Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har ett problem. Har lagt till trapcodes shine effect och även glow till en text så att den skiner men skenet blir pixligt och kornigt. Sen när jag renderar ut det till TVn är det katastrof...där är det FÖR kornigt och FÖR pixligt. Hur kan jag rätta till det här? Snälla nån??!

Använder AE pro...Renderar sedan ut filmen därifrån som uncompressed Video for windows och sen till TVn via premiere (som mpeg-2 dvd)

Postad

Fick ett liknande problem när jag renderade i 8-bit.

I AE's "project" fönster kollar du längst ner där det står "8bit", klicka där och ändra till 16-bit så borde det vara fixat.

• 2 veckor senare...
Postad
provade att ändra till 16-bit och visst blev det lite bättre men fortfarande ser man att det är kantigt/pixligt.

Jag har full quality på - ja!

Det kan ju bero på att du kanske har en dator från 60-talet med det senaste grafik kortet :P?

/Oscar

Postad
Det kan ju bero på att du kanske har en dator från 60-talet med det senaste grafik kortet :P?

/Oscar

Eller att du väljer fel format när du renderar ut det? För om det ser ok medans du jobbar men blir fucked efter beror det ju på formatet du rednderar till, är det fucked medans du jobbar men blir bra sen efter rendering beror det på dålig hårdvara som inte pallar trycket.

Trapcode är lite lurigt, blir grymt när det funkar men det mesta går göra utan dessa plugin, enklare att styra flödet då

Postad

I fallet After Effects har hårdvaran inte någon som helst inverkan på renderingskvaliteten såvida du inte väljer att rendera via Open GL.

Men i fallet Shine kan det spela en stor roll vilket filformat du utgår från, vilka färger klippet/effekten har och slutligen vilken codec du ska till. Har du ex massor av blått och renderar till en 8-bitars codec (ex DV, MPEG2 för DVD) kan det utan problem se riktigt illa ut.

Sen har du fortfarande inte svarat på frågan från 29: e Januari om VILKEN uncompressed codec du renderar till. Har hört från flera som har problem att rendera till Microsofts egen okomprimerade AVI från AE - håller på att kolla med USA vad det kan bero på.

Screenshot kanske?

/Max

Postad

Det ser dåligt ut även när jag jobbar med det men det är ändå inte så farligt som när jag renderar ut klippet.

När jag renderar ut från AE så klickade jag på "format options" och där det står "compressor" valde jag "No compression". På det där stället där det står "render settings" finns det en ruta som heter "Use OpenGL renderer". Den har jag lämnat kvar som EJ ikryssad!

Slänger med en bild så ni förstår bättre vad jag menar. Som ni ser finns det vågor på skenet. Vet inte om de syns tydligt...?!

När jag sedan renderar ut klippet för att visa det på TVn blir det mycket sämre kvalitét. Tyvärr har jag ingen bild från TVn.

Shine effect.png

Postad

Det där är en begränsning i alla 8-bitars videofiler, DV, HDV, MPEG2 för DVD mfl. I 8-bitars video filer finns det bara 255 steg mellan svart och vitt. I 10-bitars video finns det 1024 steg. Men eftersom "leverans" av video oftast sker i 8-bitar så är det ett problem.

Googla lite på "Color banding" och "8-bit" så hittar du en hel del info men inga 100-procentiga lösningar.

/Max

• 2 månader senare...
Postad

tänkte att de börjar bli dax o ta upp det här ämnet igen (efter att jag gav upp p.g.a. tidsbrist), nu när det börjar bli aktuellt igen.

Jag har läst en massa saker om colorbanding nu och kommit fram till att bästa resultatet får jag om jag renderar ut mitt klipp från AE som quicktime format med PNG och miljonär färger+

Än så länge är allting ok. När jag tittar på klippet ser färgerna bra ut och inga jobbiga linjer dyker upp.

Men så fort jag för in videoklippet från AE in i premiere pro 1.5 uppstår problem. Då jag renderar ut den från premiere pro blir bilden knas (har provat massor med format bl.a. vanlig export video, även adobe media encoder där jag körde med samma quicktime inställningar som AE. Dessutom provade jag mpeg-DVD o en massa annat lull lull).

Jag kan inte få ut ett slutklipp som ser bra ut och jag har verkligen överanstängt mig. Skulle nog behöva lite professionell hjälp av någon, snälla =(

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...