko Posted July 8, 2004 Author Share Posted July 8, 2004 ok. men om vi säger att den ena personen inte säger så mycket...det är mycket blickar och diskreta antydningar, mycket mellan raderna osv... kan man skriva som en lite förklarning i manus? typ som regi för hur karaktären känner lite kortfattat? så att det blir lättare för den som läser. manuset kan se rätt platt ut annars... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Macho.Man Posted July 8, 2004 Share Posted July 8, 2004 Kan man skriva såhär då? ANNA är det okej om hon följer med? PETRA (Vill egentligen inte men håller masken) ja, det är lugnt 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cruzito Posted July 8, 2004 Share Posted July 8, 2004 Du kan ju skriva som Macho.Man föreslår om du vill att ska stå med. Det tycker jag är helt ok. Fast egentligen ska ju det som står i manus vara det som de som tittar på den färdiga filmen sen ser, så om du inte vill att man ska få reda på att Petra inte vill att Anna ska följa med just där i manuset så ska det inte stå med. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
monic Posted July 9, 2004 Share Posted July 9, 2004 Klart man KAN skriva som Macho Man föreslår, men jag skulle inte rekommendera det. HUR framgår det INTE i resten av manuset? Varför gör det inte det? Är det bara just här, en enda gång, Anna inte är önskvärd? Det du kallar "förklaringar" är scenanvisningar och där skriver man just blickar, rörelser osv. Inte för mycket, men när det är viktigt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darko Posted July 9, 2004 Author Share Posted July 9, 2004 varför skulle du inte rekommendera det? jag frågar för jag undrar om det finns några regler som man absolut måste följa när det gäller scenanvisningar, eller om just den biten är lite mer "lös". 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pace Posted July 10, 2004 Share Posted July 10, 2004 [citat=darko]varför skulle du inte rekommendera det? jag frågar för jag undrar om det finns några regler som man absolut måste följa när det gäller scenanvisningar, eller om just den biten är lite mer "lös".[/citat] Vad gör du när du "egentligen inte vill men håller masken"? Om du har ett svar på den frågan, skriv det i manuset. Att berätta vad folk har för bakgrund, vad de tänker, tycker, känner, ska göra eller bör göra fungerar inte i manus eftersom man måste skriva det man ser. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darko Posted July 12, 2004 Author Share Posted July 12, 2004 nej, kanske inte ser... men det måste ändå vara lättare för en skådis att veta i vilken sinnesstämning han/hon ska befinna sig i den och den scenen... exempel: jag tycker det är ok att skriva att någon är "ledsen" osv. nu snackar jag inte regi rakt igenom... men lite fakta om karaktären kan ju inte skada, så länge det inte fyller upp överdrivet med sidor. eller? hamnar sådana manus i papperskorgen? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pace Posted July 13, 2004 Share Posted July 13, 2004 [citat=darko]nej, kanske inte ser... men det måste ändå vara lättare för en skådis att veta i vilken sinnesstämning han/hon ska befinna sig i den och den scenen...[/citat] Det har man regissören till. Han eller hon ska tolka manuset och överföra sina intentioner på skådespelaren. [citat=darko]nu snackar jag inte regi rakt igenom... men lite fakta om karaktären kan ju inte skada, så länge det inte fyller upp överdrivet med sidor. eller? hamnar sådana manus i papperskorgen?[/citat] Skriv karaktärsbeskrivningar på ett eget papper. Manus är det vi ser - inget annat. För annars kan man lägga in redigeringsbeskrivningar m.m. och annat i manuset för "det kan ju inte skada". Manuset ska vara kliniskt rent från allt onödigt, då fungerar det som bäst. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
monic Posted July 13, 2004 Share Posted July 13, 2004 Jag förstår fortfarande inte varför det INTE framgår av det som händer före och efter. Varför gör det inte det? Man läser ju HELA manuset. Fattar man inte i vilken sinnesstämning karaktären är i scenen måste man ha varit otydlig. Har de varit kompisar innan och detta kommer från absolut ingenstans? Ja, då är det svårt att få fram + att karaktären är dåligt tecknad/planterad. Nånting har väl hänt som gör att hon inte vill ha Anna med? Och varför inte bara skriva hur Petra ser ut och vad hon gör? Som Pace säger, vill du ha karaktärsbeskrivningar, skriv dem på ett separat papper. Fast jag tror det är ett misstag att skicka med dem, enligt min erfarenhet läser ingen dem ändå. För allt SKA liksom framgå av manuset. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.