Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej. Jag filmade för första gången en julredovisning där det var helt mörkt i lokalen förrutom starka strålkastare mot de som uppträdde. Det blev överslag så ansiktena blir överexponerade många gånger. Troligtvis för att ljuset studsar gissar jag på.

Jag har en canon hv20.

Vad kan jag göra för att motverka detta nästa gång? Inställningar på kameran eller belysning?

Eller går detta att justera i efterhand i redigeringsprogram. Har pinnacle 11 plus.

humlan

Postad

Underexponera. Eftersom stora delar av scenen är svart så luras kameran.

På HV20 låser du exponeringen med joysticken på baksidan. Sedan kan du över eller underexponera genom att föra den till vänster/höger.

/KN

Postad

När jag filmar uppvisningar i skolan där jag jobbar är jag där precis innan och vitbalanserar noga med ett vitt A2-papper. Det funkar inte alltid men för det mesta blir det ett godkänt resultat.

Postad
När jag filmar uppvisningar i skolan där jag jobbar är jag där precis innan och vitbalanserar noga med ett vitt A2-papper. Det funkar inte alltid men för det mesta blir det ett godkänt resultat.

mjo... men nu har ju (kontra vad som faktiskt lärs ut på flera ställen) vitbalansen inget med exponeringen att göra...

Vitbalansen ställer vilken färg som är vit.

exponering ställer hur mycket ljus som når sensorn och man kan se det som en helt svartvit bild om det gör det lättare att förstå...

Postad

Ungefär som slutare, bländare i en stillbildskamera antar jag. Men i autoläge fixar i varje fall XM1 och XM2 exponeringen om det inte går allt för snabbt mellan totalt mörker och massor av ljus. Det är de enda kameror jag har erfarenhet av så jag kanske ska hålla mun.

Postad
Ungefär som slutare, bländare i en stillbildskamera antar jag. Men i autoläge fixar i varje fall XM1 och XM2 exponeringen om det inte går allt för snabbt mellan totalt mörker och massor av ljus. Det är de enda kameror jag har erfarenhet av så jag kanske ska hålla mun.

nädå ingen ska hålla mun här... det är väl bara jag som reagerar lite för mycket när jag ser dessa missförstånd om Ljusinsläpp kontra Färginställning...

Postad

Kmaeran försöker göra hela bildytan grå, närmare bestämt runt 17% eftersom människohud är det. I alla fall på vita europeer.

Om det blir för stora kontraster i motivet så måste man välja. På video fungerar det exakt likadant som med vanlig foto.

Eftersom, som jag skrev, stora delar av bilden är svart så försöker kameran göra dessa ytor grå och då blir det för mycket ljus på de ljusare ytorna.

Om det är ett fast ljus så kam man zooma in på ett ansikte i det ljuset. Låsa exponeringen och sedan zooma ut igen. Det är utfrätta högdagrar som får video att se amatörmässig ut.

/KN

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...