Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hur kan man smällta ihop bilderna lika bra som dem gjort i Children of Men i deras otroligt långa scener som ser ut att vara endast en scen men som inte är det.

Ända sättet jag vet är att man snurrar kameran tillräckligt kraftigt så de blir bara fartränder i luften sen smällter man in de i nästa scen. Men de ser mer advancerat ut på Children of Men.

Har försökt söka runt lite hur man gör men vet inte direkt vad jag ska söka på när jag inte vet vad denna effekt kallas :P

Någon som vet hur man gör på andra vis?

Postad
Har försökt söka runt lite hur man gör men vet inte direkt vad jag ska söka på när jag inte vet vad denna effekt kallas :P

Kan bero på att den inte har något namn.

Att sätta ihop två klipp är mycket svårare än du tycks tro och sättet man gör det på kommer ju att variera helt och hållet beroende på hur sekvensen är.

Du får alltså vara mer specifik i din fråga.

Postad

Tycker inte alls att frågan är ospecifik...

Sättet som du beskriver funkar ofta väldigt bra. Tänk gärna på att panorera med ungefär samma hastighet när du gör de båda klippen. Om du vill göra det mer avancerat så kan ett alternativ var att "morpha" några frames i en skarv för att få en mjuk övergång.

Postad
Tycker inte alls att frågan är ospecifik...

Sättet som du beskriver funkar ofta väldigt bra. Tänk gärna på att panorera med ungefär samma hastighet när du gör de båda klippen. Om du vill göra det mer avancerat så kan ett alternativ var att "morpha" några frames i en skarv för att få en mjuk övergång.

Frågan är visst ospecifik. Om han vill matcha en handhållen kamera som följer en person i ett öppet landskap får man gå tillväga på ett helt annat sätt än om man vill matcha en mjuk åkning på ett ställe där man lätt kan dölja övergången.

Postad

Finns typ hur många sätt som helst... och i "Children..." körde dom nog de flesta inkl att dataanimera fram de frames som "saknades" i övergången mellan två kameror.

http://www.vfxworld.com/?atype=articles&id=3127

Men det är ju som Jawo skrev, man får anpassa metoden efter scenen. Ibland är det ganska enkelt, men är det rörlig kamera tycker jag själv att det svåraste är att matcha farten i rörelsen mellan tagningarna.

/Max

Postad

På sommaren slänger jag alltid up kameran mot himmelen (inte bokstavligt ;D )

Alltså blått, sen gör jag likadant när jag startar filma.. Gjort så i någon film,, blev riktigt snyggt. Men som sagt, fartränder.. räcker med att de är åt samma håll och utav liknande färg för att få de bra! Tex Asfalt är bra. Likaså gräs. Typ fler"mönstrikt" är inte lika lätt.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...