MartinL Postad 2 december 2007 Postad 2 december 2007 Gratis 3d scaning program. Det ända du behöver är en laser penna och en webcam (tydligen). På företagets hemsida så finns det lite folk som har fått till lite coola grejjer. Ifall det är någon som laddar ner programmet och får till något coolt så posta det här:) http://www.david-laserscanner.com/ Edit: Här är en bild http://www.david-laserscanner.com/gfx/gallery/screenshot_091.jpg 0 Citera
Nicke_92 Postad 11 december 2007 Postad 11 december 2007 Såg ju faktist jäkligt intressant ut detdär :) 0 Citera
Taste FX Postad 20 december 2007 Postad 20 december 2007 det såg rätt grymt ut, men kan man använda det där i ett 3d program för att göra animationer? 0 Citera
MartinL Postad 23 december 2007 Författare Postad 23 december 2007 det såg rätt grymt ut, men kan man använda det där i ett 3d program för att göra animationer? Självklart 0 Citera
Nicke_92 Postad 23 december 2007 Postad 23 december 2007 Självklart är det kompatibelt med olika 3d-program eller måste man använda ett program man får med? 0 Citera
MartinL Postad 26 december 2007 Författare Postad 26 december 2007 är det kompatibelt med olika 3d-program eller måste man använda ett program man får med? Om du hade orkat klicka på länken och surfat in på deras hemsida hade du kunnat läsa detta: Save your scanned object as Alias Wavefront OBJ file. The OBJ-format is an well-established plain text format for triangle meshes and is supported by many 3d applications. (Further file formats can be exported with DAVID-Shapefusion.) 0 Citera
walfridson Postad 28 december 2007 Postad 28 december 2007 Är man ute efter ansikten skulle jag nog rekommendera facegen eller poser som båda har foto -> 3d. Okej dom kostar... Men då får man topologi som faktist går att använda i efterhand. 0 Citera
Nicke_92 Postad 1 januari 2008 Postad 1 januari 2008 Om du hade orkat klicka på länken och surfat in på deras hemsida hade du kunnat läsa detta: Save your scanned object as Alias Wavefront OBJ file. The OBJ-format is an well-established plain text format for triangle meshes and is supported by many 3d applications. (Further file formats can be exported with DAVID-Shapefusion.) nice :) det går att importera OBJ-filer i blender! 0 Citera
nzafvscl Postad 3 januari 2008 Postad 3 januari 2008 jo, ang. det här bild > 3dfejja i poser, är det någon som lyckats med detta? Tyckte allt verkade så otroligt simpelt fram tills att det var dags för att placera ut de olika punkterna lite mer exakt. Lyckas själv inte omplacera mer än några stycken förän allt är förvrängt....? 0 Citera
Nicke_92 Postad 3 januari 2008 Postad 3 januari 2008 Måste tillägga en ska i denna tråd som ni ska tänka på; tänk på att programmet antagligen inte genererar en texture till objektet (antar jag?) så ni kommer få jobba en hel del för att få ett verkligt huvud/annat objekt iallafall. 0 Citera
Munthe Postad 3 januari 2008 Postad 3 januari 2008 Poser är inte helt inuitivt i det där avseendet. men det går att få bra resultat med lite meck. Däremot är det mycket enklare att uppnå exakthet med en 3D scanner än med Poser. Man kan få bildlikhet med Poser men det håller nästan aldrig för närmare granskning. Men Poser är ett grymt underskattat program som tyvärr lider av ett väldigt fult och klumpigt interface som utvecklarna av någon anledning vägrar göra någonting åt. Browsern för Runtime-foldern är ett stort skämt. 0 Citera
Stefan_holst Postad 3 januari 2008 Postad 3 januari 2008 Jag tror, eftersom jag inte använt 3d scanner, att det inte blir en så bra mesh att använda till animering. Antagligen använder man den scannade 3d modellen som mall för att bygga upp en ny mesh som är bättre gjord för animering. Så gör man ofta när man använder ex zbrush eller liknande för att skulptera en modell och sedan använda den i ett 3d animeringsprogram. 0 Citera
Nicke_92 Postad 3 januari 2008 Postad 3 januari 2008 Jag tror, eftersom jag inte använt 3d scanner, att det inte blir en så bra mesh att använda till animering. Antagligen använder man den scannade 3d modellen som mall för att bygga upp en ny mesh som är bättre gjord för animering. Så gör man ofta när man använder ex zbrush eller liknande för att skulptera en modell och sedan använda den i ett 3d animeringsprogram. men det är ju fortfarande grymt mycket lättare att bygga meshen om man har en färdig tredimensionell mall... också lättare än att bygga efter foton på objektet från fyra vinklar som mall. Annars borde man väl kunna modda om och smootha scanner-meshen så den blir bra? 0 Citera
Stefan_holst Postad 3 januari 2008 Postad 3 januari 2008 men det är ju fortfarande grymt mycket lättare att bygga meshen om man har en färdig tredimensionell mall... grymt mycket lättare än att bygga efter foton på objektet från fyra vinklar som mall. Helt rätt!! Annars borde man väl kunna modda om och smootha scanner-meshen så den blir bra? Jag tror, har som sagt aldrig provat, att vertics och ytor hamnar lite hur som helst och det borde bli lättare för den som ska animera att allt ligger i lite bättre ordning. 0 Citera
Nicke_92 Postad 3 januari 2008 Postad 3 januari 2008 Jag tror, har som sagt aldrig provat, att vertics och ytor hamnar lite hur som helst och det borde bli lättare för den som ska animera att allt ligger i lite bättre ordning. okej, mycket möjligt, vet inte eftersom jag inte heller prvat förut. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.