klister Postad 13 december 2007 Postad 13 december 2007 Hur kan man smällta ihop bilderna lika bra som dem gjort i Children of Men i deras otroligt långa scener som ser ut att vara endast en scen men som inte är det. Ända sättet jag vet är att man snurrar kameran tillräckligt kraftigt så de blir bara fartränder i luften sen smällter man in de i nästa scen. Men de ser mer advancerat ut på Children of Men. Har försökt söka runt lite hur man gör men vet inte direkt vad jag ska söka på när jag inte vet vad denna effekt kallas :P Någon som vet hur man gör på andra vis? 0 Citera
Jawo Postad 13 december 2007 Postad 13 december 2007 Har försökt söka runt lite hur man gör men vet inte direkt vad jag ska söka på när jag inte vet vad denna effekt kallas :P Kan bero på att den inte har något namn. Att sätta ihop två klipp är mycket svårare än du tycks tro och sättet man gör det på kommer ju att variera helt och hållet beroende på hur sekvensen är. Du får alltså vara mer specifik i din fråga. 0 Citera
Hagwall Postad 13 december 2007 Postad 13 december 2007 Tycker inte alls att frågan är ospecifik... Sättet som du beskriver funkar ofta väldigt bra. Tänk gärna på att panorera med ungefär samma hastighet när du gör de båda klippen. Om du vill göra det mer avancerat så kan ett alternativ var att "morpha" några frames i en skarv för att få en mjuk övergång. 0 Citera
Jawo Postad 13 december 2007 Postad 13 december 2007 Tycker inte alls att frågan är ospecifik... Sättet som du beskriver funkar ofta väldigt bra. Tänk gärna på att panorera med ungefär samma hastighet när du gör de båda klippen. Om du vill göra det mer avancerat så kan ett alternativ var att "morpha" några frames i en skarv för att få en mjuk övergång. Frågan är visst ospecifik. Om han vill matcha en handhållen kamera som följer en person i ett öppet landskap får man gå tillväga på ett helt annat sätt än om man vill matcha en mjuk åkning på ett ställe där man lätt kan dölja övergången. 0 Citera
Max_H Postad 13 december 2007 Postad 13 december 2007 Finns typ hur många sätt som helst... och i "Children..." körde dom nog de flesta inkl att dataanimera fram de frames som "saknades" i övergången mellan två kameror. http://www.vfxworld.com/?atype=articles&id=3127 Men det är ju som Jawo skrev, man får anpassa metoden efter scenen. Ibland är det ganska enkelt, men är det rörlig kamera tycker jag själv att det svåraste är att matcha farten i rörelsen mellan tagningarna. /Max 0 Citera
megawatti Postad 13 december 2007 Postad 13 december 2007 På sommaren slänger jag alltid up kameran mot himmelen (inte bokstavligt ;D ) Alltså blått, sen gör jag likadant när jag startar filma.. Gjort så i någon film,, blev riktigt snyggt. Men som sagt, fartränder.. räcker med att de är åt samma håll och utav liknande färg för att få de bra! Tex Asfalt är bra. Likaså gräs. Typ fler"mönstrikt" är inte lika lätt. 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 13 december 2007 Postad 13 december 2007 Går ju också att dölja klippen extra med ljud och ljus eller skakningar, men DV-band tar ju inte heller slut lika snabbt som en filmrulle. Sen används väl motion control rätt ofta i dessa sammanhang. 0 Citera
megawatti Postad 13 december 2007 Postad 13 december 2007 Kolla bara Skatefilmen "De kallar mig kröpper"... Iaf heter den något i den stilen.. Finns bland "Visa min film" har jag för mig. Häpnade när jag såg den. 0 Citera
klister Postad 15 december 2007 Författare Postad 15 december 2007 Tack för alla svar ;D och ja frågan kanske var lite ospecifik men fick svar på de jag undrade ville ändå så :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.